دو فرمان!

گروه ورزش: فضای فوتبال ایران روز گذشته تحت‌تاثیر دو دستور مهم قرار گرفت؛ یکی دستور ویژه رئیس‌جمهور برای پیگیری اعزام تیم فوتسال بانوان به جام‌جهانی گواتمالا بود و دیگری داستان دستوری که وزارت ورزش خطاب به فدراسیون فوتبال برای پیگیری اشتباهات داوری به ضرر پرسپولیس صادر کرد. این دو فرمان در حالی همه نگاه‌ها را متوجه خودش کرده است که به‌نظر می‌رسد در صورت طی شدن سیر طبیعی کارها، اصلا نیازی به این قبیل دستورها نبود.

چرا اعزام یک تیم، نیازمند دستور روحانی است؟

تیم فوتسال زنان ایران بعد از قهرمانی در مسابقات آسیایی، امکان حضور در جام‌جهانی گواتمالا را به‌دست آورد، اما تعلل فدراسیون فوتبال باعث شد حضور بانوان کشورمان در این تورنمنت به مخاطره بیفتد. در مورد چرایی وقوع این اتفاق، دلایل متفاوتی ذکر می‌شد؛ بعضی‌ها مشکلات مالی را بهانه اصلی می‌دانستند و برخی دیگر موانع موجود بر سر راه صدور ویزا را عامل اصلی به‌شمار می‌آوردند. مجموعه این کشاکش‌ها در نهایت باعث شد افکار عمومی به موضوع اعتراض کنند. آنها مدعی بودند تیمی که با قهرمانی‌اش در آسیا آن همه نشاط ایجاد کرد، سزاوار این برخورد نیست. در نهایت اما خبرگزاری «ایسنا» خبر خوشی را در مورد مداخله رئیس‌جمهوری در این پرونده روی خروجی‌اش گذاشت. این رسانه از قول محمدرضا تابش، نایب‌رئیس اول فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نوشت: «طی دستور ویژه‌ای که رئیس جمهوری خطاب به وزارت ورزش و وزارت امور خارجه صادر کردند، مقرر شده که شرایط اعزام تیم ملی فوتسال بانوان به جام جهانی فراهم شود و وزارت ورزش نیز تمامی هزینه‌های این سفر را پرداخت کند. بر این اساس تیم ملی فوتسال بانوان خواهد توانست در رقابت‌های جام جهانی فوتسال در گواتمالا در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آبان حضور پیدا کند.

در حال حاضر با فرآیند اداری که طی شده، تصمیم دولت تدبیر و امید بر اعزام فوتسالیست‌های زن ایران به رقابت‌های جام جهانی قطعی است و امیدواریم که با مکاتبات انجام شده مشکلات ویزای فرودگاهی تیم بانوان برای حضور در این رقابت‌ها نیز حل شود.» در این شرایط سوال اساسی این است که چرا غفلت فدراسیون فوتبال در انجام وظایفش باید باعث شود مقام اول اجرایی کشور به بحث ورود کند؟ آیا واقعا اعزام یک کاروان ورزشی در ایران، باید به دستور ویژه رئیس‌جمهوری گره بخورد؟ در پی دستور ویژه روحانی، دیروز علی کفاشیان به همین خبرگزاری گفت: «پس از دستور رئیس جمهوری مبنی بر رفع مشکلات ویزا برای تیم ‌ملی فوتسال بانوان و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فو‌تبا‌ل نیز با هماهنگی این دو وزارتخانه برای اعزام تیم فوتسال بانوان به رقابت‌های جهانی گواتمالا اقدام خواهد کرد. پس از دستور رئیس‌جمهوری طی تماس تلفنی با معاون وزیر امور خارجه، ایشان قول مساعد داد که مشکلات ویزای تیم ‌ملی فوتسال بانوان با پیگیری‌های وزارت امورخارجه رفع شود.» آیا واقعا در شرایطی غیر از «دستور ویژه»، امکان فراهم کردن زمینه برای اعزام فوتسالیست‌ها فراهم نمی‌شد؟

وزیر و داوری؛ دو مقوله نامربوط!

