290 میلیارد جنجالی!

سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار، قیمت پایه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری به بخش خصوصی معین شد؛ رقمی ۲۹۰ میلیارد تومانی که اعلام آن سروصداهای زیادی را به وجود آورده است. طی این چند روز بسیاری از کارشناسان، پیشکسوتان و گزینه‌های تصاحب سرخابی‌ها در مورد رقم تعیین شده برای پرسپولیس و استقلال اظهارنظر کرده‌اند که بخشی از آنها را به روایت خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و کاپ انتخاب کرده‌ایم. تنها نگاهی گذرا به این اظهارنظرها نشان می‌دهد چه تشتت آرایی در این زمینه وجود دارد؛ هرچند روز گذشته پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مصاحبه‌ای کوتاه با رادیو جوان از این ارقام دفاع کرد و حتی آنها را ارزان دانست! محمد دادکان: من مصاحبه نمی‌کنم چون می‌دانم اینها همه‌اش دروغ است. می‌دانم می‌خواهند چه کاری انجام دهند. یک وقت هست که شما از من می‌پرسی استقلال و پرسپولیس ۲۹۰ میلیارد می‌ارزند یا نه که این بحثش جدا است. این ماجراها واقعی نیست.

حسین هدایتی: برای سرمایه‌گذاری در فوتبال فقط یا عاشق یا امیدوار به آینده بود که شاید با تغییر سیاست‌ها و قوانین درآمدزا شود؛ در غیر این صورت و البته با عرض پوزش باید بگویم که ورود انسان عاقل به این فضا دیوانگی است. جالب است بدانید که قیمت یک باشگاه در حد ختافه که در معتبرترین لیگ دنیا بازی می‌کند و فقط از محل حق پخش تلویزیونی بالغ بر ۳۰ میلیون یورو در فصل ۲۰۱۵ درآمد داشته، تقریبا نصف مبلغ اعلام شده، تعیین شده است!

محمد پنجعلی: فکر می‌کنم قیمت برند پرسپولیس بیشتر از ۲۹۰میلیارد تومان می‌ارزد. پرسپولیس و استقلال در همه ایران طرفدار دارند، کدام دو تیم را سراغ دارید که در کشورشان این همه طرفدار داشته باشند؛ حتی منچستر یونایتد هم در شهرهای دیگر انگلیس طرفدار زیادی ندارد؛ اما پرسپولیس و استقلال به هر شهری که می‌روند هواداران زیادی دارند.

واعظ آشتیانی: دولت باید یک لایحه به مجلس بدهد و درخواست کند تا فرصتی برای تعیین تکلیف این ۲ باشگاه مشخص و پس از آن شرایط واگذاری را اعلام کند. با چه فرمولی می‌گویند قیمت باشگاه ۲۹۰ میلیارد است؟ از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که هیچ معیاری برای قیمت‌گذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود ندارد. قیمت را به‌گونه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ‌کس سمت آن نرود.

منصور پورحیدری: بدون تعصب باید بگویم که قیمت این دو باشگاه بیشتر از ۲۹۰ میلیارد تومانی است که اعلام شده است. اگر از نام این دو باشگاه و برند آنها استفاده شود، قیمت دو باشگاه بیش از مبلغ اعلام شده خواهد بود.

امیر عابدینی: این قیمت درحالی روی استقلال و پرسپولیس گذاشته شده است که بسیاری از مسائل مبهم باقی‌مانده و بحث بدهی، طلب و دارایی‌های آنها مشخص نیست. اگر این دو باشگاه قهرمان آسیا بودند، ۱۰ بازیکن تاپ داشتند یا پنج بازیکنی داشتند که امکان داشت به اروپا ترانسفر شوند، شرایط فرق می‌کرد. من فکر می‌کنم قیمتی که باید در نظر گرفته می‌شد ۱۵۰ میلیارد بود و قیمتی که آقایان گذاشته‌اند ۱۴۰ میلیارد بیشتر است.

حسن روشن: پیش از این استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها فکر می‌کردند قرار است قیمت‌گذاری روی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد باشد؛ اما سازمان خصوصی‌سازی کاملا زیرکانه قیمت ۲۹۰ را انتخاب کرده که در واقع باید گفت این قیمت ۳۰۰ میلیارد تومان است. من به شما قول می‌دهم که قیمت دو باشگاه به هنگام فروش به بالای ۴۰۰ میلیارد تومان برسد. به نظر من که خوب است. هر چه قیمت این دو باشگاه بالاتر باشد وقار فوتبال بالا می‌رود.

پوری‌حسینی: این قیمت به‌زعم برخی‌ها گران و به‌زعم برخی‌ها هم ارزان است. برخی معتقدند که چطور قیمت ۲ باشگاه مطرح ایرانی به اندازه یک بازیکن بزرگ اسپانیا هم نیست؟ نکته مهم این است که سازمان خصوصی‌سازی دارایی می‌فروشد. الان تصمیم گرفته شده که بدهی‌ها که محل دعوا بود و تکلیفش مشخص هم نبود، برای خود دولت بماند. باید با این وضعیت چنین قیمتی هم باشد. اگر بدهی‌ها از این دارایی کسر می‌شد، خیلی قیمت کمتر بود.