تیم‌های ملی فوتبال ایران وژاپن در قالب یک بازی دوستانه روز سه‌شنبه دراستادیوم آزادی مقابل هم قرار خواهند گرفت.برای قضاوت این بازی درچند روز گذشته گزینه‌های زیادی مطرح شد و درنهایت اعلام شد سه داور عمانی این بازی را قضاوت خواهند کرد. فارغ ازاینکه به‌نظر می‌رسد کمیته داوران از داوران داخلی سلب اعتماد کرده که بازی دوستانه را به داوران خارجی سپرده نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است اینکه دستمزد این داوران برای این مسابقه بسیار بالا است و مقایسه دستمزد داوران عمانی با داوران لیگ برتر ایران نشان می‌دهد که داوران ایرانی در لیگ برتر تقریبا رایگان سوت می‌زنند!

مسعود عنایت، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در مورد دستمزد این داوران به خبرگزاری فارس گفت: «ما از فدراسیون فوتبال عمان درخواست یک داور و دو کمک داور الیت کرده‌ایم که در لیگ قهرمانان آسیا هم قضاوت کرده باشند. طبق عرف بین‌المللی برای هر روز باید ۲۰۰ دلار به هر داور پرداخت کرد، در واقع این داوران سه روز وقت برای قضاوت بازی می‌گذارند. یعنی برای هر داور باید ۶۰۰ دلار دستمزد بدهیم. ۱۰۰ دلار هم به هر داور برای هزینه‌های متفرقه مثل اخذ ویزا داده می‌شود. در واقع برای سه داور عمانی ۲۱۰۰ دلار باید به این داوران پرداخت کنیم. ضمن اینکه بلیت رفت و برگشت آنها را هم به کشورشان بگیریم.» به این ترتیب اگرهر دلار را ۳۴۰۰ تومان محاسبه کنیم سه داور عمانی برای قضاوت در بازی ایران و ژاپن رقمی حدود ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد، اما رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده که فدراسیون تمایل داشته داوران ایرانی دیدار دوستانه ایران - ژاپن را قضاوت کنند. فریدون اصفهانیان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در این خصوص گفت: «قصد داشتیم برای این دیدار از داوران ایرانی استفاده کنیم، اما پیش از اینکه پیشنهاد استفاده از داوران ایرانی را بدهیم، کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به ایران اعلام کرد با توجه به اینکه بازی ایران - ژاپن در فیفا دی برگزار می‌شود، انتخاب داوران برعهده AFC خواهد بود.» وی با اشاره به دستمزدی که به داوران عمانی داده می‌شود، گفت: «بارها در مورد اینکه داوران در ایران پولی نمی‌گیرند، صحبت کرده‌ایم ولی تغییری صورت نگرفته است. اکنون هم تابع تصمیمات AFC هستیم.»

اما یکی دیگر از کارشناسان داوری کشورمان نیز به این موضوع واکنش نشان داده است. حسن کامرانی‌فر در گفت‌وگو با «ایسنا» حساسیت برای انتخاب داور عمانی را صحیح نمی‌داند: «من این روش مخالفت با داوران عرب را درست نمی‌دانم. درست نیست که چون عربستان آن کار را با داوری فغانی کرده است ما هم نسبت به یک داور عمانی که عرب است، بخواهیم موضع بگیریم. داور عمانی هیچ مشکلی ندارد. فکر می‌کنم هیچ منعی ندارد که یک داور عمانی، بازی ایران و ژاپن را قضاوت کند و اصلا پرداختن به این موضوع درست نیست چون ما در آینده بازی‌های زیادی مثل بازی‌های مقدماتی جا‌م جها‌نی و بازی‌های باشگاه‌های آسیا را داریم و با توجه به اینکه به کشورهای عربی نزدیک هستیم خیلی از داورهای عرب، قرار است برای بازی‌های ایران قضاوت کنند و اگر در این مورد حساسیت ایجاد کنیم برای آینده نمی‌تواند خوب باشد.»