اما و اگرهای صعود

گروه ورزش: بعد از پنج برد پیاپی کسی توقعش را نداشت که والیبال ایران در آزادی شکست بخورد اما شاید این توقع نه چندان منطبق با واقعیت توان تیم ایران به وجود آمد؛ چراکه بی‌شک عبور از لهستان که عنوان قهرمانی جهان را در همین سال گذشته یدک می‌کشد به همین آسانی‌ها هم نیست که ما از تیم خود توقع کردیم. ایران بازی بزرگ را باخت تا شرایطش برای صعود از گروه به اما و اگر کشیده شود. آنچه مسلم است خود اعضای تیم هم مثل هواداران توقع بیشتری داشته‌اند.کواچ اعتراف می‌کند که تیمش اشتباه کم نداشته است: «وقتی با تیم قدرتمندی مثل لهستان بازی داریم باید کم‌اشتباه باشیم، اما امشب اینچنین نبودیم. ما باید از انرژی تماشاگران استفاده می‌کردیم، اما این اتفاق هم نیفتاد. به تیم لهستان تبریک می‌گویم. ما بازی را خوب شروع کردیم ولی در ست‌های دوم و سوم اشتباهات زیادی مرتکب شدیم.» کاپیتان سعید معروف تیم حریف را کم اشتباه دانست که فرصت را از ایران گرفته است. خبرگزاری تسنیم از قول او می‌نویسد: «لهستانی‌ها یکی از کم‌اشتباه‌ترین بازی‌های لیگ جهانی را مقابل ما انجام دادند. آنها سوار بر بازی بودند و به جز ست اول بر بازی تسلط کامل داشتند. ما تحت فشار زیادی بودیم و کار بیشتری نمی‌توانستیم انجام دهیم. لهستان در بهترین شرایط ممکن بود. ما بازی بدی را باختیم و لهستان شایسته این پیروزی بود.»

کاپیتان تیم ملی والیبال ایران هیچ شانسی برای تیم خودمان در این بازی متصور نبوده: «وقتی تیم حریف خوب بازی کرد اشتباهات بازیکنان ما بیشتر شد. اسپکرهای ما برای کسب امتیاز به ضربات ریسکی روی آوردند ولی من معتقدم این دلیل شکست ما نبود. لهستان بهترین بازی مرحله مقدماتی خود را انجام داد و اگر ما بهتر هم بازی می‌کردیم در نهایت چند امتیاز بیشتر می‌گرفتیم و شانسی برای پیروزی نداشتیم.» سرمربی لهستان هم که یکبار ضرب شست مردان ایران را چشیده بود از این برد بسیار شادمان است. استفان آنتیگا سرمربی فرانسوی تیم لهستان درکنفرانس خبری بعد از بازی گفت: «همان‌طور که کاپیتان تیم ما گفت بهترین بازی خود را ارائه کردیم و پیروزی زیبایی بود. از این بابت بسیار خوشحالم. تیم ایران بسیار قدرتمند است و با وجود جو سالن آزادی شکست دادن این تیم بسیار دشوار به نظر می‌رسید.» آنتیگا بسیار امیدوار است با یک بازی بی‌دردسر مقابل آمریکا به همراه این تیم صعود کند: «صعود آمریکا به مرحله بعدی تقریبا مسجل شده است. باید بگویم آنها تیم خوبی هستند و قطعا هفته آینده برای گرفتن یک یا دو ست از ما به لهستان نمی‌آیند. همه تیم‌ها در حال حاضر خسته هستند و ما باید برای آخرین بازی مرحله گروهی مقابل آمریکا از تمام انرژی خود استفاده کنیم. ما انگیزه زیادی داریم تا به مرحله بعد و فینال صعود کنیم.»

معادله صعود به نفع لهستان

اما سرمربی لهستان چندان هم بی راه نمی‌گوید اگر به صعود بعد از بازی با آمریکا امیدوار است. با توجه به اینکه آمریکا در این گروه با ۸ پیروزی صدرنشین است، صعود این تیم به مرحله نهایی قطعی شده و حتی در صورت قبول ۲ شکست مقابل لهستان در هفته آخر به‌عنوان تیم دوم به جمع ۶تیم نهایی اضافه می‌شود، البته بعید نیست که آمریکایی‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به برخی بازیکنان اصلی خود مقابل لهستان استراحت بدهند تا برای بازی در مرحله نهایی آماده باشند. اتفاقی که اگر رخ دهد کار لهستان را برای برد راحت‌تر می‌کند. جنگ صعود اما برای ایران و لهستان و البته با امید خیلی بیشتر برای لهستان ادامه دارد. لهستان که در هفته آخر میزبان آمریکاست با کسب یک پیروزی دیگر مسافر برزیل خواهد شد و لیگ جهانی برای شاگردان کواچ به پایان می‌رسد تا این تیم برای مسابقات قهرمانی مردان آسیا در تهران آماده شود. در بهترین حالت ممکن، تیم ملی ایران باید هر ۲ بازی خانگی خود را مقابل روسیه بحران زده و بدون پیروزی با ۶ امتیاز کامل به پایان ببرد و منتظر ۲ پیروزی ۶ امتیازی آمریکا در شهر «کراکوف» مقابل لهستان باشد، البته اگر ایران هر ۲ بازی خود را ببرد و لهستان از ۲ بازی خود یک امتیاز بگیرد، تعداد پیروزی‌ها و امتیازات دو تیم مساوی شده و کار به ست شماری می‌کشد.

تیم مورد علاقه دولت

این تیم حالا مورد توجه دولت هم هست. بعد از گلایه‌های مطرح شده توسط بازیکنان حالا مقامات دولت بیشتر به آنها روی خوش نشان می‌دهند. حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری که برای تماشای دیدار والیبال ایران و لهستان به ورزشگاه آزادی رفته بود، پس از شکست ۳ بر یک تیم ملی والیبال کشورمان به خبرگزاری تسنیم گفت: «تیم ملی والیبال ما مقابل لهستان بازی خوبی انجام داد اما تیم حریف هم بسیار قدرتمند بود. به هر حال به بازیکنان تیم ملی والیبال و تماشاگران خسته نباشید می‌گویم. یک تیم روزی برنده است و روز دیگر بازنده؛ مهم این است که بازیکنان ما همه تلاش‌شان را انجام دادند و باید به آنها خسته نباشید بگوییم. ما هم باید کاری کنیم تا روحیه بازیکنان تیم ملی والیبال بالا برود.» وزیر ورزش هم با حمایت از این تیم، به تمجید از آنها پرداخت. گودرزی با بیان اینکه لهستان تیم بسیار قدرتمندی نشان داد درباره قدرت تیم والیبال ایران هم گفت: «در حال حاضر قدرت تیم ما با قدرت تیم‌هایی چون لهستان، آمریکا و روسیه که قدرت‌های برتر جهانی هستند برابری دارد که این هم مایه خوشحالی است.»

وزیر ورزش و جوانان کشورمان درخصوص اینکه تماشاگران پس از باخت ایران مقابل لهستان بازهم شاگردان کواچ را تشویق کردند، گفت:‌ «برد و باخت همیشه وجود دارد و همین حمایت‌هاست که می‌تواند به تیم کمک کرده و روحیه ملی‌پوشان را بالا ببرد. وی در پایان درخصوص حمایت دولت از تیم ملی والیبال گفت: «دولت تا به امروز حمایت‌های مادی و معنوی را از تیم ملی والیبال انجام داده و این حمایت‌ها همچنان ادامه خواهد

داشت.»