بار دیگر ایران و ژاپن؛ قدرت‌های فوتبال آسیا این بار نه در راه جام جهانی، بلکه در یک بازی دوستانه به مصاف هم می‌روند. آخرین مصاف این دو تیم مربوط به ۱۰ سال قبل و مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان می‌شود که تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی برگشت و در ورزشگاه ملی یوکوهاما با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد.

نتیجه‌ای که دیدار رفت آن در تهران به سود ایران رقم خورده بود. حالا دو تیم کاملا متحول و با تغییرات زیادی روبه‌رو شده‌اند و باید دید با این شرایط باز هم دیدار ایران و ژاپن آن هم در قالب یک بازی دوستانه همان جذابیت‌های گذشته را خواهد داشت یا نه.این دو تیم درتاریخ خود کم با هم مصاف نداده‌اند. آمار این ملاقات‌ها می‌تواند جذاب هم باشد؛در مصاف‌های دو تیم ۶ بازی را ایران برده، ۵ دیدار با تساوی همراه بوده و ۵ مرتبه هم ژاپنی‌ها برنده شده‌اند. ۱۸ مرتبه ایران و ۱۷ مرتبه ژاپن دروازه حریف را باز کردند، آمارهایی که نشان از برتری تیم ایران در تقابل تاریخی دو تیم دارد. علی دایی هم با ۳ مرتبه باز کردن دروازه ژاپن، بهترین گلزن در رویارویی دو تیم محسوب می‌شود.

ژاپن اکنون با داشتن بازیکنانی مانند کیسوکه هوندا، بازیکن تیم میلان، یوتو ناگاتومو، بازیکن تیم اینتر، مایا یوشیدا از ساوتهمپتون، گوتوکو ساکای از هامبورگ، ماکوتو هاسه‌به از اینتراخت فرانکفورت، شینجی کاگاوا از دورتموند و لژیونرهای دیگری که در لیگ برتر انگلیس، بوندس‌لیگای آلمان و سایر لیگ‌های معتبر اروپا جزو مهره‌های اصلی تیم‌شان هستند، به یک تیم جهانی بدل شده است. تیمی که مطمئنا برترین قدرت آسیاست و البته حتی در بازی‌های دوستانه هم سراغ تیم‌هایی مثل برزیل و آرژانتین می‌رود حالا باید با ایرانی مصاف بدهد که با تیمی جوان و متحول شده نسبت به جام جهانی رتبه نخست آسیا را در اختیار دارد.شاید نگران‌کننده‌ترین خبر برای ایران قبل از مسابقه مصدومیت سردار آزمون بود که آن هم مرتفع شد و او در آخرین تمرین تیم ملی سرحال و قبراق با دیگر بازیکنان تیم تمرین کرد.

پیغام کی‌روش برای منتقدان

تیم ملی که مقابل عمان بسیار ناامید‌کننده ظاهر شد و بازی چندان خوبی به نمایش نگذاشت، مقابل ژاپن قصد جبران دارد تا بار دیگر دل هوادارانش را به‌دست آورد. این نکته‌ای است که خود کی‌روش هم در حاشیه تمرین دیروز تیم به آن اشاره کرد.

او که این روزها زیر فشار منتقدان تیمش هم قرار دارد این انتقادات را فاقد ارزش برای توجه می‌داند: «واقعیت مطلب این است که ما هیچ ارزشی برای این‌گونه انتقادها قائل نیستیم. به خاطر اینکه در گذشته بارها اتفاق افتاده بود عملکرد خوبی داشتیم و نتیجه نگرفتیم اما انتقادها و فشارها وجود داشت. در حال حاضر صدرنشین هستیم. ۴ بازی باقی مانده که ۳ بازی در خانه داریم. برای ما فقط صعود مهم است. اگر می‌خواهید لذت ببرید می‌توانید به سالن اپرا بروید.»

جدا از این مساله، بازی با ژاپن یک تجربه خوب برای جوانان تیم ملی و یک محک کلی برای تیم ایران است تا نشان دهد حضور در رتبه نخست آسیا اتفاقی نیست.کی‌روش می‌گوید: «برای شخص بنده افتخار بزرگی است که با تیم ایران که در قلب من جای دارد مقابل ژاپن که قدرتمند است قرار بگیرم. این اتفاق خوب و نادری است که فوتبالیست‌های جوان ایران مقابل آنها تجربه کسب

کنند.»

ایران -ژاپن و یک خاطره تلخ

اما ایران و ژاپن یادآور یک خاطره تلخ برای فوتبال ایران هم هست.۵فروردین ۸۴ کشته شدن ۷ تماشاگر که هنگام خروج از ورزشگاه و مقابل درهای خروجی به دلیل ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و خانواده‌هایی که کام‌شان پس از شیرینی پیروزی ۲ بر یک ایران تلخ شد. حالا بار دیگر ایران و ژاپن به مصاف هم می‌روند و این امید می‌رود که تماشاگران به ورزشگاه رفته و پس از مدت‌ها یک بازی بزرگ را از نزدیک تماشا کنند.