دیپلماسی روی تور!

گروه ورزش: ۳۱ خرداد یک روز ویژه بین ایران و آمریکا است. تاریخی که آنها و ما باید درتقویم روابط دو کشوردور آن خط بکشیم. این بار مساله به قطعنامه، جنگ ومذاکره مربوط نمی‌شود. یک روز خاص که ملاقات‌های ورزشی آن را ویژه کرده است. ما درست در همین تاریخ،۱۷سال پیش و در جام جهانی فوتبال ودر مسابقه‌ای که به بازی قرن شهرت یافت، آمریکا را بردیم تا تنها برد تاریخ ایران در مسابقات جام‌های جهانی رقم بخورد. حالا و سال‌ها بعد از۳۱ خرداد۷۷نوبت والیبالیست‌ها بود تا صابون قدرت ورزشکاران ایران را به تن آمریکایی‌ها بکشند. مزه این برد هم اتفاقا چیزی از نمونه فوتبالی کم نداشت. آمریکا این سال‌ها به‌عنوان قهرمان لیگ جهانی بر صدر تیم‌های قدرتمند والیبال جهان تکیه زده و بی‌شک شکست تیمی با بالاترین سطح فنی و کیفی بلوغ والیبال ایران را نشان می‌دهد.

آنچه شاید در سال‌های گذشته یک رویا بود اما برنامه‌ریزی بلندمدت والیبال و تعاملش با وزارت آموزش و پرورش در شناخت و کشف استعدادها و البته استفاده از مربیان بزرگ جهانی در رده ملی، این رویا را به حقیقتی شیرین بدل کرده است.

والیبال سروصدا و جار و جنجال فوتبال را نداشت و ندارد و شاید همین نکته به نقطه قوت آنها تبدیل شد تا بی سروصدا و چراغ خاموش پیش بیایند و سری میان سرها درآورند. در والیبال هم البته این روزها صحبت از اعداد میلیاردی هست اما کیفیت این بازیکنان و کلاس جهانی ایشان هیچ منتقدی برای دریافتی‌های سنگین باقی نگذاشته است. شاید بتوان لفظ حرفه‌ای را برای این رشته گروهی به واقع به کار برد. آنها با نتایج درخشان خود موجی از شور و نشاط را پدید آوردند و مقامات

بلند پایه سیاسی را هم مجاب به دادن پیغامی به‌عنوان تشکر و قدردانی کردند. شور و نشاطی که اگر چه فوتبال هم تمام تلاشش را برای فراهم آوردن آن کرد و اگر اهمال دو داور در بازی با آرژانتین درجام جهانی و بازی باعراق در جام ملت‌های آسیا نبود شاید درآن موفق می‌بود.

دیالوگ‌های تازه درفضای دوکشور

این مسابقه اما دیالوگ‌هایی تازه را هم در فضای حاکم بر روابط دو کشور ایجاد کرد. بلافاصله بعد از مسابقه در فضای مجازی ایران این نکته به روایت پرمخاطب تبدیل شد که بازیکنان آمریکا به هنگام گرم کردن تیمشان که قبل از اذان مغرب هم بود به احترام ماه رمضان از بطری‌های آب مقابل چشم تماشاگران ایرانی استفاده نکردند. رفتاری که با موجی از قدرشناسی از طرف ایرانی‌ها مواجه شد. متن‌های بسیاری در این خصوص به اشتراک گذاشته و بارها باز نشر شد. اتفاقا سرمربی آمریکا هم با قدردانی از میزبانی ایران برای تیمش این فضا را دامن زد. او درکنفرانس بعد از مسابقه گفت: «ایران مردمی بسیار میهمان‌نواز دارد و ما از بودن در ایران لذت بردیم. ما تنها یک روز فرصت داشتیم تا تهران را ببینیم و در این روز به برج میلاد رفتیم و نهار را در یک مکان کوهستانی خوردیم.»

اسپراو اطمینان داد می‌خواهد سفیر مهربانی مردم ایران باشد تا چهره ساخته شده از کشورمان در رسانه‌های غرب را تغییر دهد. او می‌گوید: «رسانه‌ها چهره خوبی را از ایران در آمریکا نشان نمی‌دهند ولی من امیدوارم بتوانم مهربانی مردم ایران را به‌کمک همین رسانه‌ها به مردم آمریکا نشان دهم. دوست دارم اگر فرصتی باشد دوباره به ایران بیایم.»

آمریکا همچنان صدرنشین

اما بشنوید و بخوانید از آمارهای ملاقات بزرگ با آمریکا. ایرانی‌ها در دومین دیدارشان مقابل آمریکا ۴۲ آبشار منجر به امتیاز داشتند. این در حالی بود که آمریکایی‌ها ۳۵ بار از این طریق امتیازگیری کردند. تیم ملی ایران در میزان کارآیی حمله و دفاع تیمی نیز برتر از آمریکا بود. ایران در بلاک کردن آبشارها نیز هشت به دو از آمریکا جلو بود و در سرویس‌های منجر به امتیاز نیز سه به دو برتر از آمریکایی‌ها بود.

