روز سرنوشت - ۱۶ بهمن ۹۳

گروه ورزش- در ادامه مسابقات هفته نوزدهم لیگ برتر، فردا پرسپولیس و ملوان در حالی در ورزشگاه آزادی روبه‌روی یکدیگر خواهند ایستاد که این بازی برای هر دو تیم اهمیت بسیار زیادی دارد. از یکسو ملوانان با ۱۲ امتیاز در قعر جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند و برای آزمودن آخرین بخت‌های بقا در لیگ برتر، چاره‌ای جز متوقف کردن میزبان ندارند. از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها نیز بعد از چهار باخت متوالی در مسابقات رسمی که شامل حذف از جام حذفی هم می‌شد، در شرایط ناامیدکننده‌ای گرفتار شده‌اند. حمید درخشان که روز دوم آذر با پیروزی بر استقلال در دربی۷۹ به یکی از خوشبخت‌ترین مردان ایران تبدیل شده بود، حالا با مشکلات زیادی مواجه است. هفته گذشته در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، او شاید برای نخستین بار در طول این فصل فریادهای «حیاکن، رهاکن» پرسپولیسی‌ها را شنید و البته مدعی شد حق را به هواداران می‌دهد. در چنین شرایطی، بازی فردا می‌تواند به شدت برای درخشان تعیین‌کننده باشد؛ به ویژه که او در این دیدار محمد نوری و مهدی طارمی، دو تن از بهترین‌های تیمش را در اختیار ندارد و معلوم نیست پیام صادقیان مصدوم هم بتواند بازی کند یا نه؟ نیازی به بازگویی نیست که طی ۱۸ هفته گذشته، تنها برد انزلی‌چی‌ها مقابل پرسپولیس به دست آمده و آنها حالا یک نیم‌فصل کامل است که هیچ تیمی را نبرده‌اند! ملوان؛ کابوس دو حمید

خیلی از شایعات حاکی از آن هستند که بازی فردا با ملوان می‌تواند آخرین فرصت حمید درخشان روی نیمکت پرسپولیس باشد. نکته جالب اما اینجا است که ملوان پیش‌تر کابوس یک حمید دیگر هم شده بود؛ حمید استیلی! زننده گل قرن فوتبال ایران وقتی در ابتدای لیگ یازدهم حرفه‌ای به شکلی عجیب جای علی دایی را گرفت، خودش را در معرض مشکلات زیادی قرار داد. او در هفته اول آن فصل در تهران باید با ملوان بازی می‌کرد؛ مسابقه‌ای که وقتی با ناکامی شاگردان استیلی در گشودن دروازه حریف همراه شد، از همان دقیقه۴۰ بازی موج فریادهای خشمگینانه هواداران علیه کادر فنی را به همراه آورد و اتفاقاتی را پایه گذاشت که باعث شد پرسپولیس تا دو سال طعم آرامش را نچشد. حالا اگرچه در بازی فردا خبری از آن ۴۰ یا ۵۰ هزار

هوادار سه سال قبل نخواهد بود، اما دور از ذهن نیست که چند هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی به ناکامی احتمالی سرخپوشان واکنش‌های عصبی نشان بدهند.

درخشان در دادگاه «گذشته»!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که این روزها حمید درخشان را آزار می‌دهد، استفاده رسانه‌ها و منتقدان از جملات قدیمی خود او است. در حقیقت درخشان در دورانی که بیرون از گود نشسته بود و صرفا به نقد مربی پیشین پرسپولیس می‌پرداخت، مطالبی را به زبان آورد که حالا عملکرد خودش نیز با آنها سنجیده می‌شود. مثلا درخشان روز ۱۵ شهریور در مصاحبه با سایت کاپ گفته بود: «معتقدم با این پرسپولیس هم می‌شود قهرمان شد به شرطی که به درستی هدایت شود. پتانسیل بازیکنان پرسپولیس بالا است و اگر از تاکتیک خوبی در این تیم استفاده شود هواداران می‌توانند به آینده امیدوار باشند.» او اما بعدها به دفعات تاکید کرد که دستش خالی است و نمی‌تواند با این مهره‌ها کار چندانی از پیش ببرد. درخشان پی‌درپی وعده می‌داد در طول نقل‌وانتقالات زمستانی تیمش را از نو بسازد، اما حتی خریدهای او نیز مورد اقبال کارشناسان قرار نگرفتند؛ از تادو که پس از تعویض در بازی با ذوب‌آهن قصد خروج از زمین را نداشت تا مبین میردورقی که اصلا معلوم نیست چطور پرسپولیسی شده است! سرمربی سرخپوشان در واکنش به انتقادهای تند رهبری‌فر و شاهرودی از تیمش، آنها را از خانواده پرسپولیس دانسته و تقاضا کرده حداقل این دو نفر فشارها را از روی او بردارند، این در حالی است که خود وی در دوران حضور دایی در پرسپولیس بی‌رحمانه در مورد این تیم مصاحبه می‌کرد. مجموعه این مسائل درخشان را در وضعیت بغرنجی قرار می‌دهد؛ آنقدر که او حالا به نوعی سرنوشتش را با سرنوشت بازی فردا در ارتباط می‌بیند.

برنامه مسابقات

امروز و فردا اما مسابقات دیگری هم در لیگ برتر برگزار خواهد شد. امروز از ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر راه‌آهن میزبان ذوب‌آهن خواهد بود و صبای قم نیز در مسجد سلیمان به مصاف نفت این شهر می‌رود. فردا اما تراکتورسازی و پدیده از ساعت ۱۶ با هم پیکار می‌کنند، استقلال صنعتی و فولاد خوزستان از ساعت ۱۷:۱۵ دربی اهواز را استارت خواهند زد و مسابقه پرسپولیس و ملوان هم که از ساعت ۱۷:۰۵ دقیقه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.