قضاوت فغانی در روسیه تضمین شد

گروه ورزش- فینال مسابقات جام ملت‌های آسیا روز شنبه در حالی بین دو تیم استرالیا و کره‌جنوبی برگزار می‌شود که کشور ما هم یک نماینده در این مسابقه دارد. خبری که دیروز روی خروجی همه خبرگزاری‌ها آمد حاکی از آن بودکه علیرضا فغانی به‌عنوان داور فینال جام شانزدهم انتخاب شده است. بعد از محمد فنایی که درمقام کمک داور در بازی فینال جام جهانی ۱۹۹۴ و همچنین در بازی‌های فوتبال المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها در سال ۱۹۹۵، به قضاوت پرداخته است حضور فغانی در بالا‌ترین سطح قضاوت یک بازی فوتبال، برای جامعه ورزش ما بسیار ارزشمند است. این اولین قضاوت یک ایرانی در بازی نهایی مسابقات فوتبال درسطح بین‌المللی طی نیم قرن گذشته است. فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان که به همراه دو کمک دیگرایرانی خود این بازی را قضاوت خواهند کرد، از مردم خواسته برای موفقیت او و تیمش دعا کنند.

فغانی به حقش رسید

محمد فنایی کمک داور بین‌المللی سابق فوتبال کشورمان در خصوص این انتخاب در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» با طرح این موضوع که پیش‌بینی می‌کرده فغانی در یکی از بازی‌های مهم این جام قضاوت کند می‌گوید: «من به همه مردم فوتبال دوست و به‌خصوص جامعه داوری ایران تبریک می‌گویم. فغانی به حق خود رسید هر چند که باید پیش از اینها و درجام جهانی برزیل به او بازی می‌رسید و حقش را می‌دادند. درست است که درآسیا ایرماتوف جایگاه خاص خود را دارد اما به نظرم فغانی با قضاوت‌های خوب خودش به حق، شایسته رسیدن به فینال بود.»

حمایت از داوران؛ تولد فغانی‌های بیشتر

فغانی درحالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای قضاوت این بازی انتخاب شده که طی ماه‌های گذشته برخی از مربیان کشورمان انتقاداتی را به عملکرد وی وارد کرده بودند. به‌عنوان نمونه امیر قلعه‌نویی بعد از بازی هفته سوم سپاهان و استقلال نه‌تنها از فغانی گله کرد، بلکه دفاع فنایی از این داور در برنامه نود را هم مورد اعتراض قرار داد! فنایی در خصوص این وضعیت می‌گوید: «یک داور بی‌دلیل به این موفقیت دست پیدا نمی‌کند و به نظرم شرایطی باید حاکم شود تا همه مربیان به تصمیمات داوری تمکین کنند. جامعه داوری ما باید دراین شرایط از طرف ارگان‌های ذی‌ربط حمایت شود؛ چراکه اگر این اتفاق بیفتد فغانی‌های بیشتری از دل جامعه داوری ما متولد می‌شوند و در نتیجه افتخار این ماجرا برای تمام فوتبال و ورزش ایران خواهد بود. متاسفانه همین داور که الان یکی از بهترین‌های آسیا محسوب می‌شود اگر در ایران سهوا مرتکب اشتباهی شود به شدید‌ترین شکل در موردش صحبت خواهد شد.»

تضمین جام‌جهانی ۲۰۱۸

فنایی معتقد است اگر فغانی در همین مسیر گام بردارد و حق‌کشی نشود وی جانشین خلفی برای بزرگان داوری آسیا درجام جهانی خواهد بود: «من به یقین می‌توانم بگویم فغانی با توجه به قضاوت‌های اخیرش، جام جهانی ۲۰۱۸ را که درروسیه برگزار می‌شود برای خودش تضمین کرده است. امیدوارم این کار باعث ایجاد انگیزه بیشتر درمیان داوران ما شود تا کرسی‌های بیشتری در داوری بین‌المللی به‌دست آوریم.»

نقش کمرنگ سیستم در این انتخاب

این کار‌شناس داوری درخصوص دلایل رشد و انتخاب فغانی نیز می‌گوید: «فغانی بیشتر با تلاش خودش این جایگاه را به دست آورد و سیستم مدیریتی داوری ما نقش چندانی در رشد او نداشت. وقتی خودش تلاش چند برابری برای موفقیت انجام می‌دهد و حتی ‌گاه با هزینه شخصی به کلاس‌های سطح بالای داوری می‌رود، نتیجه این می‌شود که وی رشد می‌کند و ناظرین داوری نیز نمرات بالایی به وی می‌دهند.»

داور فینال چقدر پول می‌گیرد؟

شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که یک داور در یک مسابقه فینال چه مبلغی دریافت می‌کند؟ فنایی دراین مورد می‌گوید: «داوران در تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی بر حسب تعداد روزهای حضورشان پول دریافت می‌کنند و طبیعتا هر داوری بتواند به قضاوت در دیدار نهایی برسد بر این اساس مبلغ بیشتری دریافت می‌کند. فکر می‌کنم هر داور روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار حقوق دریافت می‌کند و با احتساب مدت ۲۲ روز افتتاحیه تا فینال، داور فینال چیزی حدود ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار دریافتی خواهد داشت. اما قطعا چیزی که در این میان از پول ارزشمند‌تر است، به دست آوردن این جایگاه و تجلیل‌های مسوولان‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا از داور خواهد بود که بستری برای قضاوت‌های حساس‌تر و مهم‌تر بین‌المللی فراهم می‌کند.»