بزرگداشتی که به جنجال کشیده شد

گروه ورزش: سرانجام مسابقه‌ای که بسیاری از هواداران فوتبال ایران دو هفته منتظر آمدنش بودند از راه رسید. پرسپولیس و صبای قم، نخستین بازی رسمی سرخپوشان بعد از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی بود؛ دیداری که قرار بود حکم بزرگداشت کاپیتان فقید قرمزها را داشته باشد. ابتدا اعلام شده بود در پی تلاش‌های باشگاه پرسپولیس، احتمالا تماشای این بازی برای هواداران میزبان رایگان خواهد بود. بعد اما موضع سرخ‌ها تغییر کرد و آنها تصمیم گرفتند با بلیت‌فروشی برای این دیدار، عواید حاصله را در اختیار خانواده مرحوم نوروزی قرار بدهند.

در نهایت همین بی‌برنامگی‌ها باعث شد تنها حدود ۳۵ هزار نفر از نزدیک این مسابقه را تماشا کنند. بدون شک در مسیر کم‌تماشاگر شدن این بازی، عوامل دیگری مثل بلیت‌فروشی الکترونیک هم دخیل بوده است. حقیقت آن است که از زمان اجرای ناقص و پرحرف و حدیث این طرح در استادیوم آزادی، هیچ مسابقه‌ای بیشتر از ۶۰ هزار تماشاگر نداشته؛ وقتی حتی بازی دوستانه ایران و ژاپن هم تنها ۱۰ هزار نفر را به استادیوم آزادی می‌کشاند، دیگر واضح است که اشکالی وجود دارد، مشکلی که باید آن را شناخت و رفعش کرد تا سرمایه‌های اصلی فوتبال ایران دوباره روی سکوها برگردند. استقبال دور از انتظار تماشاگران از این بازی اما تنها نقطه‌ضعف مسابقه پرسپولیس و صبا نبود؛ چه اینکه اعتراضات تند و عجیب علی دایی در کنار زمین، درگیری نورمحمدی و دهنوی و نیز فحاشی تماشاگران باعث شد تا این بازی بیش از پیش تحت تاثیر قرار بگیرد و جنبه‌های عادی‌اش را از دست بدهد. تلاش دو تیم در نهایت با تساوی یک - یک به پایان رسید؛ اما آنچه باقی ماند موجی از جنجال‌ها بود.

معمای دایی

علی دایی در طول بازی بارها به قضاوت حاج‌بابایی اعتراض کرد. او شکایتش از داوری را تا نشست خبری هم پیش برد و آنجا ادعا کرد داور نمی‌خواسته پرسپولیسی‌ها غم دیگری را تجربه کنند! این اظهارات عجیب سرمربی صبا نه‌تنها در فضای مجازی باعث انتقادهای وسیع عمومی از او شد، بلکه واکنش کارشناسان و مسوولان را هم در پی داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود عنایت، رئیس دپارتمان داوری در این مورد می‌گوید: «داوری خوبی را شاهد بودیم. اما متاسفانه شنیدم دایی از داور انتقاد کرده است. واقعا داور چه مشکلی داشت؟ معتقدم دایی باید یک بار دیگر فیلم بازی را نگاه کند و سپس اظهار نظر کند.» فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران هم مواضع مشابهی دارد: «فکر نمی‌کنم داور در این مسابقه مشکل تاثیرگذاری داشت. ضمن اینکه ناظر داوری قضاوت حاجی‌بابایی را خوب توصیف کرد. برای دایی به‌عنوان یک اسطوره فوتبالی ارزش قائل هستم، اما همان‌طور که او و تیمش دوست دارند داشته‌هایشان را در زمین نشان دهند داور هم همین‌طور است و سعی می‌کند قضاوت درستی انجام داده و حق را به حقدار بدهد.» جالب اینجا است که برخی از کارشناسان داوری مثل نوذر رودنیل مدعی هستند داور در نیمه اول بازی باید حرکت حامد لک روی مهدی طارمی را به سود پرسپولیس خطای پنالتی می‌گرفت که از این کار چشم‌پوشی کرد. در این شرایط مشخص نیست اعتراض‌های دایی چه مبنایی دارد؟

