تب و تاب در تبریز گروه ورزش: ۶ روز بعد از پایان مسابقات لیگ چهاردهم باشگاه‌های کشور، حرف و حدیث‌ها در مورد مسابقات روز پایانی همچنان ادامه دارد. در ایستگاه آخر رقابت‌های این فصل، تراکتورسازی در حالی که تنها یک گام تا فتح جام فاصله داشت برتری سه بر یک را با تساوی سه بر سه عوض کرد تا یک روز تلخ در تاریخ تبریز رقم بخورد. در فرآیند به وقوع پیوستن چنین اتفاقی، عواملی مثل اشتباهات داوری و نیز پخش شایعات در مورد بازی همزمان بین سپاهان و سایپا موثر بود. حالا مجموعه این مسائل باعث شده پای مدیران ارشد کشور به ماجرا باز شود. رئیس‌جمهوری که پیش‌تر برای بررسی اتفاقات جمعه گذشته دستور ویژه صادر کرده بود، دیروز هم به ستایش از باشگاه تراکتورسازی پرداخت و آرزو کرد این تیم روزی قهرمان آسیا شود. همزمان وزیر ورزش نیز راهی آذربایجان شرقی شده است تا موضوع را مورد بررسی قرار بدهد. در حال حاضر مهم‌ترین مساله‌ای که هواداران تراکتورسازی روی آن تاکید دارند، رسیدگی به اشتباهات داوری رخ داده در بازی روز جمعه است. این مساله حتی در نظرسنجی یکشنبه‌شب شبکه استانی سهند هم به اثبات رسید؛ جایی که بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان به «اشتباهات داوری» به‌عنوان مهم‌ترین عامل وقایع روز جمعه رای دادند. مهم‌ترین صحنه مورد بحث نیز اشتباه علیرضا فغانی در نادیده گرفتن خطای پنالتی روی فرید کریمی است؛ صحنه‌ای که می‌توانست در دقایق پایانی برتری تراکتورسازی را با نتیجه ۴ بر ۲ به همراه بیاورد و خیلی از مسائل را تغییر بدهد. وزیر ورزش طی روزهای گذشته به صراحت ادعا کرده وقوع اشتباهات داوری در این بازی محرز شده است. شروین اسبقیان، مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در همین رابطه به رادیو ورزش می‌گوید: «در نهایت پس از انجام بررسی‌های کلی، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که خطای داوری در این دیدار محرز است. موضوع نخست، بحث پنالتی بود که در این خصوص دو نفر از کارشناسان نظر دادند و بحث دوم نیز اداره و مدیریت بازی بود. آقای فغانی می‌توانست بازی را مدیریت کند.» همچنین روز گذشته علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال نیز به سایت وزارت ورزش گفت: «نکاتی که دکتر گودرزی مطرح کرد ماحصل نشست من و کارشناسان فدراسیون با دکتر سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش بود. بنا شد برای جلوگیری از پراکندگی نظرها فقط آقای وزیر در مورد مسائل فوتبال تبریز صحبت کند. به هر حال اشتباه داوری محرز است ولی همان‌طور که وزیر هم اعلام کرد تعمدی در کار نبوده است. تصور می‌کنم تصمیم نهایی در مورد داوران را به زودی و بعد از جلسه با کمیته داوران اعلام کنیم.»

اتفاقات تبریز دلایل دیگری هم داشت

روز گذشته اما محمود گودرزی در حاشیه بازدید از ورزشگاه یادگار امام تبریز یک بار دیگر پیرامون مسابقات هفته آخر حرف زد. به گزارش سایت کاپ، وزیر ورزش در مورد بازی تراکتورسازی و نفت تهران گفت: «پس از بررسی‌هایی که کردیم، متوجه شدیم در بازی روز جمعه فقط مساله داوری وجود نداشته و عوامل زیادی دخیل بوده‌اند. البته اگر تعمدی در داوری بوده، باید از اساس پاک شود. نمی‌خواهم بگویم وضعیت داوری چندان مطلوب نیست اما باید پاک شود. در کل دنیا ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد اما نباید مضرات آن متوجه فوتبال شود. نگاه کردن فوتبال برای نشاط است و یک تماشاگر می‌آید تا

۹۰ دقیقه از فوتبال لذت ببرد. به نظرم باید برای آرام‌سازی هواداران تلاش شود. البته درباره بازی روز جمعه باید بگویم که اشتباهات داوری به این موضوع دامن زده است. هنوز تعمدی بودن تصمیم داور کاملا مشخص نشده است اما کارشناسان بر ضعف داوری اذعان داشتند.» همه اینها در حالی است که گزینه تکرار این بازی هنوز روی میز است و گاه در موردش گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد. باید منتظر ماند و دید بعد از تکمیل بررسی‌ها، چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد؟