نقطه سر خط!

گروه ورزش: شاید به جرات بتوان ادعا کرد فوتبال ایران در دو دهه اخیر هیچ‌گاه به اندازه امسال تحت‌تاثیر مسائل داوری نبوده است. تقریبا هیچ هفته‌ای نیست که داستان سوت‌ها و پرچم‌های اشتباه جنجال به‌پا نکند. در شرایطی که از ابتدای فصل تکثر اشتباهات داوری باعث شده بود همه نگران دربی تهران شوند و حتی بحث حضور دوباره داور خارجی برای این مسابقه سر زبان‌ها بیفتد، فدراسیون فوتبال ناچار شد قضاوت شهرآورد شماره ۸۱ را به محسن ترکی بسپارد. اینکه از لفظ «ناچار» استفاده می‌کنیم، دلایل متعددی دارد. از یک‌طرف ترکی رکورددار قضاوت این بازی است و با توجه به سن و سال او، حتما باید برای دربی گزینه‌های جوان‌تری در نظر گرفته می‌شدند تا به نوعی برای آینده سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. از سوی دیگر، ترکی در چند ماه گذشته به دفعات به‌مدیران فدراسیون فوتبال حمله کرده و با عبارات بسیار تندی مثل «عرضه ندارند چهار تا هد ست بخرند» آنها را به چالش کشیده بود.

در این شرایط، شاید طبیعتا دوستان دلشان نمی‌خواست سراغ این داور بروند، اما فضای خاصی که به‌وجود آمده بود، باعث شد احتیاط‌آمیزترین گزینه ممکن برگزیده شود. در نهایت ترکی بدون دردسر خاصی این بازی را اداره کرد؛ آنچه تا حدی هم ناشی از خوش‌اقبالی این داور و عدم وقوع حوادث مبهم در محوطه جریمه دو تیم بود. بعد از به‌خیر گذشتن این بازی، انبوهی از اظهارات پیروزمندانه و عجیب و غریب از سوی مسوولان مربوطه به زبان آمد. آنها مدعی بودند قضاوت ترکی، خط بطلانی روی انتقادها از داوری کشورکشیده و همه‌چیز را تمام کرده است.

با این همه اما، تنها ۵ روز بعد با همه قدرت برگشتیم سر نقطه اول؛ جایی که اشتباه مرگبار تیم داوری در اعلام خطای هند ایمان صادقی در دقیقه ۲۲ بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن باعث شد سرخپوشان ۱۰۰ دقیقه ۱۰ نفره شوند و نهایتا جام را از دست بدهند. مرور تصاویر تلویزیونی خیلی زود نشان داد کار جهانبازی، داور این بازی اشتباه بوده؛ هرچند در این مورد او گناهی نداشته و کمک داور مسابقه یعنی علی میرزابیگی به گمان آنکه گلر قرمزها توپ را بیرون از محوطه جریمه با دست زده، داور وسط را در جریان گذاشته است. مدام تاکید می‌شود کمک‌داوران فقط وقتی باید اتفاقی را به داور اطلاع بدهند که از وقوع آن کاملا مطمئن باشند، اما این‌بار میرزابیگی با نادیده گرفتن این اصل، کل مجموعه داوری کشور را دچار دردسر بدی کرد.

اشتباه کردم، حلالم کنید

این یک داستان تکراری است که فقط در همین ۱۱ هفته سپری شده از لیگ برتر به دفعات تکرار شده؛ اینکه داوران علیه پرسپولیس اشتباه می‌کنند و بعد دست به عذرخواهی و طلب حلالیت می‌زنند! به هر حال این قاعده در اصفهان هم رعایت شد تا سرخپوشان بعد از پر کشیدن یک جام، شنونده اعتراف قاضی میدان باشند. خبرگزاری فارس مدعی شده میرزابیگی، کمک داور بازی بعد از مشاهده فیلم مسابقه و پی بردن به اشتباهش، در مسیر بازگشت به تهران از پرسپولیسی‌ها پوزش طلبیده و از آنها خواسته او را حلال کنند.

