سرگیجه‌های شیرین!

گروه ورزش: از این باشکوه‌تر امکان نداشت. پرسپولیس و استقلال مسابقات پیش از دربی ۸۱ را بدون تلفات و البته با دو پیروزی بسیار ارزشمند پشت سر گذاشتند تا با تمام قوا به مسابقه روز جمعه برسند. در شرایطی که قرمزها نگران سه‌کارته شدن مهدی طارمی، کمال کامیابی‌نیا و علی علیپور بودند، نفر اول اصلا برابر ملوان به میدان نرفت و دو نفر بعدی هم بدون دریافت اخطار بازی را به پایان رساندند تا سرخپوشان مشکلی از این بابت نداشته باشند. در اردوگاه استقلال هم دغدغه اصلی سه‌کارته شدن مهدی رحمتی، حنیف عمران‌زاده یا میثم مجیدی بود که در نهایت هیچ‌کدام از آنها اخطار نگرفتند. حالا دست مربیان هر دو تیم کاملا باز است و از آن مهم‌تر اینکه دو برد خوب در بازی پیش‌دربی، نوید از راه رسیدن یک شهرآورد مهیج را به هواداران می‌دهد.

پرسپولیس و جادوی اولین‌ها

بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای فصل معتقد بودند پرسپولیس تیم خوبی است که غالبا نمایش‌های دلپذیری ارائه می‌دهد، اما بدشانسی و در برخی موارد اشتباهات داوری باعث شده این تیم در نتیجه‌گیری چندان موفق عمل نکند. حالا به نظر می‌رسد این فرضیه به تدریج در حال اثبات است. پیروزی بر ملوان باعث شد شاگردان برانکو آمار ۶ پیروزی در ۸ مسابقه رسمی اخیر (شامل لیگ و جام حذفی) را به ثبت برسانند. آنها از دو بازی دیگر یکی را باخته‌اند و در دیگری به نتیجه مساوی دست یافته‌اند. به علاوه پیروزی بر ملوان باعث شد پرسپولیس اولین برد خانگی این فصلش را کسب کند و برای اولین بار در لیگ پانزدهم، تفاضل گل این تیم مثبت شود. جالب اینکه این نخستین برد لیگی پرسپولیس در فاصله بین دو دربی ۸۰ و ۸۱ بود که اگر به دست نمی‌آمد، سرخپوشان روز جمعه باید با رکوردی عجیب و منفی به مصاف حریف دیرینه می‌رفتند.

غیر از معادلات آماری و امتیازی که باعث شد تیم برانکو بعد از مدت‌ها در جدول رده‌بندی صاحب رتبه تک‌رقمی شود، این پیروزی از جهات دیگری هم برای ایوانکوویچ حائز اهمیت بود. مربی کروات که پیش از این مسابقه به هر دلیلی -اعم از مشکل انضباطی یا ترس از محرومیت- مهدی طارمی را از لیست خارج کرده بود، با پیروزی مقتدرانه بر ملوان ثابت کرد تیمش تنها به یک بازیکن متکی نیست و بدون آقای گل لیگ هم می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ارزش این مساله به‌ویژه زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم پرسپولیس ۵ روز بعد از دربی باید در اصفهان به مصاف ذوب‌آهن برود و بازی یک‌چهارم نهایی جام حذفی را مقابل شاگردان یحیی گل‌محمدی انجام بدهد. قرمزها در آن بازی طارمی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند و حالا مسابقه با ملوان موقعیت خوبی شد تا آنها بازی بدون فوروارد بوشهری را هم تمرین کنند. به علاوه طارمی با چند روز استراحت بیشتر، حالا می‌تواند با توان جسمی بالاتری در دربی حاضر باشد.

استقلال و فرار از سقوط

برد استقلال در اصفهان اما بسیار شیرین و به یادماندنی بود. آنها در زمینی به پیروزی قاطعانه رسیدند که ابتدای فصل پرسپولیس در آن ۴ گل دریافت کرده بود. پرویز مظلومی در این مسابقه ترکیبی جوان را به میدان فرستاد که همه را شوکه کرد. او که به خوبی به عدم آمادگی کرار جاسم پی برده است، هافبک حاشیه‌ساز عراقی را روی نیمکت نشاند تا به جوانی مثل افشین اسماعیلی بازی بدهد؛ استعدادی که در همان دقیقه ششم مسابقه جواب اعتماد مربی‌اش را داد و با یک گل زیبا، معادلات این بازی بزرگ را تحت تاثیر قرار داد. جالب اینکه گل سوم آبی‌ها در این بازی را هم بهنام برزای، دیگر بازیکن جوان استقلال به ثمر رساند؛ ملی‌پوش تیم امید که این فصل کمتر از ۱۰۰ دقیقه برای تیمش بازی کرده، اما یک پاس گل حیاتی در مشهد برابر سیاه‌جامگان داده و اینجا هم در فولادشهر دروازه سپاهان مدعی را باز کرد. درخشش جوانان در غیاب بازیکنان بزرگی همچون خسرو حیدری و آرش برهانی باعث شد تا هواداران استقلال تا حدود زیادی دلگرم شوند. پیش از بازی با سپاهان، استقلال سه مساوی پیاپی را تحمل کرده بود که در نوع خودش نگران‌کننده بود. آنها اما در بهترین زمان ممکن از کابوس «افت» فاصله گرفتند تا هم صدرنشینی‌شان حفظ شود و هم برای دربی آمادگی روحی پیدا کنند. این نخستین کلین‌شیت مهدی رحمتی بعد از سه بازی بود. سنگربان آبی‌ها در سه مسابقه گذشته، پنج گل دریافت کرده بود تا انتقادهای زیادی علیه وی مطرح شود.

علامت سوال‌های زیبا

حالا سرمربیان هر دو تیم پرسپولیس و استقلال برای دربی تهران با انبوهی از سرگیجه‌های شیرین مواجه هستند. در پرسپولیس، برانکو حداقل دو علامت سوال بزرگ در ذهنش دارد. در خط دفاعی او مردد خواهد بود که رضا نورمحمدی، کاپیتان اول تیمش را به ترکیب برگرداند یا به زوج بنگر و ماریچ اعتماد کند. نکته جالب در مورد بنگر و ماریچ به عملکرد پلکانی آنها مربوط می‌شود؛ آنها در اولین مسابقه‌ای که کنار هم قرار گرفتند برابر پدیده دو گل دریافت کردند، سپس در دومین تجربه مقابل سیاه‌جامگان یک گل خوردند و این بار در بازی مشترک سوم، اجازه ندادند دروازه پرسپولیس باز شود. در استقلال هم سردرگمی مظلومی مربوط به این خواهد بود که تجربه موفق اعتماد به جوانان را ادامه بدهد یا این بار برای دربی ۸۱ دوباره ستاره‌ها را به میدان بفرستد؟ فرشید اسماعیلی، بهنام برزای و محسن کریمی از جمله بازیکنانی هستند که در صورت اعتماد مظلومی می‌توانند برابر پرسپولیس به میدان بروند. با این حال اگر قرار به بازگشت بازیکنانی همچون برهانی، خسرو حیدری و کرار جاسم باشد، این جوان‌ها باید از روی نیمکت بازی را تماشا کنند. برانکو و مظلومی برای تصمیم‌گیری در مورد این تردیدها ۴۸ ساعت فرصت دارند.