از سوی دیگر اما پرسپولیسی‌ها که از دست اشتباهات داوری به ستوه آمده‌اند، به وزارت ورزش متوسل شده‌اند تا شاید این کابوس سریالی به پایان برسد. علی‌اکبر طاهری، سرپرست پرسپولیس که منصوب وزارت ورزش هم هست، با استفاده از شکاف بین وزارتخانه و فدراسیون فوتبال، مدعی شد می‌خواهند پرسپولیس را زمین بزنند تا وزارت ورزش را در تیمداری ناکام جلوه بدهند! همین مساله، حساسیت محمود گودرزی به موضوع را تحریک کرد؛ طوری که وزیر ورزش در اظهارنظری بسیار قابل‌توجه، دیروز به یک روزنامه ورزشی گفت: «اشتباهات داوری علیه پرسپولیس سهوی نیست!» همچنین دیروز خبر رسید وزارتخانه به فدراسیون ماموریت داده هرچه سریع‌تر موضوع وقوع اشتباهات علیه سرخپوشان را پیگیری کند. در همین راستا پایگاه اینترنتی وزارت ورزش مدعی شد گودرزی در پاسخ به نامه طاهری، نامه‌ای را به سجادی، معاون ورزش قهرمانی نوشته و از او خواسته موضوع را پیگیری کند. در متن نامه وزیر ورزش به سجادی آمده: «ترتیبی اتخاذ شود که هرچه سریع‌تر معضل داوری بررسی و احقاق حق شود. ظاهرا قضاوت‌های پراشتباه به‌ویژه علیه باشگاه‌های پرطرفدار پرسپولیس، تراکتورسازی و... به‌صورت یک فعالیت معمول درآمده است. پیگیری تا حل مساله به‌طور جدی، ضروری است.»

همزمان با این اتفاق، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت ورزش هم پستی روی صفحه شخصی‌اش گذاشت که با حالتی مفتخرانه از ورود وزارت به ماجرا خبر داده بود! مازیار ناظمی دیروز به رادیو ورزش هم گفت: «گودرزی خواستار رسیدگی به تمام مسائل داوری در فوتبال شده و فقط مختص پرسپولیس نیست از این جهت که اشتباهات داوری در فوتبال ایران عادی شده و این مساله اصلا خوب نیست. ان‌شاءالله بعد از رسیدگی به این مساله تا پایان هفته توضیحات لازم به اهالی فوتبال مخصوصا هواداران پرسپولیس داده خواهد شد تا خیال آنها راحت شود که حداقل در بازی‌های آینده شاهد کمترین اشتباهات داوری خواهیم بود.» این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که به درستی مشخص نیست چه ارتباطی بین وزارت ورزش و مسایل داوری در فوتبال می‌تواند وجود داشته باشد؟ امروز دیگر همه می‌دانند که فدراسیون یک نهاد مستقل است که زیر نظر دولت کار نمی‌کند. به علاوه اگر قرار بود فدراسیون راه‌حلی برای حل مشکلات داوری داشته باشد، حتما تا به حال آن را به‌کار می‌گرفت و مساله را رفع می‌کرد، نه اینکه منتظر دستور وزارت ورزش باقی بماند. در این شرایط به نظر می‌رسد نامه اخیر وزیر بیش از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، کارکرد تبلیغی دارد!

بازتاب جهانی دستور رئیس‌جمهوری

دستور رئیس‌جمهوری در مورد اعزام تیم ملی فوتسال بانوان به مسابقات گواتمالا، بازتاب بین‌المللی داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه بیلد آلمان نوشت: «در حالی که فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفته بود به دلایل مالی تیم فوتسال بانوان این کشور را به مسابقاتی که در گواتمالا برگزار می‌شود اعزام نکند، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جهموری ایران این تصمیم را وتو کرد. اکنون قرار است تیم فوتسال بانوان ایران عازم این سفر شود و دولت مخارج سفر را از طریق وزارت ورزش پرداخت خواهد کرد.»