شب پرتنش آزادی

گروه ورزش: شاید نشود باور کرد، اما داوران همچنان چهره اول مسابقات پرسپولیس هستند. گویا برد و باخت هم فرقی ندارد و قرار است هر زمان هواداران این تیم در حال خروج از ورزشگاه هستند، با انبوهی از خشم و تعجب مسیر بازگشت به خانه را در پیش بگیرند. در شرایطی که همین حالا فغانی و صالحی به خاطر انجام اشتباهات اثرگذار علیه سرخ‌ها دوران محرومیت‌شان از داوری را می‌گذرانند، این بار قرعه به نام البرز حاجی‌پور افتاد تا در یک بازی جام حذفی پرسپولیسی‌ها را به ستوه بیاورد.

سرخپوشان عصر یکشنبه در ورزشگاه آزادی میزبان ملوان بودند و قصد داشتند با پیروزی بر این حریف، به جمع هشت تیم پایانی جام برسند. آنها اگرچه در نهایت به هدف‌شان رسیدند، اما اتفاقاتی در این میدان رخ داد که بار دیگر قرمزها را با مشکلات شدید از ناحیه داوری مواجه کرد. در شرایطی که پرسپولیس با گل دقیقه ۱۰۰ مهدی طارمی در وقت اضافه اول جواز صعود به مرحله بعدی را به دست آورد، اخراج عجیب همین بازیکن در ادامه کار باعث شد او بازی بعدی تیمش در جام حذفی را از دست بدهد. به علاوه سوشا مکانی هم یک اخطار از داور بازی دریافت کرد تا او نیز بازی در یک‌چهارم نهایی را از دست بدهد. به این ترتیب پرسپولیس مشکلات زیادی برای بازی بعدی دارد و باید بدون طارمی و سوشا مکانی به مصاف برنده گسترش فولاد و ذوب‌آهن برود.

سه کارت عجیب و یک تاوان بزرگ

مهدی طارمی در ۹ بازی اخیرش برای پرسپولیس و تیم ملی در مجموع ۱۰ گل به ثمر رسانده تا مشخص شود در بهترین روزهای فوتبالش به سر می‌برد. به این ترتیب عدم حضور او در مسابقه بعدی پرسپولیس در جام حذفی، قطعا برانکو را به دردسر خواهد انداخت. طارمی بعد از بازی با ملوان با رسانه‌ها گفت‌وگو کرد و مدعی شد در این بازی فقط دو خطای معمولی انجام داده و با دو اخطار، از زمین بازی اخراج شده است. او به طعنه گفت شاید حاجی‌پور هم دلش می‌خواسته چهار جلسه از داوری محروم شود و به همین خاطر علیه پرسپولیس سوت زده است! مرور مصاحبه رضا غیاثی، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال با خبرگزاری فارس نشان می‌دهد اعتراض طارمی چندان هم بیراه نیست: «در صحنه اخطار اول طارمی، داور در دقیقه ۸۵ می‌توانست به او کارت زرد نشان ندهد ولی اعلام خطای طارمی درست بود. کارت زرد دومی هم که داور به طارمی نشان داد و باعث اخراج او شد شاید کمی سختگیرانه بود، به‌خصوص اینکه داور چند دقیقه قبل به طارمی کارت زرد نشان داده بود. اخراج طارمی درست نبود.» جالب اینجا است که طارمی یک کارت زرد هم در بازی حذفی قبلی مقابل پیکان گرفته بود که بسیاری از کارشناسان معتقدند آن اخطار هم صحیح نبود. حالا مهاجم اول پرسپولیس بازی بعدی تیمش در جام حذفی را از دست می‌دهد و اگر هم سرخپوشان به نیمه‌نهایی برسند، او به‌عنوان یک بازیکن یک اخطاره و در آستانه محرومیت در زمین حاضر خواهد بود! در جام حذفی باشگاه‌های کشور بر خلاف لیگ برتر، هر بازیکن با دریافت دو کارت زرد محروم می‌شود.