100 دقیقه جهنمی داشتم

یداالله جهانبازی که از صحنه جنجالی بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن جا مانده بود، ناچار شد حرف کمکش را گوش بدهد و گلر سرخپوشان را اخراج کند. نکته جالب در مورد جهانبازی این است که او همین چند هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «امسال بیشتر اشتباهات داوری به ضرر پرسپولیس و به نفع استقلال بوده»، اما حالا خودش ناخواسته برگ دیگری به این پرونده قطور افزوده است. سایت کاپ، دیروز گزارشی از درددل‌های جهانبازی با همکارانش را پس از تایید وی، منتشر کرده است. در این گزارش از قول جهانبازی آمده: «من آن خطا را نگرفتم. کمک داور بازی پرچم زد و من نقشی در اعلام آن خطا نداشتم، اما در این مدت همه هجمه‌ها روی من است. کمک داور هم در رسانه‌ها از طرفداران و مربیان و مسوولان پرسپولیس عذرخواهی کرد، ولی نمی‌دانم چرا این هجمه‌ها تمامی ندارد. وقتی خود کمکم آمده گفته که اشتباه پرچم زده، چرا این همه به من حمله می‌شود؟ یک ربع تلفنم را روشن کردم ۱۵۰ تا میس‌کال و پیامک داشتم. اشتباهی صورت گرفته و من منکر آن نیستم اما آیا واقعا من مستحق این همه هجمه هستم؟ از صمیم قلب می‌پذیرم که اشتباه صورت گرفته، ولی خودم در آن ۱۰۰ دقیقه فشار خیلی زیادی را تحمل کردم. واقعا ۱۰۰ دقیقه جهنمی بود.» جهانبازی گویا از دست برخی پیشکسوتان داوری هم ناراحت است: «از همکاران پیشکسوت خودم تعجب می‌کنم که چرا تا این اندازه بدون تامل و با عجله به اظهار نظر کارشناسانه درباره نحوه قضاوت من اقدام کردند. از بین دو نیمه کارشان شروع شد و بدترین جملات را درباره من به‌کار بردند. مخصوصا آقای غیاثی که خیلی بد درباره من حرف زده و گفته بود این آقا، یعنی من اول بروم شکمم را آب کنم. شاعر می‌گوید: ما ز یاران چشم یاری داشتیم.»

تحت حمایت رقیب

به نظر می‌رسد آش آن‌قدر شور شده که حالا دیگر حتی مسوولان رقیب دیرینه هم دل‌شان به حال پرسپولیس می‌سوزد! در نشست خبری بعد از بازی استقلال و فولاد که ساعتی پس از مسابقه ذوب‌آهن و پرسپولیس برگزار شد، پرویز مظلومی اخراج گلر سرخپوشان را زیر سوال برد. همچنین بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال هم به کاپ می‌گوید: «خوب نیست که برای یک تیم خاص از این اتفاقات بیفتد و به یک بازیکن از ۴۰ متری کارت قرمز نشان دهند.» یحیی گل‌محمدی در حالی دو بازی لیگ و جام حذفی را از پرسپولیس برده که هر دو مسابقه تحت‌تاثیر مسائل داوری بوده است. حتی مربی ذوب‌آهن هم روی این نکته صحه می‌گذارد و روی صفحه شخصی‌اش نوشت: «امسال دو تا بازى اشتباهات داورى به نفع ذوب‌آهن رقم خورد و از شانس بد من این دو تا بازى در برابر تیم بزرگ پرسپولیس بود. در هر دو بازى بازیکنان پرسپولیس عملکرد خوبى داشتند. این اتفاقات چیزى از ارزش‌هاى این تیم بزرگ کم نمی‌کند. در ضمن باید به برانکو هم تبریک بگویم به خاطر درست کردن چنین تیمى. از هواداران با تعصب و با معرفت می‌خواهم تا آخر پشت تیم باشند. مطمئن باشید این تیم حرف‌هاى زیادى براى گفتن دارد.»

سرپرست پرسپولیس امروز استعفا می‌دهد؟

در شرایطی که مدیران پرسپولیس از ابتدای فصل سعی می‌کردند در مقابل اشتباهات داوری خویشتنداری به خرج بدهند، به نظر می‌رسد این بار تحمل آنها هم تمام شده است. بعد از مسابقه با ذوب‌آهن، حسین عبدی، عضو هیات‌مدیره سرخپوشان گفت این بار از حق هواداران نمی‌گذرد. بعد از آن هم طاهری، سرپرست باشگاه در موضعی تند و بی‌سابقه از ناپاکی‌ها در فوتبال حرف زد و گفت امروز، به دیدار وزیر خواهد رفت. طاهری حتی تهدید کرد که تحمل این وضع را ندارد و از سمتش استعفا می‌دهد تا پرسپولیس بیش از این لطمه نخورد. باید دید آخر این داستان عجیب به کجا می‌رسد.

جهانبازی هم محروم شد!

برای چندمین بار در طول این فصل، داوران بازی پرسپولیس به خاطر اشتباه در قضاوت محروم شدند! این بار نوبت به جهانبازی داور و علی میرزابیگی، کمک داور خاطی بازی با ذوب‌آهن رسید که چهار جلسه از قضاوت محروم شوند. این خبر را خبرگزاری فارس منتشر کرده است. داوران این بازی به اشتباه سنگربان سرخپوشان را در دقیقه ۲۲ اخراج کردند.