منصوریان؛ یک نفس تا استقلال؟
گروه ورزش: تعیین کادر فنی جدید استقلال، این روزها به یکی از مهم‌ترین معماهای فوتبال ایران تبدیل شده است. اگرچه امیر قلعه‌نویی در سکوتی عجیب فرو رفته و فعلا ترجیح می‌دهد حرف نزند، اما به نظر می‌رسد کار او با آبی‌ها را باید تمام شده دانست. در شرایطی که هنوز کادر مدیریتی جدید استقلال مشخص نشده، رسانه‌ها هر روز در مورد گزینه‌هایی که به نیمکت این تیم نزدیک می‌شوند حرف می‌زنند. آخرین خبر هم که صبح دیروز روی جلد بیشتر مطبوعات ورزشی رفت این بود؛ علیرضا منصوریان سرمربی استقلال می‌شود!


مردی که تکذیب نکرد


واقعیت این است که منصوریان هرگز علاقه‌اش به سرمربیگری در استقلال را تکذیب نکرده است. او که در لیگ چهاردهم فصل درخشانی را با نفت تهران پشت سر گذاشت، در هر دو بازی رفت و برگشت موفق شد استقلال را با امیر قلعه‌نویی شکست بدهد. از همان روزها زمزمه‌هایی در مورد سرمربیگری کاپیتان پیشین آبی‌ها در استقلال به گوش می‌رسید و جالب اینکه خود منصوریان هیچ‌وقت چنین موضوعی را تکذیب نمی‌کرد. در تمام طول این مدت دیالوگ‌های او حول و حوش جملاتی از این قبیل می‌چرخید: «آرزوی هر استقلالی است که روزی روی نیمکت این تیم بنشیند.» در آخرین برنامه این فصل نود نیز منصوریان انکار نکرد که با او مذاکراتی صورت گرفته است. سرمربی نفت گفت یک نفر از استقلال با وی تماس گرفته است؛ یک نفری که آخرش هم معلوم نشد چه کسی بوده! حتی همین دیروز که شایعه حضور او در استقلال جدی‌تر از هر زمان دیگری مطرح شد، خبری از تکذیب و انکار موضوع توسط منصوریان نبود!


منصوریان قطعی نشده


در شرایطی که خبرنگاران نزدیک به استقلال از قطعی شدن حضور منصوریان روی نیمکت آبی‌ها سخن می‌گویند، عوامل اجرایی این باشگاه فعلا موضوع را تکذیب می‌کنند. منصور پورحیدری که چندی پیش مامور مذاکره با گزینه‌های داخلی هدایت استقلال شده بود، در این مورد به سایت کاپ می‌گوید: «نمی‌دانم این خبر از کجا آمده است. وقتی هیچ‌یک از اعضای هیات‌مدیره از آن خبر ندارند، معلوم نیست چه کسی با منصوریان مذاکره کرده است.» همچنین بهرام افشارزاده، مدیرعامل آبی‌ها نیز به «ایسنا» می‌گوید: «هنوز صحبتی با منصوریان انجام نداده‌ام که کار تمام شود یا نشود. نمی‌دانم برخی چرا شایعه می‌سازند؟ مطمئن باشید اگر سرمربی انتخاب شده بود آن را صراحتا اعلام می‌کردیم.»


پروژه سخت مربیان خارجی


آنچه از جهاتی شانس منصوریان را برای پذیرفتن هدایت استقلال افزایش می‌دهد، دشوار بودن جذب مربیان خارجی مدنظر این باشگاه است. در شرایطی که دست‌کم این روزها منابع مالی استقلال محدود است، پرداخت دستمزدهای چند ۱۰ هزار دلاری برای جذب مربی خارجی دشوار به نظر می‌رسد. به‌عنوان نمونه اخیرا اسم سنول گونش، مربی مشهور ترکیه‌ای در حوالی باشگاه استقلال مطرح شد. از قرار معلوم و آن‌طور که رسانه‌های ورزشی ادعا کرده‌اند، این مربی را محمد مایلی‌کهن به استقلالی‌ها پیشنهاد داده بود. با این وجود اما توقع مالی بالای گونش از همان ابتدا کار را سخت کرد تا اینکه دیروز خبر رسید او سرمربی بشیکتاش ترکیه شده است. دیگر گزینه مورد علاقه استقلال از میان مربیان غیرایرانی هم اسکوچیچ است که طی دو سال اخیر در ملوان و فولاد ارزش‌های خودش را نشان داده است. شانس این مربی زمانی بیشتر شد که سبک‌دست، عضو اقتصادی هیات‌مدیره استقلال از لزوم استفاده از مربیان خارجی که تجربه کار در ایران را دارند سخن گفت. حتی همین دیروز خبرگزاری تسنیم همچنان اسکوچیچ را نزدیک‌ترین مربی به نیمکت آبی‌ها معرفی کرد، اما آنچه وصال او و استقلال را دشوار می‌کند، قرارداد این مربی با فولاد خوزستان است. آیا مدیران تیم اهوازی به این راحتی‌ها اجازه جدایی اسکوچیچ را می‌دهند؟


دلشوره برای منصوریان


اگر شایعات بسیار پررنگ اخیر به تحقق برسند و علی منصوریان سرمربی استقلال شود، احتمالا هم این مربی جوان خوشحال خواهد شد و هم گروه زیادی از هواداران احساس آرامش خواهند کرد. این اما پایان کار نیست و نکاتی وجود دارد که باعث نگرانی برای کاپیتان اسبق آبی‌ها می‌شود. از یکسو همه می‌دانند که جایگزینی با امیر قلعه‌نویی سخت است و کسانی مثل مرفاوی و مظلومی که قبلا این موضوع را تجربه کرده‌اند با فشار مضاعفی از سوی منتقدان، رسانه‌ها و البته طیف سنتی حامیان امیر مواجه بوده‌اند. از سوی دیگر بلاتکلیفی مدیریتی و مالکیتی استقلال می‌تواند کار را برای او سخت کند؛ چه اینکه این باشگاه در شرایط کنونی‌اش هرگز قابل مقایسه با تیم منظم و بی‌حاشیه نفت تهران نیست. دیگر دلشوره اساسی مربوط به این است که شاید اگر منصوریان در پذیرفتن هدایت استقلال دچار شتاب شود و پیش از افزودن بر تجاربش روی نیمکت این تیم بزرگ بنشیند، به اصطلاح کوپنش برای آبی‌ها بسوزد؛ شبیه همان اتفاقی که مثلا در پرسپولیس برای استیلی یا گل‌محمدی رخ داد.