مورد عجیب کاپیتان!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این روزهای فوتبال ایران، بدون تردید ماجرای سرنوشت امیرحسین صادقی در استقلال است. در حقیقت کاپیتان آبی‌ها امسال با حوادث پیچیده‌ای مواجه شده و حتی تا آستانه جدایی از این تیم نیز پیش رفته است. حالا اما به نظر می‌رسد او با صلاحدید کادر مدیریتی در استقلال ماندگار خواهد بود. پس از آنکه اواخر هفته گذشته، امیر قلعه‌نویی در مصاحبه با یک برنامه رادیویی به صراحت ادعا کرد: «بهتر است صادقی در فضای جدیدی به کارش ادامه بدهد»، گمان می‌رفت کار کاپیتان تمام است و در ادامه مسابقات او را در لباس آبی نخواهیم دید. با این حال ابتدا خود امیرحسین گفت اگر باشگاه قصد گنجاندن او در لیست مازاد را دارد، باید «رسما» این موضوع را به اطلاع وی برساند و سپس نوبت به مدیرعامل باشگاه رسید که موضعی متفاوت نسبت به سرمربی اتخاذ کند؛ آنچه احتمالا نشان می‌دهد معادلات قدرت در استقلال به کلی تغییر کرده و قلعه‌نویی نفوذ و اختیارات گسترده قبلی را ندارد.

وقتی امیر «وتو» شد

بهرام افشارزاده که طی روزهای گذشته ترجیح داده بود در مورد چالش به وجود آمده بین سرمربی و کاپیتان تیمش سکوت کند، دیروز بالاخره مهر سکوتش را شکست و در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، جانب امیرحسین را گرفت: «به هیچ عنوان صادقی را از دست نخواهیم داد. او بازیکن کلیدی تیم ملی است و باید حفظ شود.» مدیرعامل استقلال اما تنها مسوول آبی‌ها نبود که از صادقی حمایت کرد؛ چه اینکه علی نظری جویباری،‌ معاون ورزشی باشگاه استقلال هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از احتمال ماندگاری کاپیتان سخن گفت: «من نمی‌دانم موضع آقای افشارزاده در این مورد چیست، ولی او نظرش این بود که صادقی بازیکن ملی‌پوش استقلال است و باید در تیم بماند؛ البته تصمیم آخر را به عنوان مسوول فنی امیر قلعه‌نویی می‌گیرد، اما در لیست ما مدافعی وجود ندارد که مناسب باشد تا جایگزین کنیم.» در نظر بگیرید که پیش‌تر اختلاف سلیقه‌هایی نیز درمورد عملکرد فنی و کیفی محسن فروزان بین مدیرعامل و سرمربی استقلال دیده شده بود و حالا داستان صادقی می‌تواند این موضوع را وارد فاز تازه‌تری کند.

از داستان اینستاگرام تا درگیری با فامیل دور!

حقیقت آن است که امیرحسین صادقی امسال اصطکاک‌های زیادی با کادر فنی استقلال داشته است. بعد از پایان یافتن مسابقات جام جهانی، روی اینستاگرام منتسب به او پیامی منتشر شد که مملو از طعنه و کنایه به منتقدان کی‌روش و حمایت از مربی پرتغالی بود. در بخشی از این پیام، نوشته شده بود: «تو گفتی یک تیم، یک هدف، یک رویا؛ ما گفتیم مربی ایرانی هم بود همین بود. تو گفتی اردوی آمادگی، ما گفتیم لیگ برتر، تو به گفته‌هایت عمل کردی و ما هنوز می‌گفتیم. تو کار را تمام کردی و من امیدوارم که ما دیگر یاوه نگوییم.» این مطلب با بازتاب‌های بسیار زیادی در محافل ورزشی روبه‌رو شد، اما امیر قلعه‌نویی که در تمام این مدت به‌عنوان یکی از جدی‌ترین منتقدان کارلوس شناخته می‌شد،‌ سعی کرد موضوع را به روی خودش نیاورد. بعدتر و با آغاز لیگ برتر، این مصدومیت عجیب صادقی بود که چالشی دیگر آفرید. در شرایطی که حنیف عمران‌زاده هم با آسیب‌دیدگی مواجه بود، استقلالی‌ها در غیاب صادقی با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. او ازسوی برخی هواداران به پنهان کردن مصدومیتش در زمان عقد قرارداد متهم می‌شد و شاید همین مساله بود که در پایان بازی نفس‌گیر با سایپا منجر به وقوع درگیری فیزیکی بین این بازیکن و برخی از استقلالی‌ها شد. آن روز صادقی که از روی سکوها بازی را دیده بود در پایان مسابقه به زمین رفت تا پیروزی را به قلعه‌نویی تبریک بگوید، اما امیر چندان استقبال گرمی از کاپیتانش به عمل نیاورد. دقایقی بعد و پس از بازگشت امیرحسین روی سکوها، این بار کار به درگیری فیزیکی هم کشیده شد که در این مورد شایعه شد برادر داماد قلعه‌نویی مقابل صادقی ایستاده است. به هر حال مصدومیت این مدافع بهبود یافت و او از هفته هشتم به ترکیب برگشت، اما بازگشت کاپیتان، مصادف شد با دوران افول استقلال و تحمل شکست‌های پیاپی؛ آنچه از نظر بسیاری از منتقدان، با نقش‌آفرینی پررنگ صادقی همراه بوده است. ظاهرا مجموعه این عوامل بوده که باعث شده ستاره اقبال امیرحسین سقوط کند و او روزهای سختی را بیازماید. دراین مورد عرصه بر کاپیتان تا جایی تنگ شد که در جریان بازی با راه‌آهن وقتی او موردی را به محسن فروزان متذکر شد، برخی از هواداران از روی سکوها جانب طرف مقابل را گرفتند و به نفع دروازه‌بان تیم‌شان شعار دادند؛ گلری که هنوز ۶ ماه هم از پیوستن‌اش به این باشگاه نمی‌گذرد!

یک دردسر فنی

غیر از همه مسائل مدیریتی و انضباطی، استقلالی‌ها برای صدور رضایت‌نامه صادقی با یک مشکل فنی بزرگ هم روبه‌رو هستند. در حقیقت این تیم در شرایط فعلی از کمبود مدافع رنج می‌برد؛ حالا حساب کنید امیرحسین برود و خرسندنیا هم به خاطر جدایی آندو، در پست هافبک دفاعی به بازی گرفته شود. در این شرایط اگر اتفاقی برای زوج حنیف- مگویان رخ بدهد، قلعه‌نویی چه خواهد کرد؟ شاید گزینه مد نظر او، استفاده از بیک‌زاده در پست مدافع میانی باشد، اما آیا هاشم در این منطقه از پس فشار بازی‌های سنگین نیم‌فصل دوم بر خواهد آمد؟ حالا به فرض که در شرایط فعلی به وجود آمده، صادقی در استقلال ماندگار شد و به کارش ادامه داد آیا حرف و حدیث‌های این مدت، روی روحیه و عملکرد فنی او تاثیر منفی نخواهد گذاشت؟ باید صبرکنیم و ببینیم آخر قصه سرمربی و کاپیتان استقلال در این فصل به کجا خواهد انجامید؟