غیر از سوریان بقیه باید کشتی بگیرند

بالاخره کسی که به آقای خاص کشتی ایران معروف شده و امضایش پای بسیاری از طلاهای فرنگی ایران درسال‌های اخیر است پس از کش و قوس‌های بسیار و مدت‌ها دوری از تیم ملی تصمیم به بازگشت گرفت تا درسال منتهی به المپیک باردیگر سکان تیم ملی رادردست بگیرد. محمد بنا درباره بازگشتش به تیم ملی کشتی فرنگی ازهدف بزرگش یعنی موفقیت درالمپیک ریو می‌گوید: «من آمده‌ام که با کمک و همکاری همه اعم از رسانه‌ها، فدراسیون کشتی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان تیم را برای المپیک ۲۰۱۶ آماده کنم. کشتی فرنگی در شرایط خاصی قرار دارد و شرایط روحی کشتی‌گیران با توجه به اتفاقات دو سال گذشته در حال حاضر چندان مناسب نیست.»

او می‌داند که توقعات از بنا بسیار است و مردم ازاو و تیمش طلا می‌خواهند. بنا به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «۱۲ مهرماه اردو را آغاز خواهیم کرد تا برای المپیک ۲۰۱۶ آماده شویم. ابتدا باید ۳ سهمیه المپیک را در مسابقات گزینشی قزاقستان بگیریم. توقع مردم از محمد بنا و کادرش زیاد است و دوست ندارم شرمنده آنها شوم.»

یکی ازاختلافات جدی او با رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی برسرچگونگی انتخاب ملی پوشان بود. خادم به مسابقات انتخابی اعتقاد دارد اما بنا خودش عادت به گزینش دارد وقهرمانی درمسابقات انتخابی را کافی نمی‌داند. بنا درخصوص فرآیند انتخابی تیم ملی دردورجدید حضورش درتیم ملی گفت: «فرآیندی که در این ۲ سال اجرا شد با فرآیند انتخابی المپیک تفاوت زیادی دارد. این فرآیند قطعا وجود دارد و شامل همه خواهد شد تا نه سیخ بسوزد و نه کباب. این موضوع به گونه‌ای اجرا می‌شود که کشتی ضرر نکند.»

سرمربی تیم کشتی فرنگی فقط شرایط حمید سوریان را استثنا می‌داند اما سایر کشتی‌گیرها باید مقابل چشم او کشتی بگیرند. البته او وعده می‌دهد فرآیند انتخابی را مورد توجه قراردهد: «قاسم رضایی و حبیب‌الله اخلاقی که مدال دارند، در مرحله نهایی کشتی می‌گیرند. حمید سوریان استثنا است و شرایط برای او متفاوت است اما کشتی‌گیرانی چون امید نوروزی باید در جام تختی، کشتی بگیرند. این قول را می‌دهم که انتخابی، ضرری به کشتی نرساند و فرآیند رعایت خواهد شد.»

بنا در پاسخ به این سوال که چقدر دلش برای کشتی تنگ شده بود، گفت: «فردی که ۴۰، ۵۰سال در کشتی بوده و ۱۵،۱۰ سال مستقیم با آن زندگی کرده، همیشه دلش با کشتی است. به‌خاطر شرایط مادرم که چندی پیش به رحمت خدا رفت، دوست داشتم کنار او باشم ولی همیشه کشتی را رصد می‌کردم.»

وی درخصوص اینکه این نگرانی وجود داردکه او با توجه به روحیات خاصش بار دیگر قهر کند، یا خیلی زود بارسول خادم به مشکل بخورد، اطمینان دادکه این‌بار قصد داردبا تفاهم با رئیس فدراسیون کارها را پیش ببرد: «قرار شد از این پس با خادم صحبت‌هایم را انجام دهم و هر حرفی هست با هم در میان بگذاریم. الان وقت طرح مسائل شخصی نیست، چراکه شرایط دشوار است و باید تحمل‌مان را بالا ببریم تا بتوانیم در المپیک افتخارآفرینی کنیم.»