قهرمـانی ایـران  در خاک آمریکا

گروه ورزش: شب حساس و سرنوشت‌ساز چهل و سومین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد از بامداد دوشنبه در سالن فوروم شهر لس‌آنجلس آغاز شد و تیم ملی ایران که توانسته بود خود را به فینال مسابقات مقابل آمریکای میزبان برساند در دیدار نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ مقابل حریف به پیروزی دست یافت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

ایران فاتح جام جهانی کشتی درخاک آمریکا

اهتزاز پرچم سه رنگ در لس‌آنجلس

آزادکاران کشورمان که در سه دیدار مرحله گروهی نیز به ترتیب با نتایج ۸ بر صفر، ۷ بر یک و ۷ بر یک مقابل بلاروس، ترکیه و آذربایجان به پیروزی دست یافته بودند با کسب عنوان قهرمانی، ششمین قهرمانی ایران در این رقابت‌ها را رقم زدند. تیم ملی کشورمان در سه دوره قبلی این مسابقات هم قهرمان شده بود. شاگردان رسول خادم در دیدار فینال با سه تغییر نسبت به دیدار برابر آذربایجان روی تشک رفتند که بر این اساس اسماعیل‎پور به‌جای سیداحمد محمدی، محمدیان به‌جای یزدانی مصدوم و قاسمی به‌جای پرویز هادی روی تشک آمدند.

برای تیم کشورمان در این دیدار حسن رحیمی، بهنام احسان‌پور، حسن یزدانی، میثم مصطفی جوکار و کمیل قاسمی به پیروزی دست یافتند و مسعود اسماعیل‌پور، مرتضی رضایی قلعه و محمدحسین محمدیان مغلوب حریفان شدند. از مهم‌ترین حوادث این دیدار می‌توان به پیروزی بهنام احسان‌پور، کشتی‌گیر جوان کشورمان مقابل کلمن اسکات، دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن، در دیداری جذاب و دیدنی اشاره کرد. حسن یزدانی، دیگر کشتی‌گیر جوان کشورمان نیز با نتیجه ۳ بر یک و در رقابتی حساس و دیدنی مقابل برنت مت کالف، عضو تیم ملی آمریکا در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ به برتری دست یافت.

کمیل قاسمی، نماینده سنگین وزن کشورمان در دیداری سرنوشت‌ساز به مصاف زاچ ری رفت که با برتری مقابل حریف ششمین قهرمانی ایران را رقم زد.

مرتضی رضایی با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل جردن باروس (قهرمان جهان و المپیک) شکست خورد. محمدحسین محمدیان در حالی که تا ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۳ بر یک از حریفش پیش بود در نهایت با نتیجه ۳ - ۳ مغلوب سد جک وارنر، قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن شد.

تبریک‌ها برای کشتی

این ششمین قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی آزاد و چهارمین قهرمانی پیاپی آزادکاران ایران در این رقابت‌ها بود که در خاک آمریکا رقم خورد و شاید به همین دلیل هم با واکنش‌های بسیار مثبت درمیان اهالی ورزش و مسوولان بلندپایه کشورمواجه شد و حتی رهبری هم در پیامی این قهرمانی را تبریک گفت. رسول خادم مرد همه کاره این روزهای کشتی ایران از پیام تبریک مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در پی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جام جهانی تقدیر و تشکر کرد. او به خبرگزاری تسنیم گفت: «بسیار خوشحالیم که قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جام جهانی، دل میلیون‌ها نفر از مردم ایران اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری که همیشه حامی جامعه ورزش بوده‌اند را شاد کرده است.»رئیس فدراسیون کشتی اظهار امیدواری کرد که با افزایش حمایت‌ها کشتی موفقیت‌هایش را گسترش دهد: «امیدواریم با حمایت‌های دولت، مجلس شورای اسلامی، مسوولان ورزش کشور و دعای خیر مردم،کشتی‌گیران کشورمان بتوانند در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک و بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ خوش درخشیده و موجبات رضایت مردم و مسوولان را فراهم آورند.»

درخواست او خیلی زود مورد اجابت قرار گرفت. سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد را ناشی از برنامه‌ریزی و تلاش مجموعه مدیریتی این فدراسیون دانست وقول همه‌گونه حمایت را به خادم داد: «در تفاهم‌نامه‌ با فدراسیون‌هایی که باید سهمیه المپیک بگیرند اعتباری ویژه در نظر گرفته‌ایم و امیدوارم کشتی بتواند مثل همیشه مایه سربلندی ورزش ایران باشد. قهرمانی ما در این رقابت‌ها و شکست تیم‌های مطرحی مانند آذربایجان و به خصوص غلبه بر آمریکا در فینال جام جهانی نشان‌دهنده سطح فنی بالای کشتی آزاد ایران است و امیدوارم این روند در رقابت‌های جهانی و کسب سهمیه المپیک هم ادامه داشته باشد.»

قهرمـانی ایـران در خاک آمریکا