چرا با کفش؟

گروه ورزش: بدون تردید وزارت ورزش و جوانان یکی از بحث‌برانگیزترین وزارتخانه‌های دولت حسن روحانی در دو سال گذشته بوده است. در حقیقت علاقه میلیون‌ها ایرانی به مقوله ورزش باعث شده است آنها نگاه ویژه‌ای به عملکرد مدیران این حوزه داشته باشند. در همین راستا نوع سیاست‌گذاری‌ها و رفتارهای مدیریتی محمود گودرزی هم طوری بوده که همیشه چالش به‌وجود آورده و بحث‌های زیادی را راه انداخته است.

مورد اعتراض فوتبالی‌ها

آقای وزیر از همان هفته‌های نخست حضورش در کابینه، مورد اعتراض هواداران فوتبال واقع شد. گودرزی در برخی موارد مواضعی داشت که با علاقه قاطبه مردم همسو نبود. به عنوان مثال پیش‌بینی عجیب او در مورد نتایج ایران در جام‌جهانی که سطح توقعات را از تیم ملی بالا برد، با اعتراض منتقدان مواجه شد. او معتقد بود بوسنی را راحت می‌بریم و پیروزی بر آرژانتین هم دور از دسترس نیست! شاید با همین فضای ذهنی بود که آقای وزیر بعد از پایان جام جهانی به انتقاد از کارلوس کی‌روش پرداخت و عملکرد او را زیر سوال برد. در ادامه، موضوع اتفاقات حیرت‌انگیز پرسپولیس پیش آمد. علی دایی اخراج تاریخی‌اش از این باشگاه را به اراده وزیر ربط داد. وزارتخانه به خاطر این ادعا از دایی شکایت کرد، اما بعد از شهادت یکی از نمایندگان مجلس به سود دایی روی آنتن برنامه نود، وزارت ورزش هم شکایتش از دایی را پس گرفت! قرمزها در ادامه فصل رنگ آسایش را ندیدند و مدام اسیر تحولات پی‌درپی بودند. حتی همین حالا هم بلاتکلیفی‌های پرسپولیس و استقلال در آستانه لیگ پانزدهم حرفه‌ای باعث شده است وزیر مورد انتقاد باشد. خیلی‌ها بر این باورند که او دل خوشی از فوتبال ندارد و بسیاری از تصمیماتش را بر مبنای همین موضوع اتخاذ می‌کند. هرچند این یک فرضیه است که مدام از سوی نزدیکان گودرزی و حتی خودش تکذیب می‌شود.

و حالا غیرفوتبالی‌ها

وزیر ورزش سابقه حضور در ورزش کشتی را دارد. او در همان نخستین هفته‌های فعالیتش در وزارت ورزش به اردوی تیم ملی کشتی رفت و برای دقایقی با قهرمانان تمرین کرد. با این اوصاف اما اواخر هفته گذشته اتفاقی در حاشیه مسابقات انتخابی کشتی در مشهد رخ داد که باعث حیرت بسیاری از هواداران این رشته ورزشی شد. بر این اساس وقتی قرار بود از برخی پیشکسوتان کشتی تجلیل شود و گودرزی هم به همین مناسبت از روی سکوها به پایین دعوت شد، مردم وزیر ورزش را دیدند که در کمال شگفتی با کفش روی تشک حاضر شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که حضور با کفش روی تشک در عرف کشتی به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و حتی همراهان آقای وزیر نیز در همان لحظات کفش‌شان را از پا خارج کرده بودند. حالا انتشار این تصاویر متفاوت‌ترین انتقادها از وزیر ورزش را به همراه آورده و باعث شده او که پیش‌تر با انتقاد برخی از فوتبالی‌ها مواجه می‌شد، اکنون شاهد اعتراض غیرفوتبالی‌ها هم باشد. طی یکی، دو روز گذشته خیلی از هواداران ورزش و حتی رسانه‌های تخصصی این حوزه با مقایسه عکس باراک اوباما هنگام بازدید از یک سالن کشتی با تصویر گودرزی، از آقای وزیر گله کرده‌اند. عکسی که این روزها با تیراژ وسیع در فیس‌بوک و اینستاگرام دست به‌دست می‌شود، رئیس جمهوری آمریکا را نشان می‌دهد که پیش از رفتن روی تشک در حال خارج کردن کفش‌هایش است.