سومین حماسه
گروه ورزش: امروز پرسپولیس در ورزشگاه آزادی یکی از مهم‌ترین مسابقات یک دهه اخیرش را برگزار می‌کند؛ نبردی مهم از جنس مرگ و زندگی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر شیوه آماده‌سازی سرخپوشان برای فصل آتی داشته باشد. سرخپوشان امسال با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده‌اند.

آنها سه مدیرعامل و سه کادر فنی عوض کرده‌اند و این در حالی بوده که ناچار بودند به شکل همزمان در سه جبهه بجنگند. مجموعه این عوامل در کنار نتایج ضعیف قرمزها در لیگ بود که باعث شد خیلی‌ها نگران کم‌وکیف حضور سرخپوشان در لیگ قهرمانان باشند و از یک آبروریزی آسیایی بترسند. با این حال پرسپولیسی‌ها در رقابت‌های قاره‌ای خوش درخشیدند. آنها با کسب چهار پیروزی و البته دو شکست توانستند به‌عنوان تیم دوم به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سرخ‌ها تنها تیمی بودند که در کمال بدشانسی، با ۱۲ امتیاز نتوانستند به‌عنوان سرگروه صعود کنند. آنها اگر به‌عنوان تیم اول بالا می‌رفتند، این شانس را داشتند که در شرایطی آسان‌تر به مصاف السد قطر بروند، اما حالا ناچار هستند رودرروی الهلال عربستان بایستند؛ یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ آسیا که همیشه خطری جدی برای سایر تیم‌های قاره محسوب می‌شود. همین سه سال پیش بود که الهلال در تهران یک روز غم‌انگیز را برای صدهزار پرسپولیسی ساخت و با یک گل در ورزشگاه آزادی از سد نماینده ایران گذشت. پرسپولیس البته خاطرات خوشی هم از تقابل با این تیم عربستانی دارد؛ مثل زمستان ۸۰ که قرمزها با سه گل دیدنی علی کریمی، انصاریان و حامد کاویانپور الهلال را در هم کوبیدند و به مرحله بعد رفتند.

روحیه بالای سربازان سرخ

پرسپولیس در حالی خودش را برای تقابل امشب با الهلال آماده می‌کند که بازیکنان این تیم در بهترین شرایط روحی و روانی هستند. سرخ‌ها روز جمعه موفق شدند در هشتادمین دربی پایتخت با تک گل علی علیپور، جوان جویای نام‌شان از سد استقلال بگذرند و با دو پیروزی رفت و برگشت، رقیب دیرینه را به اصطلاح «دبل» کنند. همین موضوع باعث شده است روحیه شاگردان برانکو عالی باشد. اخبار واصله از تمرینات دو روز اخیر قرمزها حاکی از آن است که تماشاگران پرشور به شدت بازیکنان را تشویق و از آنها قدردانی کرده‌اند؛ آنچه در فصل تیره و تار قرمزها، بسیار کمیاب و نادر بوده است. این فاکتور مسلما در کنار حضور گسترده تماشاگران باعث می‌شود میزبان ایرانی شرایط مطلوب‌تری برای تقابل با تیم حریف داشته باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به رایگان اعلام شدن تماشای این مسابقه، احتمالا امشب هم روی سکوهای آزادی جا برای سوزن انداختن نخواهد بود.

غایبان کلیدی

پرسپولیس اما برای نبرد با الهلال مشکلاتی هم دارد که از آن جمله می‌توان به آماده نشدن دو بازیکن مهم این تیم اشاره کرد. مهرداد کفشگری که انتظار می‌رفت بعد از استراحت در برابر گسترش فولاد بتواند از دربی به بعد در خدمت تیمش باشد، به بازی با استقلال نرسید و حالا مسابقه رفت با الهلال را هم از دست داده است. غیر از این هافبک تدافعی مهم، سرخ‌ها گابریل را هم در اختیار نخواهند داشت. ساعاتی پیش از دربی۸۰ ناگهان اعلام شد این بازیکن خلاق قادر به حضور در برابر استقلال نیست و برانکو می‌خواهد او را برای مسابقه با الهلال نگه دارد، سپس خود گابریل مدعی شد بازی رفت را از دست داده و سرانجام دیروز ایوانکوویچ رسما اعلام کرد فصل برای هافبک برزیلی‌اش به پایان رسیده و او در هیچ‌یک از دو بازی رفت و برگشت مقابل تیم عربستانی به میدان نخواهد رفت. این در حالی است که برخی شایعات حکایت از عدم اعتقاد فنی برانکو به گابریل دارد. گفته می‌شود مشکل این بازیکن بیشتر از آنکه آسیب‌دیدگی باشد، آن است که نتوانسته از دیدگاه فنی نظر سرمربی قرمزها را جلب کند و به احتمال زیاد فصل آینده جایی در پرسپولیس نخواهد داشت.

هت‌تریک در حماسه؟

پرسپولیس در دو بازی آسیایی صد هزار نفری توانست از سد النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان بگذرد و به مرحله بعد صعود کند. اگر امشب این تیم بتواند در خلق حماسه هت‌تریک کند، افق روشنی در مورد فصل بعد پیش‌روی هواداران ظاهر خواهد شد. بازی برگشت سه‌شنبه هفته آینده در عربستان خواهد بود و پرسپولیس برای راحت‌تر کردن صعودش به مرحله بعد، باید امشب نتیجه لازم را کسب کند. کلیدی‌ترین نکته برای قرمزها این است که آنها دروازه خودشان را در تهران بسته نگه دارند. بازی امشب از ساعت هفت‌ونیم با قضاوت داوران مالزیایی آغاز خواهد شد.