انقلاب کی‌روش ادامه دارد

گروه ورزش: تیم ملی کشورمان عصر پنج‌شنبه در یک بازی دوستانه به مصاف ازبکستان رفت و با نتیجه یک بر صفر مقابل این تیم به پیروزی رسید. این بازی، سه ماه و چند روز بعد از مسابقه معروف با سوئد برگزار ‌شد؛ همان دیداری که کی‌روش در آن «تیپ خداحافظی» زده بود و اینطور به نظر می‌رسید که در استکهلم مشغول صرف شام آخرش با بچه‌های تیم ملی است. با این وجود طی هفته‌های اخیر روند مذاکره با کارلوس طوری پیش رفت که خیلی از موانع برای باقی‌ماندن وی در ایران از پیش‌رو برداشته شد. مربی پرتغالی نیز در مسابقه با ازبکستان نشان داد ارزش اعتماد دوباره را داشته و برای آینده فوتبال ایران رویاهای زیادی در سر دارد.

یوزهای تازه‌نفس

بازی ایران و ازبکستان برای هر دو تیم تا حدودی جنبه‌های انتقامی داشت. اگرچه آخرین نبرد رودررو را تیم ما در تهران به آنها باخته بود، اما ازبک‌ها همچنان داغ باخت دقیقه نودی در تاشکند را روی سینه داشتند؛ به‌خصوص که آن باخت و البته پیروزی روز آخر تیم ایران بر کره‌جنوبی باعث شد آنها از راهیابی به مسابقات جام جهانی برزیل محروم شوند. با این حال کی‌روش تصمیم نداشت ارزش‌های بالقوه این مسابقه را قربانی حس انتقام‌جویی‌اش کند. او با ترکیبی که برای آغاز مسابقه انتخاب کرده بود، همه را در شوک فرو برد. فیکس شدن بازیکنان جوانی مثل کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و مهدی طارمی در این مسابقه به وضوح نشان ‌داد کی‌روش در آسیای میانه اهداف بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کند. او در نیمه دوم بازی حتی تیمش را جوان‌تر هم کرد و امثال مهدی ترابی و هادی محمدی را نیز به میدان فرستاد. اگرچه این سیاست کی‌روش ارزش رقم خوردن شکست در یک بازی دوستانه را داشت، اما جوانان ایرانی با انگیزه و دوندگی‌شان حتی اجازه ندادند روی اسکوربورد ورزشگاه هم خبری از ناکامی باشد. به این ترتیب ایران یکبار دیگر در لحظات پایانی موفق شد ازبکستان را در زمین این تیم شکست بدهد و خاطره شیرین نخستین بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ را زنده کند.

گلزن ۳۰ میلیون تومانی!

تک گل تیم ملی کشورمان در برابر ازبکستان را مهدی ترابی به‌ثمر رساند؛ یک جوان کرجی که خیلی‌ها در ایران برای نخستین‌بار اسم او را می‌شنیدند. در سایت سازمان لیگ در مورد رقم قرارداد او با سایپا هیچ اطلاعاتی ثبت نشده، اما برخی از رسانه‌ها روز گذشته مدعی شدند درآمد این بازیکن ۳۰ میلیون تومان برای یک فصل بوده است. ترابی اما در چنین شرایطی به جدیدترین پدیده تیم ملی تبدیل شد تا روشن شود درهای تیم اول ایران بیش از همیشه به روی بازیکنان جوان باز است. عجیب اینکه ترابی حتی در ترکیب سایپا هم بازیکن موثر و پررنگی نبود. آمار نشان می‌دهد این بازیکن در فصلی که گذشت تنها ۷۵۹ دقیقه برای تیم کرجی به میدان رفته و در این مدت تنها یک گل به ثمر رسانده است. با این حال چشمان تیزبین کی‌روش کمک کرد تا دومین گل رسمی ترابی، در ترکیب تیم ملی ایران به‌ثمر برسد و یک بازی دوستانه مهم را برای تیم کشورمان دربیاورد.

رویایت را بساز

ترابی دو فصل پیش به دعوت انگین فیرات به تیم بزرگسالان سایپا اضافه شد و از همان ابتدا نشان داد اهداف مهمی برای خودش ترسیم کرده است. او که متولد سال ۱۳۷۳ است، کارش را با فوتسال شروع کرد و حتی به اردوی تیم ملی این رشته ورزشی هم دعوت شد، اما ترجیح داد به فوتبال چمنی روبیاورد و کارش را در این حوزه پی‌بگیرد. این بازیکن تابستان ۹۲ در اولین مصاحبه‌اش با رسانه‌ها از این جملات استفاده کرده بود: «از اینکه توانستم به تیم بزرگسالان و لیگ برتر فوتبال ایران راه پیدا کنم خیلی خوشحالم و امیدوارم با اثبات شایستگی‌هایم به کادرفنی، ضمن حضور موثر در لیگ برتر فوتبال کشور، یکی از مسافران جام جهانی برزیل باشم. شاید این هدف کمی بلندپروازانه باشد اما معتقدم که هر ورزشکاری باید یک افق برای خود ترسیم کند و برای رسیدن به هدفی که درنظر گرفته، سعی و تلاش خود را به‌کار گیرد.» و حالا او اینجاست؛ در مهم‌ترین تیم ورزشی مملکت و جایی که شاید همه زندگی حرفه‌ای‌اش را زیرورو کند. وقتی رویا داشته باشی و وقتی کسی روی نیمکت تیم ملی بنشیند که به اسم‌ها توجهی ندارد، دستیابی به این رویا می‌تواند راحت‌تر از هر زمان دیگری باشد.

جوانگرایی ادامه دارد

عکس تیمی ایران حالا قابل مقایسه با تصویر دو سال پیش نیست. کی‌روش به‌ویژه در طول یک سال اخیر بازیکنان جدید زیادی را به پازل تاکتیکی‌اش اضافه کرده است. او که در جام ملت‌های آسیا برگ برنده‌هایی مثل پورعلی‌گنجی، وحید امیری و وریا غفوری را رو کرد، حالا امثال شریفی، کنعانی‌زادگان، عزت‌اللهی، ترابی و طارمی را تست می‌کند تا روشن شود جریان نوگرایی در فوتبال کشور متوقف نخواهد شد. کی‌روش که پیش‌تر به احتیاط در استفاده از بازیکنان جدید متهم می‌شد، نشان داد که مثل همه مربیان بزرگ دنیا، هر دوره از رقابت‌های جام جهانی را مبدا یک تحول می‌داند. او با بازیکنان باتجربه‌ای که در اختیار داشت به جام جهانی برزیل صعود کرد و حالا برای جام جهانی روسیه، در حال ساختن یک تیم جدید است.

در شرایط انتقالی هستیم

بعد از بازی با ازبکستان، سرمربی تیم ملی هم تایید کرد که در فضای انتقالی به‌سر می‌بریم. کی‌روش گفت: «برد همیشه خوب است اما نتیجه منصفانه می‌توانست مساوی باشد، چون هر دو تیم موقعیت‌هایی را ایجاد کردند. در حال حاضر تیم ایران در شرایط انتقالی به‌سر می‌برد. خیلی از بازیکنان ایران تجربه چندانی در بازی‌های ملی نداشتند. ۶ بازیکن ایران برای نخستین‌بار بود که پیراهن تیم ملی را بر تن می‌کردند و به همین خاطر من از عملکرد آنها رضایت دارم.»