سه میلیارد جنجالی!

گروه ورزش: پرسپولیس و آرامش؛ طی یک دهه گذشته انگار این دو کلمه در دورترین فاصله ممکن از هم ایستاده‌اند و قرار نیست با یکدیگر سر سازش داشته باشند! در شرایطی که نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد پرسپولیس پرهوادارترین تیم ایران است، مدت‌ها است که ساده‌ترین اصول مدیریتی هم در این باشگاه به درستی پیاده نشده تا هر روز یک جنگ روانی جدید در مجموعه قرمزها به‌وجود بیاید. شکاف‌های پی‌درپی مدیریتی، تغییرات بی‌پایان روی نیمکت مربیان و صندلی اعضای هیات‌مدیره و البته اتهامات و ابهامات مالی و اداری متعددی که بعضا متوجه مسوولان پرسپولیس شده، کاری کرده که این باشگاه حتی یک لحظه هم رنگ آسایش را نبیند.

سرخپوشان در طول ۱۰ سال گذشته تنها یک‌بار قهرمان لیگ باشگاهی فوتبال ایران شده‌اند، اما حتی در همان یک‌بار هم مشکلاتی مثل کسر شش امتیاز از این تیم به‌خاطر بدهی به بازیکنان خارجی، هواداران پرسپولیس را تا مرز ایست قلبی پیش برد. امروز هم گویا فصل جدیدی از همان سناریو ورق می‌خورد. کافی است به یاد بیاوریم همین حالا پرسپولیسی‌ها مدیرعامل ندارند و بدون اسپانسر به کارشان ادامه می‌دهند؛ جایی که همین مورد دوم به تازه‌ترین سوژه برای سلب آرامش قرمزها تبدیل شده است. سوال این است؛ اگر پرسپولیس حامی مالی ندارد، پس پول اداره این باشگاه از کجا می‌آید؟

برداشت غیرقانونی از صندوق پیشکسوتان؟

مدت‌ها بود که در محافل غیررسمی شایعات و زمزمه‌هایی در مورد چگونگی تامین هزینه‌های باشگاه پرسپولیس به گوش می‌رسید تا اینکه دیروز سرانجام یک خبرگزاری رسمی اقدام به بحث در این مورد کرد و یک پرونده جنجالی تازه را در پرسپولیس گشود. بر این اساس خبرگزاری تسنیم ©گزارشی در مورد منابع مالی پرسپولیس منتشر کرده که در بخشی از آن می‌خوانیم: «گفته شده با توجه به اینکه علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس همزمان رئیس صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش نیز هست، از منابعی که در این صندوق وجود داشته برای تامین هزینه‌های پرسپولیس استفاده کرده تا پس از جذب اسپانسر این مبالغ را به صندوق بازگرداند. پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم نشان می‌دهد که این مبلغ حدود ۳ میلیارد تومان است. با این شرایط باید دید سرنوشت این ماجرا به کجا کشیده خواهد شد و آیا این موضوع برای پرسپولیس تبدیل به دردسری تازه خواهد شد یا خیر.»

واکنش پرسپولیسی‌ها؛ از تکذیب تا بی‌خبری!

انتشار این گزارش باعث شد تا برخی از اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس هم به موضوع واکنش نشان بدهند.

در درجه اول خود طاهری قرار داشت که در مظان اتهام است. او در این مورد به سایت کاپ گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. واقعا برای کسانی که چنین خبرهایی را منتشر می‌کنند متاسفم. من قطعا این خبر را پیگیری می‌کنم و نمی‌خواهم چیزی بیشتر از این بگویم.» سخنان جعفر کاشانی، دیگر عضو هیات‌مدیره هم در این مورد خواندنی است: «من درخصوص این موارد چیزی نمی‌دانم. تا آنجایی که به من مربوط می‌شود ما در جلسه هیات‌مدیره درباره چگونگی جذب اسپانسر و جذب بازیکنان مدنظر برانکو صحبت می‌کردیم. من از شما یک سوال دارم؛ وقتی کسی به شما پولی می‌دهد آیا شما از او می‌پرسید این پول را از کجا آورده؟ قرارمان این بود ما تا زمانی که اسپانسر جذب کنیم، برای اینکه از نقل‌وانتقالات عقب نمانیم و همچنین به تعهدات‌مان نسبت به سرمربی عمل کنیم، از اعضا بخواهیم با خود پول بیاورند. حالا این پول از کجا آمده، این را باید بعدا از تک تک اعضا پرسید.»

حسین عبدی هم که این روزها یک چهره خبرساز مدیریتی در پرسپولیس است، به خبرگزاری فارس می‌گوید: «در این خصوص من هیچ صحبتی ندارم چراکه در چند وقت اخیر باشگاه هم نرفته‌ام. باید ابتدا جلسه هیات‌مدیره برگزار شود و بعد درباره آن صحبت کنیم.»

همچنان قربانی خصوصی‌سازی؟

پرسپولیسی‌ها طی سالیان گذشته هر وضعیتی داشته‌اند، حداقل در زمینه جذب اسپانسر با مشکل روبه‌رو نبوده‌اند و معمولا حامیان مالی خوبی جذب کرده‌اند. با این وجود اما سرخپوشان در حال حاضر از این نظر هم در تنگنا هستند؛ آنچه به نظر می‌رسد تحت‌تاثیر بلاتکلیفی مدیریتی و مالکیتی این باشگاه رخ داده باشد. در شرایطی که سایه واگذاری همچنان روی سر این باشگاه سنگینی می‌کند و در حالی که اسپانسر فصل گذشته پرسپولیس هم با مشکلات بسیار زیادی در زمینه تعامل با سرخپوشان مواجه بود، به نظر می‌رسد مجموعه این مسائل دست و دل سرمایه‌گذاران را برای پیش‌آمدن، لرزانده و باعث شده با گذشت دو هفته از لیگ، پرسپولیسی‌ها در جذب اسپانسر مناسب ناکام مانده باشند؛ آنچه سرآغاز مشکلات دیگری مثل تامین هزینه‌های باشگاه از منابع نامعلوم قرار گرفته است.

وزارت ورزش امکان پرداخت بودجه به سرخابی‌ها را ندارد

معاون وزیر ورزش به شایعه تامین هزینه‌های باشگاه پرسپولیس از بودجه صندوق پیشکسوتان و قهرمانان واکنش نشان داد. مناف هاشمی در این مورد به سایت کاپ گفت: «اول این را بگویم که من نباید درباره مسائل استقلال و پرسپولیس پاسخگو باشم. بهتر است در این باره از خود آقای طاهری سوال کنید. البته تاجایی که من اطلاع دارم چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست، چون این دو سازمان هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. صندوق پیشکسوتان و قهرمانان برای خودش هیات‌مدیره دارد و آنها هستند که درباره بودجه این سازمان تصمیم‌گیری می‌کنند. من به‌عنوان مسوول مالی وزارت ورزش اطلاعی از این موضوع ندارم. در واقع نه می‌توانم آن را تایید کنم نه تکذیب. مسائل روز استقلال و پرسپولیس زیر نظر سجادی است و بنده هم بارها اعلام کرده‌ام که وزارت ورزش از نظر قانونی امکان پرداخت بودجه به این دو باشگاه را ندارد.»