خادم و نگرانی  برای پرسپولیس!

گروه ورزش: نتایج ضعیف پرسپولیس در فصل جاری و نیز وضعیت نابسامانی که این باشگاه در آن گرفتار شده،‌ بسیاری از نگاه‌ها را متوجه امیررضا خادم کرده است؛ ‌معاون وزیر ورزش که از قرار معلوم مسوولیت واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی را هم بر عهده داشته است. طی این مدت انتقادهای فراوانی از خادم صورت گرفته، به‌طوری که بسیاری از هواداران پرسپولیس در فضاهای مجازی از وی به خاطر سیاست‌هایی که برای اداره این باشگاه در لیگ چهاردهم در پیش گرفت، گله کرده‌اند. حالا اما معاون وزیر در تازه‌ترین مصاحبه‌اش مدعی شده مسائل فنی چندان به وزارتخانه مربوط نبوده است؛ ادعایی که بعید است بتواند انبوه هواداران شاکی را راضی کند!

گاهی موفق، گاهی هم ناموفق!

امیررضا خادم در گفت‌وگو با «ایسنا» پیرامون وضعیت پرسپولیس و استقلال می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه ما این بود که بتوانیم امور دو باشگاه را به خوبی مدیریت کنیم. با توجه به حجم بدهی‌هایی که آنها داشتند سعی کردیم امور باشگاه با تداخل مواجه نشود و تمام سعی ما دقت در امور مالی و مالیاتی این دو باشگاه بود، البته بحث فنی این دو تیم و نتایج‌شان خیلی به وزارت ورزش و جوانان و حوزه مدیریت من ارتباطی نداشت که در بخشی موفق و گاهی نیز ناموفق بودم.» احتمالا منظور معاون وزیر از عملکرد موفق در حوزه فنی، نتایج باشگاه استقلال است که برعکس پرسپولیس در کورس قهرمانی به سر می‌برد. با این وجود آنچه خادم به آن توجه نمی‌کند، سازگاری مدیریت استقلال با امیر قلعه‌نویی است. سرمربی آبی‌پوشان در مقاطعی از همین فصل بدترین نتایج طول عمر مربیگری‌اش را به دست آورد، اما با نظر مساعد افشارزاده و صاحب‌پناه، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره استقلال که تجربه مدیریت ورزشی داشته‌اند در سمتش ابقا شد. از آن‌سو، اما وزارت ورزش کنترل پرسپولیس را به دست حمیدرضا سیاسی سپرد که مطلقا سابقه ورزشی نداشت. او بعد از تساوی هفته اول پرسپولیس مقابل نفت تهران از عملکرد دایی انتقاد کرد و بعد از باخت به فولاد در هفته دوم، به این شکست لقب «نفرت‌انگیز» داد. در این شرایط طبیعی بود که همکاری طرفین برای مدت طولانی ادامه پیدا نکند که همین اتفاق هم رخ داد و دایی در پایان هفته هفتم از کار برکنار شد. آیا این بخش از موضوع هم به وزارت ورزش مربوط نیست؟

نگرانی برای بعد از واگذاری

در حالی که خیلی‌ها نگران امروز پرسپولیس و حتی استقلال هستند،‌ خادم از فردا حرف می‌زند: «بیشترین نگرانی من پس از واگذاری این دو باشگاه است، چرا که امیدوارم افرادی استقلال و پرسپولیس را در دست بگیرند که به خوبی توانایی هدایت و مدیریت آن را داشته باشند و این دو تیم را در مسیر پیشرفت واقعی قرار دهند. ما باید واگذاری را براساس قانون انجام می‌دادیم که امیدوارم این اقدام در نهایت به سود این دو تیم باشد.» وقتی هواداران با چنین جملاتی روبه‌رو می‌شوند، طبیعی است که سوالات زیادی در ذهن آنها به وجود بیاید؛ از جمله اینکه اگر این همه نگرانی در مورد آینده سرخابی‌ها و مالکان و مدیران‌شان وجود دارد، پس چرا ابتدای فصل پرسپولیس به گروهی سپرده شد که صلاحیت چندانی نداشتند و یکی از مهم‌ترین اعضای آن، در حال حاضر نزدیک به سه ماه است که در بازداشت به سر می‌برد؟ آیا واقعا ممکن است در آینده کسانی کنترل این باشگاه را به دست بگیرند که صاحب صلاحیت کمتری نسبت به گروه منتخب وزارت ورزش باشند؟ بعید به نظر می‌رسد!

انتقادهای کلی

خادم اما در بخش پایانی سخنانش به طرح برخی انتقادهای کلی می‌پردازد، آن هم بدون ارائه مصداق یا راهکار: «حواشی حول و حوش این دو تیم و در مجموع فوتبال ما متاسفانه زیاد است و باید به خوبی این امور را مدیریت کرد. به اعتقاد من باید در راه بازگشت اخلاق به فوتبال کار جدی انجام داد. واقعا بحث بی‌اخلاقی‌ها خیلی اذیت‌کننده بود، اما باقی امور که کارهای اجرایی بود در تخصص من و مسوولان وزارت ورزش و جوانان بود که انجام شد.» حالا شاید فرصت خوبی باشد که خادم از خودش بپرسد آیا در کنترل حواشی پرسپولیس و استقلال موفق بوده یا نه؟ مثلا آیا شیوه برکناری علی دایی از پرسپولیس، بهترین مدل ممکن بود یا می‌شد این کار را خیلی شکیل‌تر و کم‌هزینه‌تر انجام داد؟ کاش در این مورد هم دوستان پای وزارت ورزش را کنار نکشند!