جنگ یا توافق؟

گروه ورزش: با امتناع تلویزیون از پرداخت پول حق پخش به فوتبال، باشگاه‌ها برای منابع در آمدی خودبه شدت درمضیقه هستند. در چنین شرایطی تنها راه باقیمانده نگاه و توجه ویژه به قرارداد سازمان لیگ با اسپانسر تبلیغات محیطی است که سال پیش رشد بسیار قابل توجهی داشت.کانون ایران نوین سال گذشته تعهد کرد عدد ۶۰ میلیارد را به سازمان لیگ پرداخت کند که رشدی نزدیک به سه برابری نسبت به سال‌های گذشته بود اما در مسیر این همکاری اتفاقاتی رخ داد که این شرکت از پرداخت تمام این پول سر باز زد.

عدم پخش سه هفته از مسابقات لیگ مهم‌ترین دلیل این خلف وعده بود. منابع نزدیک به سازمان لیگ می‌گویند این شرکت بابت قرارداد فصل پیش خود ۴۰ میلیارد تومان از عدد مورد توافق را داده و ۲۰ میلیارد دیگر را به عنوان خسارت نگه داشته است. تقسیم عدد کلی قرارداد به هفته‌های لیگ برتر نشان می‌دهد که حتی اگر سازمان لیگ به بهانه اختلاف با صداو سیما سه هفته از بازی‌ها را هم از دست داده باشد و این شرکت فرصت پخش بازی‌ها را هم از دست داده باشد بازهم ضرر و زیان آن کمتر از ۲۰ میلیارد است. اما آنها گلایه‌های دیگری هم دارند. اینکه ردیف سوم از تبلیغات دوراستادیوم آزادی به آنها داده نشده و به این ترتیب بخش زیادی از فضای خود را از دست داده‌اند و یا قرار بر این بوده که مسابقات لیگ یک هم در شبکه ورزش و استانی‌ها پخش شود که بسیاری از این تعهدات انجام نشده است.اما بازهم تمام این دلایل برای بلوکه شدن ۲۰ میلیارد از این قرارداد، مورد قبول سازمان لیگ نیست و هیاتی با عضویت عابدینی جعفری و حسن‌پور برای بررسی مساله تشکیل شده است.حتی کار به حضور کارشناس رسمی دادگستری هم کشیده تا طرفین به یک توافق کلی برسر عدد مورد مناقشه برسند. سازمان لیگ حاضر نیست به این راحتی‌ها کوتاه بیاید و باشگاه‌ها هم که از پرداخت پول توسط تلویزیون ناامید شده‌اند برای گرفتن تمام این پول فشار می‌آورند.

از100 به 60

این اختلاف اما فقط برسر عدد سال پیش تمام نمی‌شود. مطابق قرارداد منعقد شده شرکت تبلیغاتی مورد نظر موظف است برای امسال یعنی لیگ پانزدهم عدد ۱۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کنند اما ازهمین حالا ساز بی‌پولی و «دبه» را کوک کرده است. آنها به شرایط بد اقتصادی استناد کرده و اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند عددی بیشتر از فصل قبل یعنی همان ۶۰ میلیارد را پرداخت کنند. اما ۴۰ میلیارد هم پولی نیست که در این روزگار سخت، باشگاه‌های فوتبال حاضر باشند به راحتی از آن بگذرند. تاج رئیس سازمان لیگ هم به واسطه حساسیت موضوع ترجیح داده تا تمام مدیران فوتبال را فراخوانده و از آنها بخواهد مستقیما در رابطه با این پرونده تصمیم‌گیری کنند.طرف مقابل به بندی استناد می‌کند که در قرارداد وجود دارد و در آن آمده؛ اگر شرایطی پیش بیاید که هرکدام از طرفین قادر به انجام تعهدات خود نباشند عدد توافق قابل بررسی باشد.

در فضای جدید که این شرکت توسط برخی بانک‌ها برای همکاری کنار گذاشته شده آنها هم برناتوانی خود در پرداخت توافق گذشته اصراردارند. حالا سازمان لیگ و باشگاه‌ها دو راه بیشتر پیش رو ندارند. اول اینکه به عدد جدید پیشنهادی این شرکت تن بدهند تا پرداخت‌های فصل جدید از سرگرفته شود و پولی به بدنه نحیف فوتبال تزریق شود یا بر اساس همان قرارداد۱۰۰ میلیاردی از آنها شکایت کرده و خواستار پرداخت تمام و کمال آن شود. سازمان لیگ بعد از شایعه پذیرش تخفیف به این شرکت توسط تاج، که البته تکذیب شد حالا ابراز آمادگی کرده که هر راهی را که باشگاه‌ها پیش پای آنها قرار دهند تا آخر خواهد رفت. یک مقام مسوول در این سازمان به «دنیای اقتصاد» گفت: «ما مکلف هستیم که اگر باشگاه‌ها راه شکایت را انتخاب کردند از این شرکت شکایت کنیم تا کار مسیر قانونی‌اش را پی بگیرد.که البته در آن صورت رسیدن به پول هم زمان‌بر می‌شود. یا اینکه به همین ۶۰ میلیارد رضایت بدهیم چراکه همین عدد هم بسیار بیشتر از عدد پرداختی سال‌های گذشته است.» باید منتظر ماند و دید خروجی جلسه روز دوشنبه مدیران عامل باشگاه‌ها چه خواهد بود. جنگ یا توافق؟