بدهی مالیاتی، مانع دیدار فرزند و مادر

گروه ورزش: یکی از حوادث تلخی که طی چند روز گذشته رخ داد، درگذشت مادر افشین قطبی بود. سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی در شرایطی به خاطر از دست دادن مادرش در سوگ نشست که او در اواخر عمرش به شدت با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، با وجود این افشین موفق به حضور در ایران و ملاقات دوباره با وی نشد. ماجرا این است که قطبی از زمان هدایت پرسپولیس در سال‌های میانی دهه ۸۰، بدهی مالیاتی دارد و در صورت عدم پرداخت این مبلغ، پس از ورود به ایران قادر به خروج از کشورمان نخواهد بود. ممنوع‌الخروجی، یکی از معدود ضمانت اجراهای اخذ مالیات در ایران است که به ویژه در مورد بازیکنان و مربیان فوتبال اثرگذاری مطلوبی دارد. در همین راستا قطبی هم نگران آن بوده که به ایران بیاید، اما پس از دیدار با مادرش نتواند از کشور خارج شود.

شکایت از پرسپولیس به فیفا؟

به‌طور طبیعی افشین قطبی از اتفاقی که برایش رخ داده ناراحت است و این ناراحتی را نماینده و مدیر برنامه‌های سابق او در ایران با رسانه‌ها در میان گذاشته است: «مادر قطبی به مدت ۶۰ روز در بخش‌های ویژه بستری بود و در این مدت فقط یک خواسته داشت و آن هم دیدن پسرش افشین بود اما به‌خاطر مسائلی که روشن است به خواسته خود نرسید. مشکل بدهی مالیاتی قطبی فقط توسط باشگاه پرسپولیس حل می‌شد اما این باشگاه حاضر نبوده و نیست مالیات مربوط به قرارداد قطبی را پرداخت کند تا این مربی راهی تهران شود.» مهدی حاج‌باقر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادامه داده: «بیش از ۱۰ بار به علی اکبر طاهری پیغام دادم که جلسه‌ای با هم داشته باشیم تا تکلیف بدهی مالیاتی قطبی مشخص شود اما اهمیتی به خواسته‌مان ندادند. در قرارداد سال دوم قطبی با باشگاه پرسپولیس همه چیز واضح و روشن است و پرداخت مالیات قطبی بر عهده این باشگاه بوده است. قطبی اگر تا به حال در این مورد به فیفا شکایت نکرده فقط به خاطر هواداران پرسپولیس بوده اما اگر قرار باشد این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد برای ما چاره‌ای جز شکایت به فیفا نخواهد ماند.»

از 17 میلیون تا 800 میلیون

در مورد رقم بدهی مالیاتی افشین قطبی اطلاع دقیقی در دست نیست. این روزها در شرایطی از عدد ۸۰۰ میلیون یاد می‌شود که بعید است این رقم واقعیت داشته باشد. برانکو ایوانکوویچ سال‌ها پیش با شرایط مشابه ایران را ترک کرد، اما فصل گذشته وقتی برگشت گفته شد بدهی مالیاتی او ۷۵ میلیون تومان بوده که ۱۶۰ میلیون هم جریمه به آن تعلق گرفته که البته یک‌سوم این جریمه، هنگام پرداخت بخشیده شده است. دو سال پیش مصطفی شکری، مشاور حقوقی وقت باشگاه پرسپولیس در این مورد گفته بود: «قطبی در زمان حضورش در ایران قراردادی بالغ بر یک میلیارد تومان با باشگاه داشت و فقط ۳۵۰ میلیون تومان آن را گرفت و قرارداد را فسخ کرد. ‌یعنی ما باید فقط ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای او به اداره مالیات می‌دادیم اما سایر موارد دست خود قطبی بود و او وظیفه داشت برود و اظهارنامه مالیاتی خود را بگیرد و سپس اقدام کند اما متاسفانه ایشان این کار را انجام نداد.» و کماکان پاسخ این سوال روشن نیست که آیا محول شدن پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان به باشگاه‌ها، شکل درستی از تیمداری در فوتبال حرفه‌ای است؟!