سردرگمی عمومی در مورد واگذاری سرخابی‌ها

گروه ورزش: واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق مزایده عمومی، حالا دیگر به یک داستان کشدار و فرسایشی تبدیل شده که به معنای واقعی کلمه حوصله همه را سر برده است. بعد از برگزاری سه مزایده نخست که هر یک به دلیلی ناکام ماندند، مزایده چهارم سرخابی‌ها روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد. در این مزایده پرسپولیس سه مشتری و استقلال یک مشتری داشتند. نکته ویژه این جلسه حضور رسمی دو شرکت خودروساز در مزایده بود که حاشیه‌های زیادی را هم به همراه آورد. ابتدا قرار شد برندگان مزایده روز شنبه یا یکشنبه معرفی شوند، اما مسوولان سازمان خصوصی‌سازی مدعی شدند با توجه به سفر استانی برخی وزرا به همراه رئیس‌جمهوری، این موضوع ۲۴ ساعت به تعویق افتاده و مالکان جدید پرسپولیس و استقلال پیش از ظهر دوشنبه معرفی خواهند شد. دیروز اما در کمال تعجب، خبرگزاری‌ها از لغو جلسه معرفی برندگان مزایده خبر دادند تا سایه ابهام و تردید بیش از گذشته روی سر این دو تیم سنگینی کند. این تاخیر و تعویق‌های مکرر از یکسو، تردید عمومی در مورد صلاحیت خودروسازان برای تصاحب سرخابی‌ها از سوی دیگر و نهایتا مقاومت برخی نمایندگان مجلس در برابر به ثمر نشستن مزایده چهارم باعث شده سردرگمی عجیبی کل جامعه فوتبال ایران را در بر بگیرد. آیا واقعا سرخابی‌ها خصوصی خواهند شد؟

چرا لغو شد؟

بعد از لغو جلسه معرفی برندگان مزایده چهارم، سازمان خصوصی‌سازی با انتشار بیانیه کوتاهی دلیل این مساله را توضیح داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این بیانیه می‌خوانیم: «به دلیل نرسیدن نظر نهایی اعضای هیات واگذاری به این سازمان درخصوص اهلیت خریداران پرسپولیس و استقلال، جلسه اعلام نتیجه مزایده چهارم سرخابی‌ها برگزار نخواهد شد. پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که این اعلام نظر در روز دوشنبه به سازمان خصوصی‌سازی نرسیده و باید درخصوص فرجام مزایده چهارم این دو باشگاه منتظر ماند.» این در حالی است که برخی اخبار تایید نشده، حکایت از معرفی برندگان مزایده در روز سه‌شنبه(امروز) دارند.

تلفن‌هایشان را جواب نمی‌دهند

از صبح دیروز زمزمه‌هایی به گوش می‎‌رسید در مورد اینکه مزایده پرسپولیس برنده دارد، اما تکلیف استقلال روشن نیست. یکی از متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس شرکت بهنام پیشرو کیش است. عرفانیان، نماینده این شرکت در مورد لغو جلسه دیروز به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «ساعت ۱۰ صبح وقتی با دفتر پوری‌حسینی تماس گرفتیم نتوانستیم صحبت کنیم، به خاطر همین بعد از تماس با سبحانی وی اعلام کرد ساعت ۱۳:۳۰ یا ۱۳:۴۵ به سازمان خصوصی‌سازی برویم، اما بعد از آن کسی پاسخگوی تلفن‌هایش نبود. نمی‌دانیم چرا جلسه دیروز لغو شده است.»

استقلال را منحل کنید!

به نظر می‌رسد تعلل در معرفی برندگان مزایده و نیز شایعاتی که در این مورد به گوش می‌رسد، مدیرعامل باشگاه استقلال را هم حسابی عصبانی کرده است. بهرام افشارزاده در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «باید از رئیس سازمان خصوصی‌سازی بپرسید که چرا جلسه دیروز لغو شد. چرا شما رسانه‌ها به این مساله نمی‌پردازید که به چه دلیل تکلیف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را مشخص نمی‌کنند؟ چرا انتقاد نمی‌کنید که وضعیت دو باشگاه قرار است چه زمانی مشخص شود؟ مردم بازیچه نیستند که مدام مزایده را به تعویق بیندازیم. به ما می‌گویند با هیچ مربی صحبت نکنید تا تکلیف باشگاه در مزایده مشخص شود اما می‌بینیم که هیچ خبری نیست. بهتر است با این شرایط باشگاه را منحل کنند تا تکلیف همه مشخص شود. این کارها سم مهلک برای فوتبال ایران و به خصوص دو باشگاه پرسپولیس و استقلال است. یک‌سال است که مدام از برنامه‌ریزی‌ و بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه صحبت می‌کنند اما تکلیف مشخص نشد. زمان به سرعت می‌گذرد و نه با بازیکنی قرارداد بسته‌ایم، نه با مربی. بازیکن و مربی به باشگاه مراجعه می‌کنند و پول می‌خواهند ولی وضعیت روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.»

مجلس هم موثر بود

از آن سو اما مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیات‌مدیره استقلال که طی روزهای اخیر در مجلس تحرکات زیادی برای متوقف کردن مزایده چهارم داشته، از اتفاقات دیروز کاملا راضی است: «اعتقاد من و بسیاری از نمایندگان مجلس این بود که مزایده چهارم واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال طبق قانون نباید برگزار می‌شد و به همین دلیل ۱۳۵ نماینده آن را امضا کردند.

به هر حال اگر این مزایده برنده‌ای هم ‌داشت روز سه‌شنبه در صحن مجلس به آن رسیدگی و لغوش می‌کردیم. مجلس فشاری برای لغو این مزایده به سازمان خصوصی‌سازی وارد نیاورد بلکه فقط مشاوره داد. عزم مجلس برای جلوگیری از برگزاری مزایده چهارم و ملغی کردن برنده مزایده در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است.»

مخالفت مردم با واگذاری به خودروسازان

یکشنبه‌شب اما بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها و به خصوص واگذاری آنها به شرکت‌های خودروسازی در برنامه تلویزیونی پایش در شبکه اول سیما مورد بررسی قرار گرفت. در نظرسنجی این برنامه که پیرامون همین مبحث طراحی شده بود، اکثر مخاطبان با واگذاری پرسپولیس و استقلال به شرکت‌های خودروسازی مخالفت کردند که این مساله می‌تواند به حجم تردیدها در این پرونده دامن بزند.