غائله سوشا

اخراج عجیب مهدی طارمی از زمین مسابقه نه تنها باعث خشم تماشاگران و ایجاد تشنج روی سکوها شد، بلکه عصبانیت سوشا مکانی را هم به‌دنبال آورد. بعد از اعتراض او به کارت قرمز هم‌تیمی‌اش، حاجی‌پور یک اخطار هم به خود این دروازه‌بان نشان داد که باعث شد او نیز بازی بعدی جام حذفی را از دست بدهد. مکانی بعد از آنکه خودش را محروم دید، رفتارهای عجیبی در زمین مسابقه انجام داد که این حرکات او واکنش منفی برخی از پیشکسوتان باشگاه را به دنبال آورد. در تندترین نمونه، محمد مایلی‌کهن به خبرگزاری تسنیم گفته است: «متاسفم برای این فوتبال که یک دروازه‌بان در زمین چنین کارهایی انجام می‌دهد و هواداران نیز فحاشی می‌کنند. به نظر من سوشا مکانی فقط مانده یک عدد قمه در جیب خود گذاشته و به زمین بیاید. این چه فوتبالی است که دروازه‌بانش در زمین این کارها را انجام می‌دهد؟! واقعا باید افسوس خورد که هواداران اینقدر در ورزشگاه علیه داور فحاشی می‌کنند. من غلط بکنم بخواهم از این پس نوه‌هایم را به ورزشگاه آزادی بیاورم.» همچنین پایان رافت که سابقه بازی در پرسپولیس را دارد و در این بازی به‌عنوان دستیار روی نیمکت ملوان نشسته بود هم گفته: «چه لزومی داشت که سوشا مکانی چند بار از دروازه خارج شود و آن حرکات و رفتار را انجام دهد و به سمت داور برود. زمان علی‌ پروین کسی جرأت نداشت حرکات مکانی را انجام بدهد.

این حرکات در شأن پرسپولیس نیست. داوری خیلی عالی بود.» حسین عبدی، عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس هم در مصاحبه با سایت کاپ، مکانی و دیگر بازیکنان را به خویشتنداری دعوت کرده است: «سوشا هم مثل سایر بازیکنان نباید تمرکزش را روی بحث داوری بگذارد. به هر حال این یک بحث درون باشگاهی است و قطعا از سوی کادر فنی و مدیریت باشگاه حل خواهد شد. متاسفانه بدشانسی‌ها فشار روانی را روی بازیکنان قرار داده که باعث این اتفاقات می‌شود.» با این وجود خود سوشا دیروز در صفحه شخصی‌اش یک پست معنادار گذاشت که بخشی از آن را به روایت خبرگزاری تسنیم می‌خوانید: «چون عادت ندارم جواب بزرگترامو بدم سکوت پیشه می‌کنم و همه چیزو واگذار خداوند می‌کنم و منتظر می‌مونم تا تو زمین مسابقه جواب همه این بی‌حرمتی‌ها رو بدم. خلاصه عاشق همه سرخ‌دلام، همه اونایی که دلشون دریاست نه اونایی که ادای آدمای دلسوز رو در میارن.»

تندترین مصاحبه برانکو

بازیکنان پرسپولیس که به نظر می‌رسد از تکرر اشتباهات داوری به ستوه آمده‌اند، دیروز مصاحبه‌های تندی در این مورد انجام دادند، اما گفت‌وگوی خود برانکو با خبرگزاری فارس نشان می‌داد سرمربی سرخپوشان از همه عصبانی‌تر است. او که در نشست خبری بعد از بازی هم گفته بود حس می‌کند در هر مسابقه باید تیمش را مقابل ۱۵ نفر به میدان بفرستد، در این مصاحبه اضافه می‌کند: «به نظر شما داوری‌ها تاثیرگذار نیست؟ قطعا داوری‌ها تاثیر می‌گذارد و این موضوع بازیکنان را عصبی می‌کند. این همه بازیکنان تلاش می‌کنند و زحمت آنها را یک نفر بر باد می‌دهد. نباید یک نفر با سرنوشت تیم بازی کند. نمی‌شود که همه اشتباهات علیه یک تیم خاص باشد. یکشنبه ما را در زمین قتل‌عام کردند! طارمی خطایی نکرد. او فقط دوبار در زمین سر خورد که هر دو بار هم کارت زرد گرفت. درباره سوشا چه می‌گویید؟ او چرا کارت زرد گرفت؟ اگر سوشا مقصر بود شک نکنید که خودم او را جریمه می‌کردم. جالب اینجا است که داور وقتی کارت زرد داده به بازیکن ما گفته دیدم سر خوردی اما بد جایی سر خوردی! این مساله یعنی چه؟ می‌دانید چرا سوشا کارت زرد گرفت که آن هرج و مرج به راه افتاد؟ کسی فهمید که رامین رضاییان چرا کارت زرد گرفته است؟ او منتظر توپ‌جمع کن بود که توپ را به او بدهد. یک نفر به من بگوید علی علیپور چرا کارت زرد گرفت؟ او پشت به توپ کرد که ضربه به‌صورتش نخورد و بعد کارت زرد گرفت. تنها موقعیت گل ملوان می‌دانید چطور به دست آمد؟ روی میلاد کمندانی خطا کردند که داور آن را نگرفت و همان توپ نزدیک بود باعث شکست ما شود. آیا داور این صحنه‌ها را ندید؟ با این داوری‌ها که انسان نمی‌تواند آرام باشد. وقتی یک نفر در خانه شما به شما سیلی بزند آیا آرام می‌نشینید؟ ما در خانه خودمان سیلی خوردیم و معلوم است که بازیکنان عصبی می‌شوند.»