یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها در مدیریت باشگاه‌ها در فوتبال ایران به تنظیم قرارداد با بازیکنان خارجی برمی‌گردد که در طول سال‌های گذشته مخصوصا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از این محل لطمات بزرگ مالی را تجربه کرده‌اند تا جایی که کار به کسر امتیاز از این باشگاه‌ها به‌دلیل شکایت بازیکنان خارجی آنها نیز کشیده است. چند روز پیش «ایرنا» گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه فیفا باشگاه استقلال را محکوم به پرداخت مبلغ یک میلیون دلار به بازیکنان خارجی خود کرده است. علی‌اصغر مانوسی، معاون بین‌الملل اتحادیه فوتبال که پیگیری شکایت تعدادی از بازیکنان استقلال به فیفا را بر عهده دارد، به این خبرگزاری گفته بود: «طبق حکم فیفا، استقلال به این شش بازیکن باید افزون بر یک میلیون دلار پرداخت کند. هم اکنون شش پرونده در ارتباط با شکایت بازیکنان خارجی استقلال در فیفا داریم که باشگاه استقلال پیش از این و در ادوار قبلی درخصوص این شکایت‌ها از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و شورای حل اختلاف فیفا محکوم به پرداخت حق و حقوق بازیکنان خارجی شده است و متاسفانه این احکام نهایی شده‌اند.»

در بررسی اجمالی، بالای ۲۰ پرونده شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از باشگاه‌های ایرانی که در آنها عضویت داشته‌اند، در فیفا وجود دارد که هنوز حل‌وفصل نشده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این میان باشگاه استقلال جزو تیم‌هایی است که پرونده‌های زیادی در فیفا دارد.

گوران لاوره، لیام ردی، رودریگو توزی، کاروالینهو و هنکه افرادی هستند که از باشگاه استقلال به فیفا شکایت کرده‌اند. با نگاهی به پرونده این شکایت‌ها، متوجه این موضوع می‌شوید که برخی از این بازیکنان کیفیت لازم را هم درتیم خود نداشته‌اند و تنها با اضافه کردن بدهی بار اضافی روی دوش باشگاه‌ها قرار داده‌اند.