ما نباختیم، آنها ما را بردند

گروه ورزش: ایران بازی را با انرژی و انگیزه جبران باخت‌های گذشته به لهستان آغاز کرد. با توپ پر. همین انگیزه ویژه باعث شد تا در دو ست اول ایران باقدرت برنده شود. کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران برای شروع مسابقه معروف، عبادی پور، میرزاجانپور، غفور، مرندی، غلامی و موسوی را انتخاب کرد.

شاگردان بوبان بازی را بهتر از حریف آغاز کردند و توانستند در امتیاز ۸ بر ۶ اختلافی دو امتیازی با حریف قدرتمند خود ایجاد کنند. در ادامه تیم ایران عملکرد خوبی در سرویس و دفاع داشت، این در حالی بود که لهستانی‌ها اشتباهات زیادی در اسپک و سرویس داشتند. این ست را تیم ایران توانست با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به سود خود تمام کند.

بوبان برای ست دوم هم همان بازیکنان را روانه زمین کرد. سرویس‌های خوب امیر غفور، دفاع‌های ملی‌پوشان ایران و دریافت‌های عقب زمین ایران در ست دوم موجب شد در امتیاز ۱۲ بر ۹ اختلافی سه امتیازی به سود ایران بین دو تیم ایجاد شود، اما در ادامه لهستانی‌ها با دریافت‌های خوب در عقب زمین توانستند در امتیاز ۱۸ بر ۱۶ از ایران پیش بیفتند. در این ست کواچ تغییرات زیادی در ترکیب تیم ایران ایجاد کرد و با توجه به شرایط از مهدوی، قائمی و حتی صنوبر هم استفاده کرد. امیر غفور در این ست غیر از سرویس‌های خوبی که زد توانست در حمله هم عملکرد بسیار خوبی داشته باشد؛ البته در این بین نباید از تلاش و بازی خوب سایر بازیکنان هم به راحتی عبور کرد.

این ست با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به سود ایران خاتمه پیدا کرد. اما تیمی که به راحتی می‌توانست ست سوم را هم جدی گرفته و کار را با یک برد قاطع و شیرین تمام کند ناگهان افت کرد تا این لهستانی‌های سختکوش باشند که ورق بازی را برمی گردانند. اکثر امتیازهای لهستان با اشتباهات ملی‌پوشان ایران کسب شد. ست سوم را شاگردان کواچ با حساب ۲۵ بر ۱۵ به قهرمان جهان واگذار کردند. ست چهارم هم این باخت با نتیجه ۲۵ به۲۰ تکرار شدتا کار به ست پنجم بکشد. ست پنجم با همان ترکیب اولیه آغاز شد، اما تمام بازیکنان تلاش می‌کردند به یکدیگر انگیزه و روحیه جنگندگی بدهند. بازی در این ست پایاپای پیش رفت تا اینکه در امتیاز ۶ بر۳ لهستانی‌ها با سرویس‌های خوب کورک از ایران پیش افتادند تا کواچ درخواست وقت استراحت کند. شاگردان آنتیگا در این ست هم عملکرد بهتری نسبت به ایران داشتند و موفق شدند با حساب ۱۵ بر ۱۱ به پیروزی برسند تا دومین شکست ایران هم در جام جهانی ۲۰۱۵ ثبت شود.

کواچ عصبانی از ست پنجم

اسلوبودان کواچ سرمربی ایران در کنفرانس خبری بعد از بازی گفت: «امروز تلاش کردیم تا والیبال خوبی را به نمایش بگذاریم و فکر می‌کنم این کار را به خوبی انجام دادیم. گرفتن ۲ ست از لهستان در یک مسابقه مهم کار ساده‌ای نیست. بعد از ست دوم، بازی خوب ما متوقف نشد ولی این تیم لهستان بود که به بازی برگشت. آنها توپ‌ها را به خوبی دریافت کردند و سرویس‌های خوبی به زمین ما زدند.»

سرمربی تیم ایران اما از عملکرد بازیکنانش شاکی است: «من از شروع بد بازیکنانم در ست پنجم عصبانی هستم. نتیجه این ست می‌توانست طور دیگری رقم بخورد.» اما تعبیر موسوی ستاره ایران هم از این شکست جالب است. دراین نقل قول که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده آمده است: «لهستان در سه ست آخر با سرویس‌های خود بسیار ما را اذیت کرد و در مقابل ما هم نتوانستیم کارآیی لازم را داشته باشیم. آنها در سه ست نهایی فوق‌العاده بودند و از این بهتر نمی‌توانستند بازی کنند. کورک و میکا واقعا سرنوشت مسابقه را تعیین کردند. ما به لهستان نباختیم، بلکه آنها ما را بردند. اگر امروز لهستان را شکست می‌دادیم خیلی راحت‌تر با روسیه بازی می‌کردیم. فشار زیادی روی بازیکنان است؛ خیلی وقت‌ها بازیکنان می‌خندند، اما باور کنید که این خنده‌ها هم مصنوعی است. نتیجه اولین مسابقه با آرژانتین هم کمی برای ما سخت بود. در این مسابقات جای کوچک‌ترین اشتباه نداریم و اگر بازی اول را نباخته بودیم، این شکست هم حساسیت زیادی برایمان ایجاد نمی‌کرد.» تیم ملی والیبال ایران امروز از ساعت ۱۴:۱۰ به وقت تهران در آخرین مسابقه مرحله نخست خود در جام جهانی ۲۰۱۵ باید به مصاف روسیه برود.