پرسپولیس در غبار!

گروه ورزش: نخستین باخت پرسپولیس در لیگ پانزدهم خیلی زودتر از آنچه انتظارش می‌رفت فرا رسید تا ماه‌عسل برانکو ایوانکوویچ هم به پایان برسد. سرخپوشان که در مسابقه قبلی تن به یک تساوی خانگی برابر پدیده داده بودند، این بار و در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر با نتیجه دو بر یک برابر استقلال صنعتی شکست خوردند تا آسمان این باشگاه هم مثل هوای خوزستان غبارآلود شود.

اگرچه بازی در گرمای جانفرسا و نزدیک به ۵۰ درجه ورزشگاه غدیر برگزار می‌شد و به شدت تحت تاثیر شرایط غیرطبیعی جوی بود، اما به هر حال آنچه در محاسبات لیگ برتر به جا می‌ماند این است که پرسپولیس مسابقه‌اش را باخته و سه امتیاز مهم را از دست داده است.

شباهت ترسناک با فصل گذشته

روند حرکتی پرسپولیس در دو هفته ابتدایی لیگ پانزدهم، شباهت بسیار زیادی به فصل گذشته داشته است. این تیم پارسال بازی اول را در تهران با نفت مساوی کرد و در مسابقه دوم در گرمای وحشتناک اهواز با دو گل به فولاد باخت. این همان مسابقه‌ای است که در آن پیام صادقیان به خاطر درگیری با داور بازی از زمین اخراج شد. حالا هم سرخپوشان در تهران با پدیده مساوی کرده‌اند و در اهواز به استقلال صنعتی باخته‌اند. شاید تنها تفاوت در همین باشد که این مرتبه آنها بعد از اخراج هادی نوروزی موفق به گلزنی شدند و توسط مهدی طارمی دروازه حریف را باز کردند.

پرسپولیسی‌های نیمه‌جان البته در دقایق پایانی بازی بارها تا آستانه ثبت دومین گل پیش رفتند، اما این اتفاق رخ نداد تا آنها با یک امتیاز از دو بازی عازم اصفهان باشند. پرسپولیس دایی پارسال خوش‌اقبال بود که حداقل در هفته سوم یک بازی خانگی برگزار کرد و ذوب‌آهن را برد، اما تیم برانکو حتی از همین نعمت هم بی‌بهره است. طبق قرعه‌ای که شاید بی‌رحمانه‌ترین قرعه تاریخ پرسپولیس باشد، قرمزها در هفته سوم باید یک بازی خارج از خانه دیگر با سپاهان برگزار کنند و تازه در هفته چهارم میزبان ذوب‌آهنی باشند که اصلا با تیم ابتدای فصل گذشته قابل مقایسه نیست. در شرایطی که فعلا همه پرسپولیسی‌ها به شدت از بازی در گرمای تابستان اهواز شکایت می‌کنند، پرسپولیس دو هفته دیگر باز باید عازم این شهر شود تا این بار روز سوم شهریور با فولاد در ورزشگاه غدیر مصاف بدهد. آیا از این سخت‌تر هم ممکن است؟

کابوس سرنوشت دایی

شباهت‌هایی که بین عملکرد امسال و پارسال پرسپولیس وجود دارد، هواداران این تیم را نگران کرده که نکند داستان قربانی شدن کادر فنی نیز مثل فصل گذشته تکرار شود. در لیگ چهاردهم شکاف مدیریتی موجود در این باشگاه باعث شد علی دایی بعد از گذراندن هفت بازی دشوار ابتدایی، ناگهان از سمتش کنار برود و فرصت استفاده از مسابقات آسان‌تر را پیدا نکند. حالا هم خیلی‌ها نگران این هستند که قرعه دشوار پیش آمده، نفس برانکو را بگیرد و او را پیش از ساختن تیمش از قدرت پایین بکشد. تنها یک جست‌وجوی ساده در سایت‌های هواداری و شبکه‌های اجتماعی کافی است تا پی ببریم این موضوع، به بحث اول هواداران پرسپولیس تبدیل شده؛ آنچه رسانه‌ها را نیز به یافتن اعضای هیات‌مدیره باشگاه و مصاحبه با آنها در این مورد وا داشته است.

به‌عنوان نمونه جعفر کاشانی در گفت‌وگو با سایت کاپ اطمینان می‌دهد سرنوشت دایی برای برانکو تکرار نخواهد شد: «تازه اول راه لیگ هستیم و این شکست برای پرسپولیس نگران‌کننده نیست. در ضمن پنج‌شنبه‌شب گرما، گردوغبار و همچنین محبت داوری از عوامل باخت پرسپولیس بود. با این حال نباید از همین حالا تیم را به حاشیه ببریم چون فرصت برای جبران زیاد است. هر تیم ۳۰ بازی دارد و فعلا دو بازی را گذرانده‌ایم.

این صحبت که بگوییم برکناری، اصلا صحیح نیست. به نظرم دایی نیز فصل قبل اسیر یکسری سوءتفاهم‌ها شده بود. با این حال موضع باشگاه حمایت از برانکو است. مطمئن باشید که پرسپولیس در بازی‌های بعدی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. باشگاه نیز به این زودی تصمیم به تغییرات ندارد و از تیم جوان پرسپولیس حمایت می‌کند.» در عین حال اما حسین عبدی که بیش از دیگران در مظان اتهام اختلاف با برانکو قرار دارد، بعد از بازگشت از سفر خارجی‌اش حرف‌های دوپهلویی در مورد عملکرد پرسپولیس به زبان می‌آورد: «من روز پنج‌شنبه از سفر برگشتم و فقط دقایقی از بازی را تماشا کردم. به هر حال با توجه به جایگاهی که در هیات‌مدیره پرسپولیس دارم، صلاح نمی‌دانم به بحث‌های فنی مربوط به این مسابقه و اساسا تیم ورود کنم و بهتر است کادر فنی پاسخگوی نتایج باشد.»

زمان؛ گمشده پرسپولیس

طی سال‌های اخیر خیلی به ندرت اتفاق افتاده که پرسپولیسی‌ها به مربی تیم‌شان حداقل یک فصل کامل اعتماد کنند. آنها معمولا کادر فنی را عوض کرده‌اند و در صددرصد موارد هم این تغییرات وضع را بدتر کرده است. تیمی که برانکو در اهواز به میدان فرستاد، با میانگین سنی ۲۵ سال مجموعه‌ای نسبتا جوان محسوب می‌شود که نیاز به شکیبایی دارد. به زودی مهره‌هایی مثل سوشا مکانی، نوراللهی، بن‌سون و مسلمان به این تیم اضافه خواهند شد. اگر متولی اداره پرسپولیس که در حال حاضر وزارت ورزش است، به مصالح این تیم علاقه دارد، بهتر است با دعوت مدیران این باشگاه به بردباری، اجازه بدهد تیم برانکو از مسیر بسیار دشواری که قرعه‌کشی برایش در نظر گرفته عبور کند و رفته‌رفته به آرامش برسد. فراموش نکنیم ذوب‌آهن اصفهان در نیم‌فصل ابتدایی همین لیگ گذشته حتی خطر سقوط را هم حس می‌کرد، اما پایداری مدیران این باشگاه باعث شد ورق برگردد و تیم یحیی حتی سهمیه آسیایی‌اش را هم از مسیر لیگ به دست بیاورد. آیا این بار به سرمربی پرسپولیس اجازه می‌دهند بدون حاشیه اضافی کارش را انجام بدهد؟