تیم آمریکا به همراه لهستان امتیازهای نزدیکی در صدر جدول این گروه دارند اما این آمریکا است که با ۱۷ امتیاز نسبت به ۱۶ امتیاز لهستان، همچنان صدر جدول گروه را در دست دارد. تیم ملی مردان آمریکا پس از شکست‌هایش مقابل ایران راهی کالینینگارد روسیه خواهد شد تا در دو دیدار بعدی‌اش با این تیم رو‌به‌رو شود. روس‌ها تمامی بازی‌هایشان را در این گروه واگذار کرده‌اند و با دو امتیاز در رده چهارم

گروه قرار دارند.

آمارهای فردی

در پایان هفته ششم رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۵ اسامی برترین بازیکنان در هر پست معرفی شد که بر این اساس شهرام محمودی در صدر برترین زنندگان اسپک و محمد موسوی در صدر بهترین مدافعان روی تور قرار گرفتند. همچنین سعید معروف هم با قرار گرفتن در رده چهارم بهترین پاسور و هشتم بهترین توپ‌گیر جزو بهترین‌های ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس رتبه ایرانی‌ها در بخش‌های مختلف لیگ جهانی ۲۰۱۵ به شرح زیر است:

بهترین پاسور: سعید معروف با میانگین ۵۳. ۳ در هر ست در رده چهارم

بهترین توپ‌گیر: سعید معروف با میانگین

۱۷. ۱ در هر ست در رده هشتم

بهترین دریافت‌کننده: میلاد عبادی پور با

۳۲. ۲۸ درصد تاثیرگذاری در رده دوازدهم

امتیازآورترین بازیکن: شهرام محمودی با ۹۵ امتیاز در رده پنجم

بهترین زننده اسپک: شهرام محمودی با

۵۸. ۵۶ درصد موفقیت در رده اول/ میلاد عبادی‌پور با ۱۳. ۵۳ درصد موفقیت در رده پنجم/ مجتبی میرزاجانپور با ۲۲. ۵۱ درصد موفقیت در رده هفتم

بهترین مدافع روی تور: سیدمحمد موسوی با میانگین ۷۳. ۰ در هر ست در رده اول

بهترین زننده سرویس: شهرام محمودی با میانگین ۱۷. ۰ در هر ست در رده هجدهم

معروف: این برد را فراموش می‌کنیم

سعید معروف کاپیتان تیم ملی که پس از پیروزی ۳ بر صفر تیم ملی والیبال ایران مقابل آمریکا در هفته ششم لیگ جهانی در کنفرانس خبری حاضر شده بود، گفت: «از آمریکا به شناخت خوبی رسیده بودیم و پیش‌بینی هم می‌کردیم که در این بازی کار سخت‌تری داشته باشیم که همین اتفاق هم برایمان رقم خورد.»

معروف معترف است که آمریکا در دومین بازی خود عملکرد بهتری نسبت به دیدار قبلی داشت: «آمریکایی‌ها برخلاف بازی قبلی بهتر سرویس زدند و اشتباهات آنها کمتر شده بود و قوی‌تر عمل کردند. ما هم اگر تیم کاملی نبودیم نمی‌توانستیم به این شکل آمریکا را شکست دهیم اما همه بچه‌های ما از بازیکنان اصلی گرفته تا تعویضی به خوبی به وظایف خود عمل کردند. من به شخصه از همه آنها تشکر می‌کنم.»

کاپیتان تیم ملی والیبال ازرقابت پایاپای تیم‌ها در لیگ جهانی می‌گوید: «امیدوارم آمریکا در چهار بازی آینده خود پیروز شود و بتواند به دور بعد لیگ جهانی صعود کند اما قبلا هم گفته بودم که هیچ تیمی در لیگ جهانی نیست که بخواهد همه رقبای خود را ۳ بر صفر ببرد. اکنون تمام دیدارها پایاپای انجام شده و بیشتر بازی‌ها پنج سته می‌شود.»

معروف همچنان ازمنتقدان تیمش که بعد از باخت‌های اول به تیم فشار آوردند گله می‌کند: «ما به کار خودمان ایمان داشتیم و می‌دانستیم که می‌توانیم بعد از چهار شکست به شرایط خوب بازگردیم اما آنهایی که چشم دیدن تیم ما را ندارند، این باور را نداشتند. ما همان‌طور که پس از چهار شکست در دو بازی اول‌مان خودمان را نباختیم اکنون هم این دو پیروزی مقابل آمریکا را فراموش می‌کنیم. ما می‌خواهیم در چهار دیدار پیش رو موفق شویم و دور بعد صعود کنیم.»

تیم ملی والیبال ایران در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ جهانی ۲۰۱۵ جمعه ساعت ۲۱ میزبان لهستان است. این مسابقه در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد.