پرسپولیس قربانی اصلی!

گروه ورزش: چهارشنبه گذشته چهارمین شک اگرچه برانکو از زمان بازگشتش به ایران کم نباخته، اما این شکست یک تفاوت بزرگ با ناکامی‌های قبلی داشت. گذشته از آنکه سایپا نخستین تیم تهرانی بود که از پرسپولیس برانکو امتیاز می‌گرفت، نمایش سرخپوشان هم در این مسابقه طوری نبود که مایه تسکین هواداران باشد. پرسپولیس هنگام پذیرفتن سه شکست قبلی برابر استقلال صنعتی، سپاهان و ذوب‌آهن هرگز در قواره‌های یک تیم بازنده نشان نداد، اما این بار وضع فرق می‌کرد. گویا شاگردان برانکو این بار از سر شکم‌سیری و بی‌نیازی توپ می‌زدند.

این موضوع چنان بود که در تمام نیمه اول بازی، کوچکترین اثری از عادت این فصل سرخپوشان یعنی «پرس کردن حریف» به چشم نمی‌آمد. شاید تنها وقتی این تیم با دو گل عقب افتاد کمی در فضای خشمگین و متشنج ورزشگاه به سمت جلو خیز برداشت و توانست یکی از گل‌ها را جبران کند، اما دیگر خیلی دیر شده بود. پتانسیل بالای تیم برانکو، نکته‌ای است که از همان ابتدای فصل مورد تاکید کارشناسان قرار می‌گیرد، اما اگر قرار باشد امتیازات به همین راحتی حراج شوند، شاید مربی کروات هرگز فرصتی برای به فعل رساندن این توان بالقوه پیدا نکند!

این قسمت؛ داور برگزیده اصفهانی!

اگرچه پرسپولیس برعکس مسابقات قبلی نمایش چندان خوبی برابر ذوب‌آهن ارائه نداد، اما حتی این نکته هم باعث نشد که داوران ترک عادت کنند و به ضرر این تیم مرتکب اشتباه نشوند. تکراری‌ترین اتفاق فصل بدون تردید عذرخواهی مسوولان فدراسیون فوتبال از هواداران پرسپولیس به خاطر اشتباهاتی بوده که داوران آنها مرتکب می‌شدند. این بار نوبت احمد صالحی رسید؛ داوری که در پایان فصل گذشته به‌عنوان بهترین داور لیگ چهاردهم برگزیده شد. او در بازی پرسپولیس و سایپا سه پنالتی اعلام کرد که دو تای آنها به سود پرسپولیس بود، اما درست همان یکی که به نفع سایپا اعلام شد و روی نتیجه بازی تاثیر گذاشت اشتباه بود! صالحی در دقیقه ۶۸ برخورد توپ به سر رامین رضاییان را خطای پنالتی تشخیص داد تا پرسپولیسی‌ها کم‌کم یاد بگیرند در محوطه جریمه توپ به هیچ‌یک از اعضای بدن آنها نباید برخورد کند؛ چه اینکه فغانی هم در مسابقه با ذوب‌آهن تماس توپ با شکم بنگر را پنالتی اعلام کرده بود! حالا سرخپوشان سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند؛ اینکه از بازیکنان و مربی خودشان شاکی باشند یا گریبان داوری را بگیرند که اگر اشتباه نمی‌کرد، شاید حتی در همین شرایط هم کار به نفع قرمزها به پایان می‌رسید؟ این موضوع زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که بدانیم سلسله اشتباهات پایان ناپذیری علیه پرسپولیس آغاز شده و همچنان ادامه دارد. حتی اگر صرف اعتراف مسوولان کمیته داوران را مبنا قرار بدهیم باید بگوییم پرسپولیسی‌ها در بازی با استقلال صنعتی اخراج یک بازیکن حریف را طلبکار شدند، در بازی با سپاهان از اعلام یک ضربه پنالتی محروم شدند، در مسابقه با ذوب‌آهن یک پنالتی و اخراج اشتباه را تحمل کردند و در نهایت در دیدار با سایپا هم پنالتی نادرست حریف را تماشا کردند!

