طلا از دست سوریان افتاد

گروه ورزش: خبرشوک آور بود؛ حمیدسوریان طلا که نگرفت هیچ حذف هم شد وازگرفتن سهمیه المپیک بازماند. باور حذف دارنده ۶طلای جهانی و آخرین المپیک ساده نیست. کسی که از او به‌عنوان نابغه کشتی فرنگی یاد می‌شود و پیش از این درهرتورنمنتی که در این سال‌ها شرکت کرده شانس اول خوش رنگ‌ترین مدال بوده است.اما این شوک چگونه به کاروان تیم ملی فرنگی ایران وارد شد؟

سوریان در مرحله یک‌چهارم نهایی در دیداری که بوی ناداوری می‌داد در حالی‌که به علت ضربه سر به‌صورت حریف قدیمی‌اش روشن بایراموف آذربایجانی ۲ امتیاز از سوی داوران جریمه شد و یک اخطار گرفت، بار دیگر و به دلیل ضربه‌ای دیگر به‌صورت حریفش با نظر رئیس تشک و داوران بازنده اعلام و دیسکالیفه شد و با دریافت کارت قرمز از جدول مسابقات کنار گذاشته شد، اما برای کسب سهمیه المپیک اجازه ادامه رقابت‌ها را پیدا کرد هر چند که در شانس مجدد هم مغلوب حریفی از کره‌شمالی شد. او با وجود اینکه ۵ امتیاز از حریفش پیش بود در نهایت با نتیجه ۶ بر ۵ شکست خورد و موفق به کسب سهمیه المپیک هم نشد. این برای نخستین بار است که سوریان مسابقات جهانی را دست خالی ترک می‌کند. وی پیش از این در شش دوره حضور خود شش مدال طلای جهان را کسب کرده بود.

تنها اتفاق خوب روز دوم برای ایران برنز قادریان بود. در ۸۰ کیلوگرم یوسف قادریان پس از استراحت در دور اول در دور دوم با ژیونگ بی مک‌مور از ساموآ مصاف داد و در نهایت با نتیجه ۱۱ بر صفر این حریف خود را شکست داد. وی در دور بعد با کیم از کره‌جنوبی مصاف داد و با نتیجه ۸ بر صفر به برتری رسید تا راهی مرحله نیمه نهایی مسابقات شود. قادریان در نیمه نهایی با نتیجه ۳ بر ۳ و در ثانیه‌های آخر شکست خورد تا از رسیدن به فینال مسابقات باز بماند. وی در دیدار رده‌بندی به مصاف دیلماخ‌مدوف از قزاقستان رفت و در نهایت با نتیجه ۲ بر صفر این حریف خود را شکست داد تا به مدال برنز جهان برسد.در مسابقات روز دوم افشین بیابانگرد در ۷۱کیلوگرم و مهدی علیاری در ۱۳۰ کیلوگرم از دور مسابقات کنار رفتند تا دست ایران در این اوزان از سهمیه المپیک و مدال کوتاه بماند.

روسیه قهرمان زود هنگام

روسیه با یک طلا و ۴ برنز و ۴۵ امتیاز قهرمانی خود را پیش از برگزاری مسابقات وزن ۸۵ کیلوگرم که آخر وقت دیشب به وقت ایران برگزار شد قطعی کرد. آذربایجان با وجود کسب نتایج نه چندان مطلوب در روز اول، در روز دوم با کسب یک مدال طلا، یک نقره و ۳۱ امتیاز در مکان دوم قرار گرفت. اوکراین با یک مدال نقره، ۲ برنز و ۲۵ امتیاز سوم است. ایران هم با نقره رضایی، برنز قادریان و پنجمی عبدولی با ۲۳ امتیاز چهارم است. قزاقستان با ۲ برنز و ۲۳ امتیاز پنجم است.

درخشش یک ایرانی برای آذربایجان

یکی دیگر از نکات تامل برانگیز مسابقات برای ایران موفقیت دومین کشتی‌گیر ایرانی‌الاصل کاروان آذربایجان بود. علیاری نماینده ایران در۹۸ کیلو حذف شد اما صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی آذربایجان در همین وزن سهمیه المپیک را گرفت. هر چند که شریعتی شروعی خوب داشت، اما در دیدار رده‌بندی مغلوب شد و به‌عنوانی بهتر از پنجمی نرسید اما موفق به کسب سهمیه المپیک برای آذربایجان شد؛ شریعتی کشتی‌گیری بود که شاید حتی جزو‌ ۱۰ کشتی‌گیر برتر ایران در سنگین‌وزن قرار نداشت، اما با حضور جمشید خیرآبادی در رأس کادر فنی تیم آذربایجان این استعداد کشف شد و مسیر ترقی را پله پله پیمود؛ استعدادی که ما ندیدیم و آذربایجانی‌ها شکارش کردند.

پازاج: خودشان اشتباه کردند

اما احد پازاج سرمربی تیم ‌ملی کشتی فرنگی می‌گوید چهار کشتی‌گیر ایران به خاطر خطاهای خودشان و نه مشکل فنی، در مسابقات جهانی شکست خوردند.تا به این ترتیب مسوولیت خود از شکست را به حد اقل برساند. «ایسنا» از قول او می‌نویسد: «عبدولی در نیمه نهایی خطا کرد و به خاطر اخطاری که گرفت بازنده شد. حمید سوریان هم به خاطر زدن ضربه سر دیسکالیفه شد. حتی یوسف قادریان تا ۳۰ ثانیه آخر نیمه نهایی از حریف بلاروس جلو بود، اما او هم خطا کرد و امتیاز از دست داد.در مورد بیابانگرد هم این مشکل رخ داد. برخی کشتی‌گیر‌ان ما در این مسابقات به مشکل آمادگی یا فنی نباختند،‌ بلکه خطاهای زیادی انجام دادند.»