برانکو جای نیکو؟

گروه ورزش: بعد از تزریق کمی پول به باشگاه پرسپولیس و پایان اعتصاب بازیکنان، اینطور به نظر می‌رسید که سرخپوشان سرانجام رنگ آرامش را خواهند دید و می‌توانند به آماده‌سازی برای از سرگیری مسابقات لیگ پانزدهم ادامه بدهند. با این حال روز سه‌شنبه خبری در رسانه‌های ورزشی جهان منتشر شد که بار دیگر تردید را به اردوگاه پرسپولیسی‌ها کشاند.

این‌بار جنس خبر فرق داشت، اما نتیجه مشابه بود. ماجرا این است که داور شوکر، رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی از برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان گزینه جانشینی نیکو کواچ، سرمربی فعلی تیم ملی این کشور نام برده است. البته برانکو تنها نیست و اسم گزینه‌های دیگری مثل آنچلوتی و کرانچار هم کنار نام او دیده می‌شود، با این حال رسیدن این پیشنهاد رسمی به برانکو حالا می‌تواند خیلی از معادلات را عوض کند و آینده همکاری او با پرسپولیس را به خطر بیندازد. این در حالی است که سرخپوشان بعد از مدت‌ها از نظر فنی به کیفیت مطلوبی دست یافته‌اند؛ کیفیتی که مورد تایید عمده هواداران و کارشناسان است و باعث می‌شود نگاه‌ها به آینده پرسپولیس جوان مثبت باشد. حالا اما بیم آن می‌رود که با خروج برانکو از باشگاه، اتفاقات دیگری رخ بدهد.

کرواسی در خطر

آنچه در حال حاضر آینده نیکو کواچ در تیم ملی کرواسی را به خطر انداخته، وضعیت نه‌چندان مطلوب این تیم در مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۱۶ است. تابستان آینده برای نخستین‌بار قرار است جام ملت‌های اروپا با حضور ۲۴ تیم برگزار شود و به همین دلیل نرسیدن تیم‌های مطرح قاره سبز به دور نهایی این رقابت‌ها یک فاجعه ناگوار برای آنها تلقی خواهد شد. کرواسی در گروه هشتم مسابقات مقدماتی یورو، در کنار تیم‌های آذربایجان، بلغارستان، مالت، ایتالیا و نروژ به رقابت می‌پردازد. تا پایان هفته هشتم مسابقات این گروه کرواسی با کسب ۱۴ امتیاز پشت سر ایتالیای ۱۸ و نروژ ۱۶ امتیازی روی پله سوم قرار گرفته است. گویا همین باقی‌ماندن پشت‌سر تیمی مثل نروژ باعث خشم و استیصال مسوولان فدراسیون فوتبال کرواسی شده و آنها را به صرافت قطع همکاری با کواچ انداخته است؛ هرچند گفته می‌شود ممکن است جلسات برگزار شده بین کواچ و شوکر بازی را عوض کند و موجب ماندگاری نیکو روی صندلی‌اش شود. مسابقات این دوره یورو قوانین بسیار سهل و آسانی دارد. دو تیم اول گروه‌های ۹ گانه به‌طور مستقیم راهی مرحله نهایی می‌شوند و در کنار فرانسه به‌عنوان میزبان، ۱۹ تیم از ۲۴ تیم دور پایانی را تشکیل می‌دهند. تیم بیستم، بهترین تیم سوم گروه‌های ۹گانه است و برای تعیین چهار تیم باقی‌مانده، بین تیم‌های سوم ۸ گروه دیگر مسابقه پلی‌آف برگزار خواهد شد. با این حساب اگر در دو دیدار پایانی گروه هشتم اتفاق خاصی رخ ندهد، کرواسی احتمالا به مقام سومی دست می‌یابد و باید راهی پلی‌آف شود. هرچند برخی از هواداران این تیم به بازی رودرروی رقبای مستقیم‌شان چشم دوخته‌اند، یعنی نبرد ایتالیا و نروژ که روز آخر برگزار می‌شود و ممکن است نروژ را پایین بکشد.

پیشنهاد آقای گل به مغز متفکر

کروات‌ها خاطرات خوشی از برانکو ایوانکوویچ دارند. او در جام جهانی ۹۸ در کنار میروسلاو بلاژویچ توانست کرواسی را به‌عنوان پدیده جام، به مقامی سومی برساند و کل دنیا را شوکه کند. بلاژویچ آن روزها مدام از نقش موثر برانکو حرف می‌زد و دستیارش را مغز متفکر خودش معرفی می‌کرد. در همین دوره از مسابقات جام جهانی، شوکر که حالا رئیس فدراسیون فوتبال است، به‌عنوان آقای گلی دست پیدا کرد، بنابراین دور از ذهن نیست که او برای آینده نیمکت تیم ملی بار دیگر روی پروفسور حساب کند. با این وجود علایم دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد این پیشنهاد آن‌قدرها هم جدی نیست. خود برانکو در پایان جلسه تمرینی تیمش در روز سه‌شنبه، در جمع خبرنگاران به شکل مبهمی در مورد این پیشنهاد حرف زد و گفت به قراردادش با پرسپولیس پایبند خواهد بود. همچنین رضا چلنگر، مترجم سابق ایوانکوویچ و دوست صمیمی او هم گفته برانکو جایی نمی‌رود. این موضوع به‌ویژه زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم رسانه‌های کرواسی ظرف ۴۸ ساعت گذشته اسامی فراوانی را به‌عنوان گزینه‌های هدایت تیم ملی این کشور مطرح کرده‌اند. زلاتکو کرانچار، روبرت پروزینسکی، نناد بلیجکا، اسلووان بیلیچ، زوران مامیچ، ماتیا کک، یورگن کلوپ، کارلو آنچلوتی، میرکو اسلوم‌کا و توماس شاف از جمله نامزدهای تصاحب این پست هستند و هر یک می‌توانند بخت برانکو را کاهش بدهند. البته صرف مطرح شدن این پیشنهاد، حداقل توانست موقعیت برانکو را بین مدیران پرسپولیس بیش از پیش تقویت کند. آنها حالا می‌دانند مربی ارزشمندی را در اختیار دارند که باید برای حفظش کوشا باشند. همین حاشیه امنیت، ممکن است در آینده به افزایش بهره‌وری پرسپولیس هم کمک کند.

واکنش مدیران پرسپولیس

موضع پرسپولیسی‌ها به پیشنهاد برانکو اما عمدتا ترکیبی از انکار موضوع و نیز ابراز امیدواری برای باقی‌ماندن او در ایران بوده است. طاهری که این روزها سرپرست و نفر اول باشگاه پرسپولیس است، در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «برانکو کارش را می‌کند و ما هم مطابق معمول در حال انجام کارهای خودمان هستیم. این حرف‌ها را نگویید چراکه همه‌چیز طبق روال عادی پیش می‌رود. او در حال انجام دادن کارهای تیم طبق قراردادش است. ما هم با قدرت از او پشتیبانی می‌کنیم.» همچنین جعفر کاشانی، عضو هیات‌مدیره سرخپوشان هم به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «در این قضیه تصمیم‌گیرنده اصلی سرپرست باشگاه است و پس از آن اعضای هیات‌مدیره هستند و هر اتفاقی قرار باشد رخ بدهد، باید به تصویب هیات‌مدیره برسد.»