ماموریت؛ حمله به پشت خاکریز آمریکا

گروه ورزش : حماسه پشت حماسه. موفقیت پشت موفقیت. والیبال ایران مرزها را درمی‌نوردد تا ثابت کند جایی که درقلب هوادارانش پیدا کرده است چندان هم بی‌دلیل نیست. اگرچه درشب تاریخی ایران مقابل لهستان ابتدا خبر آمد آمریکا روسیه را برده تا با ۲۰ امتیاز صدرنشینی‌اش را قطعی کند اما برد ایران مقابل لهستان ما را به فاصله دو امتیازی این تیم در جدول گروه رساند تا اگر امشب هم بردی سه امتیازی حاصل شود در جدول هم از این تیم عبور ‌کنیم و پشت سرآمریکا بایستیم. برد ۳ بر ۲ که دو ست آن بسیار قاطع و با فاصله به دست آمد فقط حسرت ۲ گیمی را به دلمان گذاشت که در آنها هم ایران می‌توانست برنده از زمین خارج شود و امتیازی از این مسابقه به جدی‌ترین رقیبش در گروه ندهد. آمارها هم در این مسابقه حکایت از برتری تیم ایران داشت. تیم ایران ۵۳ امتیاز از حمله، ۱۰ امتیاز از دفاع روی تور و ۴ امتیاز مستقیم از سرویس به دست آورد و بازیکنان لهستان ۵۱ امتیاز از حمله، ۹ امتیاز از دفاع و ۵ امتیاز از سرویس‌های بدون بازگشت خود کسب کردند.

در این مسابقه همچنین بازیکنان تیم ایران ۴۲ امتیاز از اشتباهات تیم ملی لهستان به دست آوردند و در مقابل ۳۳ امتیاز نیز از اشتباهات خود به حریف تقدیم کردند.

امتیازآورترین بازیکن، ایرانی بود

اما امتیازآورترین بازیکن این مسابقه هم شهرام محمودی از ایران بود. شهرام محمودی با کسب ۱۸ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن تیم ایران بود. برای تیم ملی لهستان هم جاکوب یاروژ ۱۶ امتیاز کسب کرد تا تیم‌شان سومین شکست در لیگ جهانی ۲۰۱۵ را تجربه کرده باشد.

محمودی اعتراف می‌کند که جو ورزشگاه روی لهستان کمتر از آمریکا تاثیر داشته است: «بازی واقعا سختی بود و خدا را شکر که موفق شدیم مقابل این تیم قدرتمند به برتری دست پیدا کنیم.

در یک میدان سخت آن هم مقابل قهرمان جهان بازی کردن و این‌گونه بردن، کار خیلی سختی است. می‌دانستیم که یک بازی دشوار پیش رو داریم و می‌دانستیم که امتیاز گرفتن از این تیم چقدر دشوار است. لهستان تیمی حرفه‌ای است به‌طوری که جو ورزشگاه روی آنها اثر کمی گذاشته بود.»

تبریک کاپیتان ایران به کاپیتان حریف

کاپیتان سعید معروف پس از پیروزی تیم والیبال ایران مقابل لهستان به کاپیتان حریف به‌خاطر عملکردش تبریک می‌گوید: «تیم لهستان خیلی بهتر از بازی‌های دور رفت در کشور خودش بازی کرد. من به کاپیتان تیم حریف تبریک می‌گویم. او واقعا ما را اذیت کرد و در عقب زمین یک تنه برای تیمش جنگید. ما در شرایط مساوی شاید می‌توانستیم بهتر از این هم بازی کنیم ولی‌ترس از شکست باعث شد کارآیی همیشگی را نداشته باشیم.»

