روزهای پرتنش!

گروه ورزش: در روزهایی که همه حواس‌ها معطوف به مسابقات باشگاهی کشور و نیز حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ناگهان یک توفان درحوزه تیم ملی به‌پا شود. این اتفاق اما رخ داد. کارلوس کی‌روش بعد از بازگشت از مرخصی طولانی مدتش، جلسه‌ای را با اسدی، دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال برگزار کرد که ظاهرا در آن تنش‌های عجیبی بین طرفین اتفاق افتاد. بعد از آن جلسه، سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان یک نشست خبری ترتیب داد و حرف‌های تندی علیه فدراسیون به زبان آورد. او گفت که در این چهار سال مشکلاتی در زمینه پرداخت دستمزد وی وجود داشته است. کی‌روش همچنین مقابل خواست فدراسیون برای حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تیم امید ایستاد و هر دوی آنها را برای شرکت در در اردوی اتریش وسوئد به تیم ملی بزرگسالان فراخواند. حالا همین مسائل باعث شده است سینیور آماج موج جدیدی از حملات قرار بگیرد. طی دو روز گذشته خیلی از اهالی فوتبال ایران به تندی به کی‌روش حمله کرده‌اند.

یک نفر باید جلوی او می‌ایستاد

درگیری کی‌روش با فدراسیون فوتبال، حالا طوری پیش رفته است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند مواضع مربی پرتغالی را به چالش بکشند. امیر عابدینی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون در این مورد به خبرگزاری «ایلنا» می‌گوید: «کی‌روش فراتر از وظیفه‌اش حرف می‌زند. یکجا باید جلویش می‌ایستادیم. مثلا می‌گوید من به تیم امید بازیکن نمی‌دهم، در حالی که تیم امید بحث ملی است و باید منافع ملی در نظر گرفته شود. من با اسدی ساعت‌ها بحث کردم. او با منطق و استدلال و در کمال احترام با کی‌روش بحث کرده است. کل جلسه هم ضبط شده. شاید لازم باشد من از اسدی خواهش کنم فیلم جلسه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.» حسن حبیبی، سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان نیز از دیگر منتقدان کی‌روش است. او به خبرگزاری فارس می‌گوید: «به هر حال کی‌روش از این مملکت کلی پول گرفته تا برای کشورمان کار کند و باید زیرنظر فدراسیون به فعالیت ادامه دهد، نه اینکه هر کاری که خواست انجام دهد. خود ما در جوانی با مربیانی بسیار بزرگ‌تر و بالاتر از کی‌روش کار کردیم. مربیانی مثل کرامر، اوفارل، رایکوف و جکیچ مربیان بسیار نام‌آورتری نسبت به کی‌روش بودند، اما برخوردهایی که کی‌روش انجام می‌دهد باعث خجالت ماست چراکه به نظر من باید کسانی بر مسند کار باشند که کی‌روش جرات نکند این‌طور رفتار کند.» در این میان ابراهیم قاسمپور به گلایه کی‌روش از نوع وصول دستمزدش می‌پردازد و به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «اگر کی‌روش ۴ سال دستمزد نگرفته، چرا اینجا مانده و کار کرده است؟ حتما فوتبال ما جذابیت‌هایی برای او داشته که قبول کرده در تیم ملی کار کند.» تندترین حملات را به کی‌روش اما، مهدی مناجاتی انجام داده است. او که از دیگر سرمربیان اسبق تیم ملی است، در گفت‌وگو با سایت کاپ از کلمات بسیار عجیبی برای نقد مربی پرتغالی استفاده می‌کند که خیلی از آنها را نمی‌توانیم در این مطلب کار کنیم. فقط بخشی از جملات ملایم‌تر مناجاتی را بخوانید: «خوشحالم که در تمام این سال‌ها یک مرد پیدا شده که جلوی این آدم ایستاده است. اسدی از شاگردان خلف مرحوم دهداری بود و حالا می‌خواهد حق مربیان ایرانی را بگیرد. به بازی‌های تیم ملی ایران نگاه کنید. بازیکنان فقط در محوطه جریمه ایستاده‌اند و دفاع می‌کنند. او شخصیت فوتبال ایران را خرد کرده است.»

معمای بازی با ایتالیا

کی‌روش در سخنان روز یکشنبه‌اش مدعی شده بود بازی با ایتالیا به‌درد فوتبال ایران نمی‌خورد، چون هزینه‌ای یک‌ونیم میلیون دلاری در پی دارد. در همین راستا عباس ترابیان، دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال به خبرگزاری فارس می‌گوید: «چه کسی گفته یک و نیم میلیون دلار؟ اتفاقا در نامه‌ای که ما زدیم این رقم یک میلیون دلار بود و حق پخش تلویزیونی را به صورت کامل خواسته بودیم. حتی پول هواپیمای رفت و برگشت ایتالیایی‌ها نیز به عهده خودشان بود. البته ممکن بود تقاضای ما را نپذیرند اما طبق صحبت‌هایی که با نماینده فدراسیون فوتبال ایتالیا کرده بودیم آنها در جریان این موارد بودند. در هر صورت این مبلغ یک میلیون دلار بود و با مواردی که برشمردم شاید هزینه‌اش برای فوتبال ایران خیلی کمتر هم می‌شد.»

جنگ ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد اختلاف بین فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش به‌شدت جدی‌تر از آن است که بتوان فکرش را کرد؛ طوری که شاید لازم است اتفاقات مهم‌تری را انتظار بکشیم. در ادامه این داستان، اسدی و کی‌روش به‌طور جداگانه اعلام کرده‌اند امروز نشست خبری خواهند داشت! هرچند دبیرکل فدراسیون عصر دیروز جلسه مطبوعاتی‌اش را لغو کرد!