دربازی امشب ایران و روسیه یک نقطه اشتراک بین آنها وجود دارد و آن حسرت برد درلیگ جهانی است.تیم ملی روسیه که عنوان قهرمان المپیک را در کنار اسم خود دارد و تیم ملی ایران که می‌خواهد حضور در المپیک را تجربه کند در آرزوی کسب اولین پیروزی در رقابت‌های فصل جاری هستند تا شانس حضور خود در جمع ۶ تیم نهایی را زنده نگه دارند. سرجیو بوساتو، مربی ایتالیایی تیم ملی والیبال روسیه در مورد شرایط تیمش پیش از رویارویی با ایران در شهر کازان گفت: «در حال حاضر ما به المپیک ۲۰۱۶ ریو با دوربین نگاه می‌کنیم. ما باید بعد از بازی با ایران، همه چیز را دوباره شروع و بیشتر تمرین کنیم تا سطح مهارت‌های‌مان بالاتر برود.» این اظهارنظر سرمربی روس‌ها نشان می‌دهد او به بازی برابر ایران به‌عنوان فرصتی برای بازگشت به لیگ جهانی نگاه می‌کند و این فرصت را به راحتی از دست نمی‌دهد. شرایط تیم ملی ایران در آستانه بازی در کازان کمی با قبل متفاوت است، چون فرهاد ظریف، لیبروی تیم ملی که در سال‌های گذشته نقش بسزایی در تقویت دریافت‌های نخست، توپ‌گیری و دفاع میانه میدان تیم ملی ایران داشت به خاطر مصدومیت مچ دست به تهران برگشته و مشغول درمان است. سامان فائزی، مدافع وسط جوان فصل گذشته تیم پیکان هم با توجه به مصدومیت مچ پا به همراه فرهاد ظریف در تهران است. براساس تصمیم کادر فنی تیم ملی، با توجه به مصدومیت فرهاد ظریف و سامان فائزی،مهدی مرندی و علی شفیعی در دیدار مقابل روسیه در شهر کازان در لیست تیم ایران قرار گرفتند.

مشکلات تیم ملی ایران اما به همین دو فقره ختم نمی‌شود و مصدومیت سیدمحمد موسوی هم به اندازه کافی کواچ را نگران کرده است. سیامک افروزی، پزشک تیم ملی ایران در مورد وضعیت این بازیکن گفت: «موسوی از مصدومیت کهنه خود رنج می‌برد و در مسابقه دوم با لهستان نیز تا آخرین لحظات قرار نبود شرکت کند اما خودش اصرار به حضور در میدان داشت و بازی کرد. موسوی برای دو مسابقه با روسیه نیز اصرار به بازی کردن دارد، اما به نظر من نباید دراین مسابقه شرکت کند و باید هر چه زودتر درمان شود. در نهایت سرمربی تیم ملی والیبال باید تصمیم بگیرد که این بازیکن به میدان برود یا استراحت کند.»

۴ مدال طلای المپیک، ۳ نقره و ۳ برنز حریف ایران را در جمع پرافتخارترین تیم‌های جهان جا داده است. روسیه همچنین با ۶ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی و ۳ مدال برنز در رقابت‌های قهرمانی جهان، نشان داده که همواره یکی از تیم‌های پرقدرت در این عرصه است. آنها در ۱۵ دوره لیگ جهانی والیبال روی سکو رفتند و در سه دوره این رقابت‌ها قهرمان شدند. این در حالی است که تمام افتخارات تیم والیبال ایران در سطح جهان به کسب عنوان چهارمی در لیگ جهانی ۲۰۱۴ و عنوان ششمی مسابقه‌های قهرمانی جهان در همین سال خلاصه می‌شود اما به‌نظرمی رسد بازیکنان تیم ملی هم برای شکستن رکورد نبردن هم قسم شده‌اند.شهرام محمودی با ا براز امیدواری نسبت به اینکه تیم ایران برابر روسیه نمایش بهتری داشته باشد، گفت: «تمام بازیکنان تیم ملی والیبال می‌خواهند برابر روسیه نتایج خوبی کسب کنند. امیدوارم به این هدف برسیم و به امتیازات خوبی دست پیدا کنیم.» این بازی ازساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران برگزار خواهدشد.