سرمربی سابق کرواسی در استقلال؟

گروه ورزش: با معرفی اعضای جدید هیات‌مدیره استقلال، در حوزه انتخاب کادر فنی این تیم برای لیگ پانزدهم نیز ورق برگشت و بسیاری از معادلات به هم خورد. در شرایطی که علیرضا منصوریان به یک‌قدمی نیمکت آبی‌ها رسیده بود و حتی برخی مطبوعات ورزشی به‌عنوان تیتر اول از حضور قطعی وی در استقلال خبر می‌دادند، ظرف کمتر از یک هفته همه چیز زیر و رو شد تا مسوولان جدید باشگاه سراغ بررسی گزینه‌های خارجی بروند. در این میان به نظر می‌رسد مراحل اولیه خیلی هم زود پشت سر گذاشته شد، چرا که صبح دیروز ایگور استیماج، مربی اهل کرواسی به‌عنوان جدی‌ترین گزینه استقلال وارد تهران شد تا مذاکرات نهایی را انجام بدهد.

بازگشت به مربی خارجی بعد از 13 سال

استیماج روز گذشته در فرودگاه حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد و گفت بعد از مشخص شدن تکلیفش یک نشست خبری برگزار خواهد کرد. اعضای هیات‌مدیره استقلال که در محل وزارت ورزش با یکدیگر جلسه داشتند، بعد از ورود استیماج به تهران این جلسه را نیمه‌کاره گذاشتند تا مقدمات برگزاری نخستین نشست را با این مربی کروات فراهم کنند. تا لحظه تنظیم این مطلب هنوز خبری در مورد نتیجه نهایی مذاکرات منتشر نشده است، اما اگر استقلالی‌ها با استیماج به توافق دست پیدا کنند، این باشگاه بعد از ۱۳ سال سکان هدایتش را به دست یک سرمربی خارجی داده است. در سالیان اخیر استقلالی‌ها بر خلاف پرسپولیسی‌ها چندان تمایلی به استفاده از مربیان خارجی نداشته‌اند و اگر هم سراغ این قبیل مربی‌ها رفته‌اند، از آنها به‌عنوان دستیار بهره برده‌اند. آخرین سرمربی خارجی استقلال رولند کخ بود که در لیگ دوم حرفه‌ای هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت و بعد از تحمل انتقادات فراوان از سمتش کنار رفت. شاید ماندگارترین تصویر از حضور کخ در ایران مربوط به مصاحبه جنجالی او با آنتن زنده تلویزیون بلافاصله بعد از دربی رفت باشد؛ جایی که او بعد از به تساوی کشیده شدن بازی پرسپولیس و استقلال که استثنائا در تبریز برگزار می‌شد، گفت: «اگر دربی شما این‌طوری است، از این به بعد قبل از بازی من و آقای پروین دور هم می‌نشینیم و نتیجه را تعیین می‌کنیم تا نیازی به حضور مردم و این همه تشریفات نباشد!»

از خوانندگی تا هدایت تیم ملی کرواسی!

استیماج ۴۷ ساله که در حال حاضر هدایت تیم «زادار» کرواسی را بر عهده دارد، در دوران بازیگری صاحب افتخارات فراوانی است. وی با پیراهن تیم یوگسلاوی به‌عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان در سال ۱۹۸۷ دست پیدا کرد. استیماج پس از فروپاشی یوگسلاوی با پیراهن کرواسی به افتخار بزرگ دیگری دست پیدا کرد و در کنار همبازیانی چون اسلاون بیلیج، داور شوکر و پروسینسکی به‌عنوان سومی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دست یافت. استیماج ۵۳ بار با پیراهن کرواسی به میدان رفته و دو گل هم برای این تیم به ثمر رسانده است. در رده باشگاهی، وی فوتبال خود را در هایدوک اشپلیت آغاز کرد و سابقه حضور در تیم‌های دربی کانتی و وستهام یونایتد انگلستان را هم در کارنامه دارد. استیماج در سال ۱۹۹۵ با انعقاد قراردادی به ارزش یک و نیم میلیون پوند از هایدوک اسپلیت به دربی‌کانتی انگلستان پیوست. وی در نخستین بازی خود با پیراهن این تیم مقابل ترانمر گلزنی کرد. هرچند که در نهایت با نتیجه ۵ بر یک بازنده شدند. البته ادامه فصل برای آنها موفقیت‌آمیز بود تا آنجا که دربی موفق شد به رقابت‌های لیگ برتر صعود کند و ۲۰ بازی پیاپی را شکست نخورد. استیماج پس از چهار سال حضور در این تیم در اوت سال ۱۹۹۹ با مبلغ ۶۰۰ هزار پوند به وستهام فروخته شد. وی در این تیم موفق شد تنها یک گل به ثمر برساند. به گزارش خبرگزاری مهر، استیماج همچنین در رادیو و تلویزیون کرواسی به‌عنوان مفسر ورزشی فعالیت کرده است. پس از پایان دوران بازیگری، استیماج به عالم خوانندگی روی آورد و حتی یک آهنگ پاپ تحت عنوان «مری و کیت» منتشر کرد.

