آیا باید نگران بود؟

گروه ورزش: رفته رفته به پایان فصل نقل‌‍‎‌و انتقالات فوتبال ایران برای لیگ پانزدهم نزدیک می‌شویم و سر وشکل خیلی از تیم‌ها مشخص می‌شود. در این میان طبق معمول بسیاری از نگاه‌ها به سمت دو تیم محبوب پایتخت دوخته شده و خیلی‌ها منتظرند ببینند پرسپولیس و استقلال چه خواهند کرد؟ در مورد استقلال، چند شماره پیش‌تر گزارشی نوشتیم و در آن اشاره کردیم که این تیم طی یک عملیات فوری، تنها یک هفته بعد از تعیین تکلیف کادرفنی‌اش توانست بازیکنان مورد نظر مظلومی را به فهرست اضافه کند. آنها مهدی رحمتی، جابر انصاری، میثم مجیدی و روزبه چشمی را گرفته‌اند و در عوض عذر بازیکنانی مثل محسن فروزان، امیرحسین صادقی و رضا عنایتی را خواسته‌اند. حضور در فضای مجازی و رصد دیدگاه‌های هواداران استقلال نشان می‌دهد بسیاری از آنها تا حدود زیادی از تغییرات تیم‌شان راضی هستند و به آینده‌ای بهتر امید بسته‌اند؛ به‌ویژه که ممکن است استقلال در فرصت باقی مانده، بتواند یک یا دو ستاره مثل سیدجلال حسینی، آندرانیک تیموریان یا حتی جواد نکونام را به ترکیب تیمش اضافه کند. البته در مورد برآیند کلی نقل‌وانتقالات استقلال زمانی می‌توان اظهارنظر کرد که تکلیف تمدید یا عدم تمدید قرارداد برخی از ستارگان موثر این تیم مثل امید ابراهیمی و کرار جاسم روشن شود. بدیهی است اگر این دو هافبک با هم استقلال را ترک کنند و این تیم در بازگرداندن آندو موفق عمل نکند، آبی‌ها ناگهان با یک خلأ در خط میانی روبه‌رو خواهند شد که ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به پیکر این تیم وارد کند. به هر حال اما تا امروز نگاه آبی‌ها به تحرکات تیم‌شان در بازار تابستانی نسبتا مثبت بوده است.

این، درست برعکس اتفاقی است که در پرسپولیس رخ داده؛ جایی که هواداران این تیم در اوج نگرانی در مورد روند یارگیری تیم‌شان، حتی چند نوبت تجمع اعتراضی را در برابر ساختمان باشگاه و وزارت ورزش ترتیب داده‌اند. آنها معتقدند پرسپولیس بعد از لطماتی که از ناحیه کمبود بازیکن در لیگ چهاردهم تحمل کرد، فعلا نتوانسته از فرصت جابه‌جایی بازیکنان به شکل مطلوب بهره ببرد و ممکن است سال آینده هم برای سرخپوشان با رنج و عذاب توام شود. حالا اما پرسش مهم این است که آیا واقعا باید نگران نقل‌وانتقالات پرسپولیس بود؟ بعید به نظر می‌رسد!

این همان کسی است که «رای اعتماد» گرفت

این روزها بخش عمده‌ای از انرژی هواداران پرسپولیس صرف اعتراض به تصمیمات برانکو ایوانکوویچ می‌شود. سرمربی کروات سرخپوشان که اواخر لیگ چهاردهم روی نیمکت این تیم نشست، آشکارا از عدم علاقه به همکاری با بازیکنانی مثل گابریل و سیدجلال حسینی سخن گفته است. این دو بازیکن از نظر فنی مورد اعتماد بسیاری از هواداران پرسپولیس هستند، اما یکی از ساده‌ترین اصول فوتبال حرفه‌ای آن است که باشگاه‌ها و هواداران باید به اعتقادات کادرفنی احترام بگذارند و سیاست‌هایشان را با برنامه‌های همین کادر تطبیق بدهند. خوب یا بد، برانکو تصمیمش را گرفته و روی این بازیکنان نظر مثبت ندارد. او ترجیح می‌دهد برای میانه میدان تیمش روی نیروی جنگنده‌ای مثل خالقی‌فر یا روی یک بازیکن آینده‌دار همچون میلاد کمندانی حساب کند و در خط دفاع نیز مدافع ۲۸ ساله کروات را به استخدام دربیاورد. او حتی درون دروازه هم انتخابش را کرده و می‌خواهد به سوشا مکانی به‌عنوان دروازه‌بان شماره یک، بدون رقیب جدی نگاه کند. در این مقطع، هواداران پرسپولیس چاره‌ای غیر از پذیرفتن سیاست‌های برانکو ندارند. یادمان باشد زمانی که ایوانکوویچ روی نیمکت قرمز نشست، اکثر هواداران پرسپولیس در نظرسنجی برنامه نود به وی رای اعتماد دادند. بنابراین اعتراض در مقطع فعلی چندان حرفه‌ای نیست.

نیمه پر لیوان

شاید تجربه ناگوار سال گذشته و هیاهوی رقیب سنتی در فصل نقل‌وانتقالات باعث تشدید نگرانی‌های هواداران پرسپولیس شود، اما به هر حال نیمه پر لیوان نباید مغفول باقی بماند. یکی از مهم‌ترین مشکلات پرسپولیس در لیگ چهاردهم مربوط به سمت راست خط دفاعی می‌شود که آنها برای این پست بهترین بازیکن ممکن را جذب کردند؛ رامین رضاییان که علاوه بر مهارت‌های تدافعی و تهاجمی، کاشته‌زن هم هست. پرسپولیس همچنین با یک مدافع خوش‌سابقه کروات به اسم مازیچ هم به توافق رسید که حضور او در کنار بنگر، اومانیا و نورمحمدی تا حدود زیادی می‌تواند نگرانی‌ها را کاهش بدهد. سرخ‌ها برای قسمت هافبک دفاعی و برای تکمیل نیروهای‌شان، کمال کامیابی‌نیا را گرفتند تا در کنار نوراللهی و کفشگری توپ بزند. دیگر خرید مهم سرخپوشان اما فرشاد احمدزاده بود؛ بازیکنی که قابلیت بازی در جناحین خط حمله به‌عنوان وینگر و بازی پشت سر تک‌مهاجم را دارد. یادمان باشد او فصل گذشته در ۲۶ بازی برای تراکتورسازی به میدان رفت و جزو مهره‌های اثرگذار تیم تبریزی بود. بدون شک اگر ماجرای اتمام خدمت سربازی احمدزاده و قرارداد قبلی‌اش با پرسپولیس نبود، انتقال او به این راحتی‌ها میسر نمی‌شد. قرمزها همچنین در آستانه توافق با یک فوروارد کروات هم هستند؛ بازیکنی که گویا برانکو روی او شناخت دارد و حضورش در کنار عالیشاه، طارمی و هادی نوروزی می‌تواند خط حمله پرسپولیس را تقویت کند. چنان که مشخص است وضعیت این تیم واقعا بحرانی نیست و شاید با کمی تلاش بیشتر بشود بقیه نقاط ضعف را هم در زمان باقی‌مانده از نقل‌وانتقالات برطرف کرد.

دو علامت سوال

در حال حاضر ترکیب فصل بعد پرسپولیس دو علامت سوال مهم دارد که اولی به سمت چپ خط دفاعی مربوط می‌شود. پرسپولیس فصل گذشته از کمبود بازیکن متخصص در این منطقه به شدت لطمه خورد. حمیدرضا علی‌عسکری و میثم حسینی دو بازیکنی بودند که در پر کردن این منطقه ناموفق عمل کردند و حالا هر دو آنها از تیم رفته‌اند. پرسپولیسی‌ها که به جذب مهرداد جماعتی در این منطقه دل خوش کرده بودند، در آخرین لحظات با تمدید قرارداد این بازیکن با فولاد خوزستان مواجه شدند تا کارشان مشکل شود. برای پر کردن این حفره، در حال حاضر مذاکرات با ضرغام اسماعیل عراقی ادامه دارد؛ بازیکنی که با قرمزها اختلاف قیمت دارد و البته ظاهرا حسین هدایتی قول‌هایی برای برطرف شدن این اختلاف داده است! دیگر مشکل پرسپولیس به عزم محمد نوری برای جدایی از این تیم و پیوستنش به قطر مربوط می‌شود؛ آنچه اگر جدی باشد باعث خواهد شد یکی از بهترین مهره‌های سرخپوشان در چند فصل اخیر دست برانکو را لای پوست گردو بگذارد. اگر مدیران باشگاه موفق به از بین بردن این دو علامت سوال شوند، بسیاری از معادلات در مورد ترکیب سرخپوشان حل خواهد شد. همچنان باید صبور بود.