بازی‌سازهای بی‌اعصاب!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: این روزها محرم نویدکیا از شرکت در تمرینات سپاهان خودداری می‌کند و هیچکس هم به درستی نمی‌داند مشکل او چیست؟ در شرایطی که حسین فرکی مدعی است کاپیتان سپاهان جواب تلفن‌های او را نمی‌دهد، مدیرعامل جدید این باشگاه هم نتوانست در برنامه نود توضیحات روشنی پیرامون غیبت نویدکیا ارائه بدهد.

باقریان به عادل فردوسی‌پور گفت در مورد شرایط محرم با برادرش رسول نویدکیا نیز صحبت کرده، اما به نتایج روشنی دست نیافته است! نویدکیا که بسیاری او را یکی از بهترین هافبک‌های دوران معاصر فوتبال ایران می‌دانند، در حالی فعلا ناپدید شده که در کارنامه او از این قبیل رفتارهای عجیب و غریب زیاد دیده می‌شود. مثلا محرم چند سال پیش به خاطر اینکه یک نفر پیش از او جام قهرمانی سپاهان را بلند کرده بود، از جشن قهر کرد و در توضیح این رفتارش گفت: «بله، من یک آدم کینه‌ای هستم!»

از کرار تا هشت‌های یاغی

این‌طور به نظر می‌رسد که رفته رفته باید پست بازی‌سازها یا پلی‌میکرها را در فوتبال ایران، مختص بازیکنان بی‌اعصاب با رفتارهای عجیب و غریب دانست! این چیزی است که گذر زمان حداقل در طول یک دهه گذشته آن را به اثبات رسانده است. شاید همین حالا ملموس‌ترین مثال برای اثبات این فرضیه، کرار جاسم باشد؛ بازیکنی که با بدقلقی‌هایش اعصاب و روان هواداران فوتبال در ایران را به هم ریخته و خود مسوولان استقلال را هم به ستوه آورده است. البته این قبیل رفتارهای کرار فقط مربوط به امروز نیست؛ چه اینکه او در دوره قبلی حضورش در استقلال و نیز در زمان بازی‌اش برای تراکتورسازی هم به دفعات خلق‌وخوی تند و عصبی‌اش را به رخ کشیده بود.

این قاعده کم‌وبیش در مورد دو بازی‌ساز مشهور سرخابی‌ها در سالیان گذشته نیز صدق می‌کند؛ علی کریمی و مجتبی جباری! کتاب فوتبال ایران پر است از رفتارهای باورنکردنی این دو بازیکن که هر یک در مقاطعی شماره هشت پرسپولیس و استقلال را به تن می‌کرده‌اند. اگر علی کریمی را با لگدش به ساک پزشکی در جام‌جهانی و حمله‌اش به داور ژاپنی و درگیری‌اش با هواداران تراکتورسازی و یورش‌های گاه و بیگاهش به علی دایی می‌شناسیم، مجتبی جباری هم کم از این شاهکارها ندارد. زیدان آسیا طی حضورش در استقلال بارها این تیم را به حاشیه کشاند. او برای این کار بهانه‌های مختلفی هم داشت.

عدم وصول به موقع مطالبات، بی‌نظمی در سفرهای بین شهری و نامناسب بودن شام تیم، ناکارآمدی فنی سرمربی یا برخی شعارهای خاص تماشاگران، تنها مواردی انگشت‌شمار از اعتراض‌های تند و عجیب جباری به ساختار باشگاه استقلال بوده‌اند. با این همه شاید اگر قرار باشد تنها یک رفتار خاص از او را برای همیشه به خاطر بسپاریم، باید به دعوایش با جاسم کرار درست وسط یک بازی رسمی اشاره کنیم؛ جایی که طرفین بر سر زدن یک ضربه ایستگاهی با هم اختلاف پیدا کردند. جباری در پایان آن مسابقه تندترین مصاحبه عمرش را علیه کرار انجام داد و بسیاری بر این باورند که همین مصاحبه باعث شد استقلالی‌ها ناچار شوند قید جاسم را بزنند و قراردادشان با او را وسط فصل فسخ کنند. رفتارهای غیرقابل هضم جباری حتی تا زمان حضور او در لیگ قطر هم ادامه یافته؛ جایی که همین اواخر مصاحبه تند او علیه فوتبال ایران و کی‌روش و نیز حمایتش از فوتبال آلوده قطر همه را کلافه کرد.

ماجرا چیست؟

رفتارهای عجیب برخی بازی‌سازها در فوتبال ایران، همیشه محل بحث بوده و نقد و تفسیرهای زیادی هم در مورد چرایی این مساله وجود داشته است. با این همه، این احتمال وجود دارد که حداقل بخشی از داستان، مربوط به انگشت‌شمار بودن بازی‌سازهای تراز اول در فوتبال کشورمان بوده باشد. بدیهی است که داشتن یک بازیکن سطح بالا در این پست، می‌تواند گره از کار هر تیمی بگشاید. از این رو، با توجه به شرایط فعلی فوتبال ایران که در آن بازی‌سازهای توانا بسیار کم شده‌اند، ناز پلی‌میکرها خریدار دارد و آنها تا جایی که می‌توانند از باشگاه امتیاز می‌گیرند. به جرات می‌توان گفت این حجم از مماشات که در مورد بازیکنان این پست در فوتبال ایران به کار گرفته می‌شود «بی‌نظیر» است و حتی در ساختار کج و معوج فوتبال ما هم با بقیه بازیکنان این اندازه مدارا صورت نمی‌گیرد. خیلی از آنها می‌دانند که باشگاه به راحتی قیدشان را نمی‌زند، بنابراین اسب مراد را به پیش می‌تازانند. فقط کافی است به یاد بیاوریم اضافه شدن محرم نویدکیا به ترکیب سپاهان در ثلث پایانی لیگ چهاردهم، چه تاثیر شگفت‌انگیزی در قهرمانی اصفهانی‌ها داشت!