باشگاه استقلال اجاره داده می‌شود

گروه ورزش: بعد از ناکام ماندن چهار مزایده واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، دو باشگاه محبوب پایتخت گرفتار سرگیجه و بلاتکلیفی بودند. با این حال اما دیروز اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد حداقل تکلیف یکی از این دو تیم برای مدتی معین روشن شده است. خبرگزاری تسنیم صبح دوشنبه مدعی شد شاهرخ سبک‌دست با قراردادی سه ساله اسپانسری استقلال را برعهده گرفته و این باشگاه را اجاره کرده است. بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال با تایید این خبر می‌گوید: «قرارداد اسپانسر باشگاه استقلال از ۲۷ اسفند سال ۹۳ تا ۲۷ اسفند سال ۹۶ است و هماهنگی‌های لازم را در این مورد با وزیر ورزش و جوانان انجام خواهیم داد.»

مستاجر استقلال کیست؟

طی ماه‌های گذشته اسم شاهرخ سبک‌دست در رسانه‌های ورزشی زیاد تکرار شده است. او در لیگ چهاردهم عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال بوده است. سبک‌دست که پیش از این پرداخت‌هایی به استقلال داشته، روز ۳۱ فروردین ۹۴ به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «فوتبال یک صنعت است و من در حوزه اقتصادی آن فعالیت می‌کنم. مطمئنا تلاش مجموعه این است که در اولین فرصت مشکلات مالی حل شود. ما تاکنون به‌عنوان اسپانسر باشگاه ۱۸ میلیارد تومان به باشگاه تزریق کرده‌ایم.» سبک‌دست همچنین روز ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با همین رسانه مدعی شده بود: «بحث ما در حال حاضر حمایت است و تعهدی به باشگاه استقلال نداریم. تعهدات‌مان را انجام داده‌ایم و اگر هم پولی پرداخت می‌کنیم، برای کمک به این تیم است.» نکته جالب‌تر اما به رابطه سبک‌دست با حمیدرضا سیاسی مربوط می‌شود.

خبرآنلاین دیروز در این مورد نوشت: «شاهرخ سبک دست، دوست نزدیک حمیدرضا سیاسی است و همه از او به‌عنوان مهندس جوان یاد می‌کنند.» جالب است بدانید امیررضا خادم روز ۲۷ بهمن ۹۳ در برنامه نود راجع‌ به چگونگی ورود سبک‌دست به استقلال گفته بود: «زمانی که برای استقلال به هیچ اسپانسری نرسیدیم آقای سیاسی ورود کرد و گفت من گروهی را برای کمک معرفی می‌کنم که آقای سبک‌دست مدیرعاملش است. تصور من این بود این شرکت مرتبط با آقای سیاسی است؛ اما سبک‌دست در ادامه مطرح کرد ما توسط سیاسی معرفی شدیم؛ اما مستقل هستیم.»

از بدهی‌ها تا استخدام مربی

دیروز بعد از انتشار خبر اجاره باشگاه استقلال توسط سبک‌دست، رسانه‌ها به گفت‌وگو با این فعال اقتصادی پرداختند. او در مورد بدهی‌های باشگاه می‌گوید: «قرار بر این شد ما در این ۳ سال کل هزینه‌های باشگاه را پرداخت کنیم. قرار شد بستر اقتصادی در این مدت فعال شود و بدهی جدید هم به بدهی‌های این باشگاه اضافه نشود. من در صحبتی که با وزارت ورزش داشتم، گفتم که باید یک مکانیزم مالی برای پرداخت بدهی‌های گذشته طراحی شود و این‌طور نباشد که مثل سال قبل بدهی‌های سال‌های پیش از طرف ما پرداخت شود. سال قبل نزدیک به ۹ میلیارد تومان از هزینه‌ها بابت بدهی‌های باشگاه پرداخت و این سبب شد که ما در پرداختی‌های خود به بازیکنان دچار مشکل شویم.

این را هم بگویم تا زمانی که با وزارت ورزش قرارداد نبندم نمی‌توانم بگویم صددرصد استقلال را برای اجاره به من داده‌اند.» این روزها یکی از علامت سوال‌های بزرگ استقلال، مربوط به انتخاب کادر فنی می‌شود. سبک‌دست در مورد مربی بعدی استقلال به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «منصوریان، مظلومی، زرینچه و دو خارجی گزینه‌های اصلی هدایت استقلال در لیگ پانزدهم هستند که کمیته فنی در حال بررسی آنها است. به دلیل اینکه این موضوع فنی است نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم؛ اما معتقدم اگر تصمیم هیات مدیره حضور یک سرمربی خارجی باشد باید در شرایط فعلی مربی‌ای را به خدمت بگیریم که حتما سابقه کار در فوتبال ایران را داشته باشد.»

سوال‌های بی‌جواب

اگر ادعای بهرام افشارزاده در مورد اجاره رفتن استقلال از تاریخ ۲۷ اسفند ۹۳ صحیح باشد، بزرگ‌ترین پرسشی که به وجود می‌آید این است که پس چطور همچنان برای این باشگاه مزایده واگذاری برگزار می‌شده است؟ در حقیقت دوتا از چهار مزایده سرخابی‌ها بعد از این تاریخ و در سال ۹۴ برگزار شده است که در صورت اجاره رفتن آبی‌ها در زمستان گذشته، کل فلسفه‌اش زیر سوال می‌رود. پرسش مهم دیگر هم آن است که در صورت پایان یافتن قرارداد اجاره در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۶، تکلیف این باشگاه در ادامه آن فصل چه خواهد بود؟

می‌دانیم که مسابقات فوتبال در چنین مقطعی، در اوج حساسیت دنبال می‌شوند، بنابراین از همین حالا مشخص است که وداع اسپانسر با باشگاه در بحبوحه رقابت‌ها، مشکلات زیادی برای آبی‌ها به وجود خواهد آورد. آیا وزارت ورزش به این مسائل فکر کرده است؟