استیماج در سال ۲۰۰۵ پا به عرصه مربیگری گذاشت. وی هدایت تیم هایدوک اشپلیت را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۶ سرمربی تیم «سیبالیا» شد. در سال ۲۰۰۹ استیماج مربی «ان کی زاگرب» شد اما یک سال بعد از این تیم اخراج شد. در ژوئیه سال ۲۰۱۲ استیماج هدایت تیم ملی کرواسی را بر عهده گرفت و جایگزین هم تیمی پیشین خود اسلاون بیلیچ شد. وی در نخستین تجربه خود به‌عنوان مربی در بازی دوستانه خانگی مقابل سوئیس متحمل شکست ۴ بر ۲ شد. با وجود این باخت، کرواسی موفق شد با کسب ۱۶ امتیاز از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، جواز حضور در برزیل را کسب کند. بیشتر گل‌های کرواسی از روی ضربات ایستگاهی، ضدحملات و اشتباهات دفاعی حریفان به ثمر رسید. دو شکست مقابل اسکاتلند، تیم ۷۸ جهان در رده‌بندی وقت فیفا، فشار انتقادات را روی استیماج زیاد کرد. البته کرواسی در نهایت با امتیازاتی که از زمان حضور استیماج کسب کرد راهی رقابت‌های جام جهانی برزیل شد. روزنامه محلی «۲۴» درخصوص ماندن یا رفتن این مربی یک نظرسنجی به راه انداخت که ۹۸درصد طرفداران فوتبال در کرواسی رای به اخراج وی دادند.

شنیده‌ام استقلال 20 میلیون هوادار دارد

اما استیماج که صبح دیروز به هیچ سوالی جواب نداده بود، عصر و بعد از پایان دور اول مذاکرات چند جمله کوتاه در مورد استقلال و حضورش در ایران به زبان آورد که آنها را به نقل از خبرگزاری فارس می‌خوانید: «قبل از اینکه بخواهم مذاکرات نهایی را انجام دهم باید ببینم باشگاه استقلال چه ظرفیتی دارد، اما طبق شنیده‌ها و مطالعاتم این باشگاه ۲۰ میلیون هوادار دارد و حق این هواداران قهرمانی است. باید ابتدا امکانات باشگاه استقلال را ببینم و بعد از آنکه از امکانات بازدید کردم در جلسه بعدی درباره مسائل مالی هم حرف می‌زنم. فعلا جلسات ما ادامه دارد. من از فوتبال ایران خیلی چیزها می‌دانم چرا که کمک‌هایم در ایران کار کرده‌اند و اطلاعات کافی از فوتبال ایران به من دادند.»

رقیب برزیلی امروز می‌آید؟

در همین حال اما «ایسنا» گزارش داد امروز هم یک مربی برزیلی وارد تهران می‌شود تا با مسوولان استقلال مذاکره کند. براساس این گزارش، «سرخیو فاریاس» شنبه وارد تهران خواهد شد. فاریاس دوران مربیگری نسبتا خوبی را پشت سر گذاشته و در سال ۲۰۰۹ به همراه تیم پوهانگ قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده است. او در سال ۲۰۱۰ با تیم الاهلی به ایران آمد و در حال‌ حاضر نیز هدایت تیم سوپانبوری تایلند را بر عهده دارد. فاریاس ۴۸ ساله در تیم‌هایی همچون زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال برزیل، پوهانگ، الاهلی، الوصل و گوانگجو مربیگری کرده است و یک بار نیز به‌عنوان بهترین مربی سال کره انتخاب شده است. هرچند ممکن است موفقیت احتمالی مذاکرات با استیماج باعث لغو سفر فاریاس شود.