او پیش‌بینی یک بازی سخت دربازی امشب را می‌کند: «در حالی که همه فکر می‌کردند بازی تمام شده است، ما به بازی برگشتیم و تماشاچیان هم در ست پنجم سنگ تمام گذاشتند و ما در نهایت برنده شدیم. ما کار سختی در بازی دوم پیش رو خواهیم داشت.» معروف در پایان در مورد عصبانیتش در امتیازات آخر ست پنجم هم توضیح داد: «از این لحظات در بازی پیش می‌آید. مربی تیم حریف برای اتفاقی تقاضای ویدئو چک کرد که اصلا دوربینی برای آن وجود نداشت. در مجموع اشتباهی عمدی صورت نگرفت و اعتراض ما نیز بجا بود.»

کواچ: خوشحالم چون شرایطمان ایده‌آل نبود

سرمربی تیم ملی ایران یادآوری می‌کند حریف قهرمان جهان بوده و شکست آن کار راحتی نیست: «بازی کردن مقابل لهستانی که قهرمان جهان شده کار خیلی سختی بود.

ما نباید توقع داشته باشیم که بازیکنان ایران همان‌طور که مقابل آمریکا به میدان رفتند برابر لهستان هم بازی کنند. ما در لحظات حساسی به بازی برگشتیم و این موضوع خیلی مهم است که توانستیم در این لحظه حساس امتیازات از دست رفته را جبران کنیم. من به تیم لهستان تبریک می‌گویم که در این سالن و جو سخت آن بازی خوبی ارائه دادند.»

به نقل از خبرگزاری تسنیم کواچ در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد که تیم والیبال کشورمان تا آخرین لحظه برای پیروزی مقابل لهستان بجنگد، عنوان کرد: «دوباره باید تکرار کنم که از پیروزی مقابل لهستان بسیار خوشحال هستم چون شرایط ما در این بازی ایده‌آل نبود و در ست اول میرزاجانپور را از دست دادیم اما با بازگشت او به بازی قدرت خط حمله ما بالا رفت و به پیروزی رسیدیم. ما سعی کردیم با سرویس‌هایمان لهستان را عقب زمین نگه داریم اما اکثر دریافت‌های این تیم با پنجه انجام شد که باید کاری کنیم در بازی بعد دریافت‌هایشان با ساعد باشد.

همچنین باید در دفاع و توپ‌گیری در آخر زمین عملکرد بهتری داشته باشیم. ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم، جنگیدیم و الان هم از کسب پیروزی خوشحال هستیم. باید دوباره تکرار کنم که هنوز متوجه نشدید که چه تیمی امشب روبه‌روی ما بود و چه شرایطی به وجود آمد تا توانستیم پیروز شویم.»

سرمربی لهستان: بازی امشب هم دیدنی می‌شود

استفان آنتیگا سرمربی تیم ملی لهستان پیش‌بینی می‌کند که بازی امشب هم جذاب از کار درآید: «اسپک بازیکنان ما در این بازی چندان خوب نبود و در مقابل سرویس‌های بازیکنان ایران بسیار خوب زده می‌شد. به نظر من بازی بعدی نیز دیدار سختی است و مثل همین دیدار دیدنی خواهد شد.»

سرمربی تیم ملی والیبال لهستان درخصوص جو سالن ۱۲ هزار نفری آزادی آن را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «خوشبختانه جو بسیار خوبی در سالن والیبال ایران و لهستان وجود دارد و در هر دو کشور هنگام مسابقه والیبال سروصدای زیادی است، حتی بعضی مواقع سروصدا به حدی می‌رسد که اعضای تیم‌ها نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. در کل نظرم درباره جو سالن آزادی مثبت است.»

وی درخصوص اینکه چرا در طول بازی بارها به عملکرد داور معترض بوده، گفت: «اولین موضوعی که مورد اعتراض بود این بود که کادر فنی ما مانند کادر فنی ایران روی نیمکت نشسته بودند اما نمی‌دانم چرا داور اعلام کرد مشکلی وجود دارد، ضمن اینکه بعضی مواقع پیش می‌آید که یکسری اعتراضات به داوری وجود داشته باشد و البته یکسری مشکلات هم باشد.»