اعتراف تلخ اهالی فدراسیون

در فاصله دو روز بعد از بازی پرسپولیس و سایپا و بعد از آنکه کارشناسان داوری متفق‌القول از تضییع حق پرسپولیس سخن گفتند، ارکان مختلف فدراسیون فوتبال نیز به عذرخواهی از سرخپوشان پرداختند. در همین راستا فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران به «ایسنا» می‌گوید: «متاسفانه طبق گفته ناظر بازی، صالحی در اعلام پنالتی به سود سایپا اشتباه کرد. توپ به سر بازیکن پرسپولیس خورد اما داور فکر کرد این بازیکن توپ را با دست لمس کرده که تصمیم اشتباهی بود. از پرسپولیسی‌ها عذر‌خواهی می‌کنم. ما بهترین داور لیگ چهاردهم را برای این بازی انتخاب کردیم اما او به دلیل اشتباه در جایگیری یا عدم تمرکز در لحظه تصمیم‌گیری، نتوانست در لحظه اعلام پنالتی نظر دهد. بالاخره این اتفاق رخ داده و داور نتوانست به درستی تصمیم بگیرد اما پرسپولیسی‌‌ها خودشان هم در گلزنی کم دقت بودند. داور دو پنالتی برای آنها گرفت اما نتوانستند یکی را گل کنند. پنالتی‌های پرسپولیس به درستی اعلام شد اما او در صحنه موردنظر اشتباه داشت. با توجه به این تصمیم اشتباه و تاثیرگذاری آن در نتیجه بازی، صالحی طبق آیین‌نامه مورد جریمه قرار می‌گیرد و با او برخورد می‌کنیم.» همچنین مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ هم در تماس تلفنی با برنامه «ورزش و مردم» در این مورد گفت: «من هم این اشتباهات داوری را قبول دارم. این اشتباهات روی نتیجه تاثیرگذار است و باعث ناراحتی مردم شده است. پرسپولیس به خوبی جوانگرایی کرده و نمره قبولی از این مساله گرفته است اما این گونه‌‌ آفت‌ها این تیم را می‌شکند و باید کمیته داوران و شخص دبیر کل که مسوول این مساله هستند دقت بیشتری در کارها انجام دهند تا در آینده دچار اشکالات این‌چنینی نشویم.»

داور بازی چه گفت؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید احمد صالحی بعد از پایان مسابقه هم از قضاوت خودش دفاع کرده است. داور بازی پرسپولیس و سایپا به خبرگزاری تسنیم گفت: «رامین رضاییان به نیت هند کردن دست خود را بالا برد و من هم تشخیص دادم که توپ به دستش برخورد کرده است. این فقط نظر من نیست، بلکه کارشناسان نیز بعد از بازی در مصاحبه‌های خود تصمیم مرا درست دانسته‌اند.»

واکنش مسوولان دو باشگاه

بلافاصله بعد از پایان بازی پرسپولیس و سایپا، خوردبین به پنالتی گرفته شده علیه سرخپوشان اعتراض کرد. رامین رضاییان هم گفت برای داور قسم خورده که توپ به سرش برخورد کرده است. در ادامه طاهری، سرپرست باشگاه هم از داوری‌ها گله کرد. اما بشنوید از اردوگاه سایپایی‌ها؛ جایی که مسوولان این تیم به جای دفاع از تصمیم داور در مورد اعلام پنالتی برای آنها، سعی می‌کنند پنالتی‌های پرسپولیس را زیر سوال ببرند. مثلا مجید جلالی به سایت کاپ می‌گوید: «به اعتقاد من هر سه پنالتی که در این بازی گرفته شد پنالتی نبود. چطور پرسپولیسی‌ها آن دو پنالتی دیگر را نمی‌گویند؟» به هر حال مشخص نیست اشتباهات بزرگ و پیاپی داوری تا کی در مسابقات فوتبال ایران ادامه خواهد داشت؟

محرومیت چهار جلسه‌ای صالحی؟

در شرایطی که هنوز محرومیت علیرضا فغانی به خاطر اشتباه در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن ادامه دارد، حالا احتمالا داور بازی این تیم با سایپا هم خانه‌نشین خواهد شد. در همین راستا دیروز خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به نظر برخی کارشناسان از احتمال محرومیت چهار جلسه‌ای احمد صالحی خبر داد.