محرومیت در انتظار کاپیتان پرسپولیس

در غیاب هادی نوروزی مرحوم، وظیفه کاپیتانی پرسپولیس به رضا نورمحمدی سپرده شد؛ اما این بازیکن اواخر مسابقه با دهنوی درگیر شد و همه را شوکه کرد. مدافع سرخپوشان در این درگیری از الفاظ ناشایستی استفاده کرد که با لب‌خوانی می‌شد متوجه‌اش شد. حالا دبیر کمیته انضباطی از احتمال محرومیت نورمحمدی خبر می‌دهد. حسین عبداللهی به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «در تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسید که این دو بازیکن از الفاظ زشت و رکیک علیه هم استفاده کرده‌اند، اما بازهم باید ببینیم که داور در گزارش خود چه نوشته است و پس از آن در مورد آنها تصمیم می‌گیریم. طبق آیین‌نامه برای چنین مواردی معمولا محرومیت و جریمه نقدی در نظر گرفته می‌شود و میزان محرومیت آن هم به گزارش داور و شدت الفاظی که بازیکن متخلف به کار برده است، بستگی دارد.»

معضل فحاشی

در شرایطی که بازی پرسپولیس و صبا با چاشنی یادبود هادی نوروزی برگزار می‌شد، اما متاسفانه برخی از تماشاگران بار دیگر عنان اختیار از کف دادند و در میانه‌های مسابقه به فحاشی پرداختند. این وضع چنان بود که عادل فردوسی‌پور هم در حین گزارش به زبان آمد و گفت کاش تماشاگران در همین یک بازی حرمت نگه می‌داشتند. البته دامنه استفاده از این الفاظ فقط محدود به ورزشگاه آزادی نشد و مطابق معمول در سایر استادیوم‌ها هم شاهد اتفاقات مشابهی بودیم. مثلا تعدادی از هواداران ذوب‌آهن در بازی با سایپا به جواد نکونام توهین کردند. خبرآنلاین از قول کاپیتان سابق تیم ملی می‌نویسد: «در نیمه دوم بازی به من و مجید جلالی خیلی توهین کردند. آیا واقعا کسی نیست که به این توهین‌ها رسیدگی کند؟ در مسابقه با پرسپولیس هم ۹۰ دقیقه به من فحش دادند. کمیته اخلاق و کمیته انضباطی چه کاره هستند؟ اصلا الان کجا هستند؟ اگر یک روز به این توهین‌ها واکنش نشان دادم و کمیته اخلاق یکدفعه سر و کله‌اش پیدا شد و خواستند مرا محروم کنند، آن زمان من هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهم داشت.» در مجموع به نظر می‌رسد معضل فحاشی و بی‌احترامی در استادیوم‌های ایران حل شدنی نیست و حتی در شرایط خاص هم نمی‌شود از هواداران انتظار بردباری داشت.

پرسپولیس تا آخر فصل مشکی می‌پوشد

بعد از درگذشت هادی نوروزی، خیلی از هواداران پرسپولیس از باشگاه خواستند بازیکنان این تیم تا آخر فصل از لباس مشکی استفاده کنند. حالا رئیس سازمان لیگ می‌گوید مجوز این کار برای پرسپولیس صادر شده است. خبرگزاری تسنیم از قول تاج نوشت: «در ابتدای فصل پرسپولیس سه پیراهن به ما معرفی کرد که یکی از این پیراهن‌ها مشکی بود. بعد از اینکه اعلام شد پرسپولیسی‌ها می‌خواهند به خاطر مرحوم نوروزی تا پایان فصل پیراهن مشکی به تن کنند من به طاهری گفتم مشکلی از این بابت وجود ندارد و به پرسپولیسی‌ها مجوز دادیم تا پیراهن مشکی به تن کنند.»