گروه ورزش: چهاردهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری با قهرمانی سپاهان به پایان رسید اما این قهرمانی تحت تاثیر فضای عجیب و متشنج بازی دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران به دست آمد.

مهم‌ترین حاشیه این دیدار، پخش خبر دروغ نتیجه بازی همزمان در اصفهان بود که منجر به تغییر روند بازی از دقیقه ۸۹ شد. موضوع دیگر نیز که ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد قضاوت مساله‌دار علیرضا فغانی داور این مسابقه بود که ظاهرا همین مساله باعث شد نه تنها نامی از فغانی در مراسم برترین‌های لیگ چهاردهم نباشد، بلکه طی دو هفته ابتدایی لیگ پانزدهم نیز قضاوتی به وی سپرده نشود. با این اوصاف و در شرایطی که فصل جدید مسابقات لیگ برتر نیز شروع شده، نمایندگان منطقه آذربایجان در مجلس شورای اسلامی همچنان پیگیر مسائل و اتفاقات آن بازی هستند و یکی از این نمایندگان حتی موضوع تحقیق و تفحص از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را خواستار شده است.

پشت صحنه فوتبال باید بررسی شود

محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی که پیگیر تحقیق و تفحص از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است درخصوص دلیل این درخواست در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: «درخصوص این درخواست مشکلات و موضوعات مختلفی مطرح است. اولا یکسری مباحث ملی و بعد هم مسائل منطقه‌ای مطرح است. بحث ملی اینکه با وجود هزینه‌های هنگفتی که فوتبال ایران دارد چرا هنوز نتیجه مثبتی از این هزینه‌ها در فوتبال ملی ما دیده نمی‌شود و رتبه ما در فوتبال در سطح آسیا و جهانی برای ما قابل قبول نیست. همچنین موضوع منطقه‌ای هم شامل اتفاقات بازی آخر لیگ سال گذشته بین تراکتورسازی و نفت تهران است که نزدیک بود مشکلات بغرنج امنیتی به وجود بیاورد. احساس ما این است که در پشت صحنه مباحث و مسائلی وجود دارد که باید بررسی شود.»

پای مسائل مالی هم وسط است

ظاهرا تعدادی از مدیران فوتبال ایران پس از آن ماجرا به مجلس رفته و درخصوص این پرونده توضیحاتی را ارائه داده‌اند که این توضیحات مورد قبول نمایندگان قرار نگرفته است. سعیدی در این مورد می‌گوید: «با اینکه برخی از آقایان آمدند و درکمیسیون فرهنگی مجلس توضیحاتی دادند اما این صحبت‌ها نتوانست ما را قانع کند. آنها می‌گفتند کار ما طبق ضوابط بوده و محکومیت‌هایی نیز برای افراد خاطی درنظر گرفتیم ولی چون این صحبت‌ها برای ما قابل قبول نیست ما این طرح تحقیق و تفحص را که شامل موارد مالی فدراسیون هم می‌شود در کمیسیون فرهنگی تهیه کردیم که بعد برای رسیدگی خارج از نوبت به صحن علنی مجلس خواهد رفت.»

نماینده تبریز وعده می‌دهد روز یکشنبه موضوع تحقیق و تفحص از فوتبال کلید می‌خورد و ممکن است پرونده به قوه قضائیه نیز ارجاع شود: «گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ را ما به دقت مطالعه کردیم. در آنجا مباحث زیادی درمورد معضلات فوتبال عنوان شده است. قطعا برابر آیین‌نامه گزارش تحقیق ما در صحن علنی مطرح خواهد شد و بعد برای رسیدگی خارج از نوبت به قوه قضائیه ارسال خواهد شد تا متخلفان این ماجرا مجازات شوند. قطعا در این ارتباط با هر فردی که مسوول باشد و قصور کرده باشد برخورد قانونی انجام خواهد شد. من نامه استیضاح وزیر را امضا نکردم اما اگر حتی وزیر هم در این ماجرا کم‌کاری کرده باشد، استیضاح وی را در دستور کار قرار خواهیم داد.»