یک مشت دلار!

گروه ورزش: حضور بازیکنان خارجی در لیگ ایران، همیشه با مشکلات و حاشیه‌های عجیب و غریبی همراه بوده است. همین حالا طلبکاران زیادی از این گروه، پشت در فیفا صف کشیده‌اند و تیم‌هایی همچون پرسپولیس و استقلال را به کسر امتیاز تهدید می‌کنند.

به علاوه مدیریت مسائل مربوط به آنها در ایران هم همواره دشواری‌های خاص خودش را داشته است. امروز پادوانی و شیمبا به دلایل پیچیده امکان بازی برای سپاهان را ندارند و کرار جاسم و مگویان هم استقلال را به دلیل عدم اجرای تعهدات مالی، تهدید به جدایی می‌کنند. با این همه اما، اتفاقی که در مورد هافبک برزیلی آبی‌ها رخ داده، حتی در استانداردهای فوتبال ایران هم شوکه‌کننده و حیرت‌آور است. ریوالدو که ابتدای فصل برای استحکام بخشیدن به خط میانی استقلال به این تیم پیوست، خیلی زود با آبی‌ها به بن‌بست رسید و خواهان فسخ قراردادش شد. این در حالی است که از همان ابتدا شبهاتی در مورد کیفیت فنی این بازیکن وجود داشت و رزومه نه‌چندان قابل توجه وی نیز به تردیدها دامن می‌زد. در نهایت، طرفین به این نتیجه رسیدند که قرارداد همکاری را فسخ کنند، اما آنچه اتفاق افتاد، همه را غافلگیر کرد. در شرایطی که باشگاه استقلال ادعا می‌کند تا این مقطع از فصل ۸۰ هزار دلار پول به بازیکن برزیلی‌اش داده، ریوالدو تنها دریافت ۴۰ هزار دلار را تایید می‌کند و حالا مشخص نیست بقیه پول کجا رفته است؟! آنچه ماجرای ۴۰ هزار دلار گمشده را عجیب‌تر می‌کند، این است که مدیر برنامه‌های او در ایران امیر مظلومی، برادرزاده پرویز مظلومی است.

نمی‌خواهیم آبروریزی شود!

در وضعیتی شبیه این، شاید مدیرعامل باشگاه بهتر از هر شخص دیگری بتواند در مورد اتفاق رخ‌داده توضیح بدهد، با این وجود بهرام افشارزاده دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب سکوت کرده تا ابهامات ادامه داشته باشد. در همین راستا، محسن بزرگی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در مصاحبه با سایت کاپ حرف‌های قابل تاملی مطرح می‌کند: «این موضوع از طریق باشگاه و حراست فدراسیون فوتبال در حال پیگیری است. نمی‌خواهم به جزئیات ورود کنم اما کسی که این پول را برده خودش می‌داند که ما می‌دانیم چه کسی است. در واقع بهتر است با خواندن این مطلب خودش بیاید و پول را تحویل دهد، پیش از اینکه ما بخواهیم با توسل به مراجع قضایی این فرد را دستگیر کنیم. ما تا آخر پای این موضوع ایستاده‌ایم تا پاکی و درستی باشگاه استقلال اثبات شود.»

مظلومی‌ها: ما چیزی برنداشتیم

در شرایطی که وضعیت قرارداد ریوالدو هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود، امیر مظلومی، برادرزاده سرمربی تیم و مدیر برنامه‌های ایرانی این بازیکن به موضوع واکنش نشان داده است: «اگر کسی در فوتبال هر سند، فایل صوتی و تصویری از بنده دارد که من در این انتقال حتی یک ریال دریافت کرده‌ام، خوشحال می‌شوم که آن را ارائه دهد. در غیر این صورت بنده از افرادی که به من تهمت می‌زنند، شکایت می‌کنم و افراد باید تبعات حرف‌های خود را بپذیرند. تا به حال ۱۵ میلیون تومان نیز از جیبم برای این بازیکن خرج کردم. به هر حال اقامت یک بازیکن خارجی هزینه دارد و من نیز مجبور شدم چنین پولی را پرداخت کنم. البته باید بگویم ریوالدو و مدیربرنامه برزیلی‌اش رسیدی مبنی بر اینکه ۸۰ هزار دلار را گرفته‌اند، امضا کرده‌اند. فکر می‌کنم این دو نفر با هم تبانی کرده‌اند تا ۴۰ هزار دلار را گردن من بیندازند. من هم به دنبال ۱۵ میلیونی که هزینه کردم هستم، ضمن اینکه باید کمیسیون خودم را نیز بگیرم.» همچنین پرویز مظلومی هم دیروز در این مورد به یک روزنامه ورزشی گفته بود: «من و برادرزاده‌هایم یک ریال از پول ریوالدو را برنداشتیم. ما اهل کار کثیف نیستیم.»

احتمال ارسال پرونده به مراجع قضایی

در همین حال، رئیس کمیته حراست فدراسیون فوتبال از احضار یک ایجنت و احتمال ارسال پرونده به مراجع قضایی خبر می‌دهد. محمد حسین حمیسی به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «پیش از آنکه ریوالدو قراردادش را فسخ و ایران را ترک کند، با او نشستی داشتیم و اظهارات وی را گرفتیم و صورت جلسه کردیم. ریوالدو به شدت اعتراض داشت که ۴۰ هزار دلار را از باشگاه استقلال نگرفته است. آنچه تا این لحظه مشخص شده این است که یک ایجنت غیر رسمی فوتبال پول را دریافت کرده که قطعا وی را ظرف امروز و فردا، فراخواهیم خواند. اگر توضیحات این فرد قانع‌کننده نباشد و نخواهد پول را برگرداند قطعا کار را به مراجع قضایی خواهیم کشاند چون باشگاه استقلال در این پرونده از دو بُعد دچار ضرر و زیان شده است؛ اول زیان مالی و دوم اینکه یک بازیکن خود را از دست داده است؛ چون ریوالدو به ما گفت دلیل اصلی‌اش برای جدایی از استقلال این موضوع بوده است.»

ریوالدو رفت

بازیکن برزیلی استقلال بعد از فسخ قراردادش با این باشگاه، سه‌شنبه‌شب ایران را ترک کرد. این در حالی است که مجادلات و کشمکش‌ها در مورد بخش گمشده دستمزد وی همچنان ادامه دارد.