پسرهای کی‌روش!

گروه ورزش: تیم ملی کشورمان در ششمین بازی خود از مرحله پیش‌مقدماتی جام جهانی روسیه، در جزیره گوام به مصاف این حریف عجیب و غریب رفت. این بازی آشکارا تحت تاثیر کارشکنی گوامی‌ها قرار داشت. آنها که از صدور ویزا برای بازیکنانی همچون احسان حاج‌صفی، سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و علیرضا حقیقی سر باز زده بودند، امیدوار بودند با این حربه‌ها و نیز برگزاری عصرگاهی بازی به وقت محلی (۹ صبح به ساعت تهران) روند شکست‌ناپذیری‌شان در خانه را ادامه بدهند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. شاگردان کارلوس کی‌روش دیروز با ارائه یک بازی برتر و تهاجمی توانستند حریف را در هم بکوبند و مثل بازی رفت، ۶ گل به گوام بزنند. با این نتیجه تیم ملی کشورمان صدرنشین گروه چهارم باقی ماند. دیگر بازی این گروه غروب دیروز بین ترکمنستان و عمان برگزار شد.

درخشش پرسپولیسی‌ها

کارلوس کی‌روش دیروز تیمش را با این ترکیب اصلی به میدان فرستاد: علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، عزت‌الله پورقاز، رامین رضاییان، میلاد محمدی، کمال کامیابی‌نیا، آندرانیک تیموریان، مهدی ترابی، مهدی طارمی، اشکان دژاگه و کریم انصاری‌فرد. بازی از همان ابتدا با برتری تیم کشورمان آغاز شد. در دقیقه ۱۲ مهدی ترابی با پاس در عمقی زیبا، طارمی را صاحب موقعیت کرد که این بازیکن با یک بغل پا دروازه گوام را گشود. دومین گل تیم کشورمان اما در دقیقه ۳۰ به ثمر رسید؛ جایی که حرکت انصاری‌فرد در محوطه جریمه گوام و پاس رو به بیرون او توسط مدافعان حریف دفع شد، اما توپ در یک رفت و برگشت به کمال کامیابی‌نیا رسید تا این بازیکن با شوتی به سمت چارچوب، دروازه گوام را باز کند. ما در نیمه اول می‌توانستیم گل سوم را هم بزنیم، اما شوت کریم انصاری‌فرد به تیر دروازه برخورد کرد. نیمه دوم اما با توفان ملی‌پوشان کشورمان شروع شد.

در دقیقه ۴۹ سومین پرسپولیسی ترکیب، سومین گل بازی را هم زد. رامین رضاییان روی پاس به عقب مهدی طارمی کار را تمام کرد. طارمی که ستاره این بازی بود، بعد از زدن یک گل و دادن یک پاس گل، یک پنالتی و اخراج هم از بازیکنان حریف گرفت. بعد از اخراج جان ماتکین در دقیقه ۵۱، مسعود شجاعی از روی نقطه پنالتی گل چهارم را به ثمر رساند. در دقیقه ۵۳ رامین رضاییان از سمت راست توپ را به اشکان دژاگه داد و این بازیکن هم پاس رو به بیرونی را مقابل دروازه گوام ارسال کرد تا کریم انصاری‌فرد زننده پنجمین گل ایران باشد. طارمی روز خوبش را با به ثمر رساندن یک گل دیگر تکمیل کرد. در دقیقه ۶۳ پاس در عمق مسعود شجاعی به کریم انصاری‌فرد و توپی که این بازیکن به مهدی طارمی سپرد، گل ششم ایران را رقم زد. مهاجم پرسپولیس بعد از این گل تعویض شد تا در حسرت هت‌تریک باقی بماند. اتفاق عجیب اما لحظاتی بعد رخ داد؛ جایی که دقیقه ۷۲ علیرضا بیرانوند به دلیل خطای شدید روی مهاجم گوام از سوی داور بازی کارت قرمز دریافت کرد تا ایران ۱۰ نفره شود. به دلیل انجام هر سه تعویض تیم کشورمان، عزت‌الله پورقاز لباس سوشا مکانی را قرض گرفت و در دقایق باقیمانده دروازه‌بانی کرد. با این وجود بازیکنان کشورمان به اداره کار پرداختند تا خطری دروازه پورقاز را تهدید نکند و خط روی برد شیک ایران نیفتد.

اتفاقات ویژه

اخراج بیرانوند درست بعد از تعویض سوم ایران، تجربه عجیبی را رقم زد. بعد از آنکه مازیار زارع اواخر فصل گذشته در بازی با پرسپولیس دروازه‌بانی کرد و پنالتی گابریل را گرفت، این بار هم یک ملوانی دیگر را در لباس گلری دیدیم. البته در این بازی توپ خاصی روی دروازه پورقاز نیامد تا همه چیز به خیر و خوشی تمام شود. حادثه دیگر به برگزاری بازی در شرایط ویژه مربوط می‌شد؛ چمن مصنوعی، سکوهای فلزی و دوربین‌هایی که مرتب از جریان بازی جا می‌ماندند و نشان می‌دادند تخصص تصویربرداری از مسابقات فوتبال را ندارند، به بازی شرایط خاصی بخشیده بود. از همه جالب‌تر اما چند اشاره پیمان یوسفی به سانسور تصاویر نامناسب توسط شبکه سوم بود که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. از این حاشیه‌ها که بگذریم، اصل مطلب ادامه بازی درخشان جوانان ایرانی است؛ نسل نویی که کی‌روش ساخته و حالا گام به گام پیش می‌رود.

آندو، بهترین بازیکن زمین

در پایان مسابقه ایران و گوام، آندرانیک تیموریان از سوی مسوولان برگزاری بازی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد. از آنجا که دیروز خط حمله تیم ملی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت، انتخاب آندو به‌عنوان یکی از عناصر ساختار دفاعی کشورمان کمی عجیب به نظر می‌رسید.

ادامه کارکی‌روش در ابهام

نشست خبری بعد از بازی ایران و گوام اما تحت تاثیر شایعات مربوط به استعفای کارلوس کی‌روش از تیم ملی کشورمان برگزار شد. در شرایطی که طی چند روز اخیر حرف‌وحدیث‌های زیادی در این مورد منتشر شده بود، سرمربی پرتغالی در کنفرانس مطبوعاتی حرف‌هایی زد که شایعات را تقویت می‌کند. به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال کی‌روش در جواب یک خبرنگار گوامی که سوالی راجع‌به آینده همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال ایران پرسیده بود، گفت: «واقعا نمی‌توانم در حال حاضر جواب محکمی به این سوال بدهم. اگر قدم‌های من با رئیس فدراسیون فوتبال و مسیرمان بتواند هماهنگ شود، می‌توانیم ادامه بدهیم، اگر نه این کار صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر نمی‌توانم به این سوال جواب بیشتری بدهم ولی بعد از ۵ سال آهسته، آهسته دارم امیدها و اعتقادهایی که در این مسیر داشتم را از دست می‌دهم.»