قرارداد ژاوی، ثلث قیمت پرسپولیس و استقلال!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: بالاخره آنچه خیلی‌ها منتظرش بودند محقق شد و ژاوی هرناندس در یک نشست خبری رسما از بارسلونا خداحافظی کرد. از مدت‌ها پیش شایعاتی شنیده می‌شد در مورد اینکه ستاره درخشان خط میانی کاتالان‌ها در پایان فصل جاری حاضر به ادامه حضور در نیوکمپ نیست و راهی قطر خواهد شد. سرانجام پیش از بازی دیشب با دپورتیوو لاکرونیا، ژاوی به خبرنگاران گفت بعد از پایان این فصل بارسا را ترک می‌کند تا به مدت سه سال برای السد توپ بزند. این در حالی است که مسوولان بارسلونا حداقل برای یک فصل دیگر به ژاوی پیشنهاد تمدید قرارداد داده بودند، اما او که حالا دیگر کمتر به بازی گرفته می‌شود، تصمیمش را گرفت و رفت.

قرارداد ۱۰۸ میلیارد تومانی!

آنچه دست و دل ژاوی را لرزاند و باعث شد او قید تمدید قرارداد با بارسا یا آویختن کفش‌هایش در نیوکمپ را بزند و راهی قطر شود، بدون تردید دستمزد کلان و شگفت‌انگیزی بود که اعراب برای وی در نظر گرفتند. ژاوی ۳۶ ساله قرار است در ازای سه سال توپ زدن برای السد ۳۰ میلیون یورو پول بگیرد که این رقم به پول ایران، بیش از ۱۰۸ میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که اگر ژاوی در بارسا می‌ماند، شاید نهایتا یک سوم این مبلغ را دریافت می‌کرد که البته باید نیمی از آن را هم بابت مالیات به دولت می‌پرداخت! حالا قرار شده ژاوی برای السد توپ بزند و همزمان نقش سفیر ورزشی قطری‌ها را هم بازی کند.

سبد تبلیغاتی قطر

در فوتبال قطر رسم است که کمیته المپیک آمد و رفت بازیکنان خارجی را زیر نظر می‌گیرد و برای جذب آنها بودجه اختصاص می‌دهد؛ بنابراین واضح است که در مورد ژاوی هم اراده‌ای بالاتر از خواست مدیران یک باشگاه به کار بسته شده تا او راهی شبه‌جزیره شود. پیش از ژاوی، قطری‌ها از رائول هم دعوت کردند تا در السد بازی کند که حتی ستاره اسپانیایی با این تیم به ایران آمد و برابر فولاد به میدان هم رفت. بسیاری بر این باورند که اقداماتی مثل جذب رائول و نیز عقد قرارداد تبلیغاتی با بارسلونا و البته شخص پپ گواردیولا تاثیر زیادی در کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ برای قطر داشته است. در شرایط فعلی هم با توجه به اینکه اتهام پرداخت رشوه به فیفا برای گرفتن میزبانی جام جهانی به شدت متوجه قطری‌ها است، آنها با پروژه‌ای مثل جذب ژاوی وجهه کشورشان را ترمیم می‌کنند. در عین حال اما خیلی از رسانه‌های جهان مثل نسخه انگلیسی سایت گل به این انتقال واکنش منفی نشان داده‌اند و آن را «مایه ننگ» دانسته‌اند.

تکرار تجربه ژاپن

ژاپنی‌ها سال‌ها پیش با استخدام ستارگان پا به سن گذاشته دنیای فوتبال مثل زیکو، ترتیبی دادند که هم لیگ‌شان گرم‌تر شود و هم بازیکنان جوان بومی از ناحیه حضور در کنار این سوپراستارها تجربه مطلوب به دست بیاورند. به نظر می‌رسد همین الگو حالا پیش روی قطری‌ها هم قرار گرفته و این کشور کوچک هم سعی می‌کند راه ابرقدرت شرق آسیا را بپیماید. به هر حال با توجه به اینکه این کشور، رقیب مستقیم ایران در بسیاری از تورنمنت‌ها مثل جام ملت‌ها و مقدماتی جام جهانی است، چنین تحرکاتی از سوی آنها جالب است و باید مورد تحلیل قرار بگیرد. یادمان باشد که قرارداد ژاوی با السد، تقریبا یک سوم قیمت باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال است!