سایه برزیل  بر سر استرالیا!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: همان‌طور که از قبل هم اعلام شده بود، سرانجام لیست بازیکنان تیم ملی کشورمان برای حضور در جام ملت‌های آسیا در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه اعلام شد؛ گرچه این فهرست ۲۳ نفره هنوز دو جای خالی دارد که قرار شده به زودی پر شود. بعد از مسافران جام جهانی برزیل،‌ این مسلما دومین فهرست مهمی است که کی‌روش در دوران چهار ساله حضورش در ایران منتشر می‌کند و طبعا نفرات انتخابی او به همین اندازه هم سر و صدا به پا کرده‌اند. در حال حاضر به انتخاب‌های سرمربی تیم ملی از زوایای مختلفی می‌توان نگاه کرد؛ از بحث در مورد تازه واردها و پشت خط مانده‌های سرشناس تا پیش‌بینی راجع‌ به فوتبالی که قرار است با این نفرات ارائه بدهیم. ابتدا اسامی ۲۱ بازیکنی را بخوانید که فعلا انتخاب‌شان برای جام ملت‌های آسیا قطعی شده است: علیرضا حقیقی، محسن فروزان، علیرضا بیرانوند، هاشم بیک‌زاده، رامین رضاییان، سیدجلال حسینی، وریا غفوری، امیرحسین صادقی، مرتضی پورعلی‌گنجی، احسان حاج‌صفی، وحید امیری، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، امید ابراهیمی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، خسرو حیدری، کریم انصاری‌فرد، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون.

جای سرباز فراری‌ها محفوظ است؟

بی‌گمان عجیب‌ترین نکته فهرست تیم ملی کشورمان، دو جای خالی آن است که دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب توضیح خاصی پیرامونش ارائه نشده است. در این مورد گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد، اما فعلا رایج‌ترین حدس آن است که کی‌روش این دو جای خالی را برای مهرداد پولادی و سروش رفیعی کنار گذاشته است؛ دو بازیکنی که کارت پایان خدمت‌شان مشکل دارد و فعلا امکان پیوستن‌شان به تیم ملی فراهم نشده است. این‌طور به نظر می‌رسد که کی‌روش تا آخرین لحظه قصد دارد شانس خودش را برای اضافه شدن این بازیکنان محفوظ نگه دارد، هرچند عده‌ای دیگر بر این باورند که سرمربی تیم ملی یکی از سهمیه‌ها را برای پژمان منتظری حفظ کرده است. مدافع ایرانی ام‌صلال، در آخرین بازی این تیم قطری با مصدومیت مواجه شد و در موردش گفته می‌شود ممکن است جام ملت‌ها را از دست بدهد. در این شرایط بعید نیست کی‌روش مترصد تعیین تکلیف قطعی منتظری باشد؛ به خصوص که مساله انتظار کشیدن او برای بهبودی بازیکنان مصدوم مسبوق به سابقه است و این مربی در جام جهانی هم تا آخرین لحظه اسم هاشم بیک‌زاده را در لیستش نگه داشته بود.

رکورد ۴۰ ساله پرسپولیس در خطر است

اگر هیچ‌یک از دو جای خالی باقی مانده در فهرست تیم ملی به بازیکنان پرسپولیس اختصاص پیدا نکند، برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته سرخپوشان برای یک تورنمنت رسمی در تیم ملی نماینده‌ای نخواهند داشت. آنها در طول یکی، دو سال اخیر معمولا محمد خانزاده را در تیم ملی داشتند، اما انگار درست از وقتی که این بازیکن نقش پررنگ‌تری در ترکیب تیم باشگاهی‌اش پیدا کرده، کی‌روش او را کنار گذاشته است! از خانزاده عجیب‌تر، داستان محمد نوری است؛ کسی که به ادعای بسیاری از منتقدان و کارشناسان در حال حاضر جزو آماده‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است، اما فعلا جایی در لیست کی‌روش پیدا نکرده است. او که برای اردوی آفریقای جنوبی دعوت شده بود، آنجا هم خوش درخشید و حتی در یک بازی دوستانه هت‌تریک کرد، اما به شکلی عجیب فعلا پشت خط مانده است. کاپیتان پرسپولیس روز گذشته به خبرنگاران گفت تا زمانی که تکلیف دو جای خالی فهرست تیم ملی روشن نشود، در مورد خط خوردنش اظهارنظر نخواهد کرد. او همچنان امیدوار است برای جام ملت‌ها به تیم ملی فراخوانده شود.

چراغ فوتبال کردستان روشن شد

وریا غفوری یکی از بازیکنانی بوده که بعد از مسابقات جام جهانی به اردوی تیم ملی دعوت می‌شد. نام او حالا رسما برای شرکت در جام ملت‌های آسیا نیز در فهرست تیم ملی قرار گرفته تا این مدافع شایسته، نخستین فوتبالیست کردستانی باشد که بعد از ۳۷ سال به تیم ملی فراخوانده می‌شود. آخرین ستاره‌ای که از این استان برای فوتبال ملی کشورمان درخشید، بیژن ذوالفقارنسب بود و حالا نوبت به بازیکن سپاهان رسیده است تا توانایی‌هایش را به رخ بکشد. این، می‌تواند یک نشانه امیدبخش برای رشد دوباره فوتبال در استان کردستان باشد. یک نکته جالب دیگر در مورد لیست بازیکنان تیم ملی این است که چهار تن از تازه‌واردان این فهرست، پیش از این حتی یک بازی ملی هم نداشته‌اند. بیرانوند، پورعلی‌گنجی، وحید امیری و رامین رضاییان چهار نفری هستند که ممکن است نخستین بازی‌های ملی‌شان را در مسابقات مهمی مثل جام ملت‌های آسیا تجربه کنند.

آتش انتقام همچنان شعله می‌کشد!

بخش مهمی از پشت خط مانده‌های تیم ملی را همچنان مغضوبین کارلوس کی‌روش تشکیل می‌دهند. سرمربی تیم ملی کشورمان پیش‌تر گفته بود بعد از جام جهانی در مورد مهدی رحمتی تجدید نظر خواهد کرد، اما این اتفاق رخ نداد تا یکی از بهترین گلرهای حال حاضر کشورمان در جام ملت‌ها هم غایب باشد. گویا کارلوس هنوز نتوانسته با قهر رحمتی و مصاحبه‌های تند او در یک مقطع کنار بیاید. در این میان البته نام هادی عقیلی هم کماکان در لیست سیاه است و البته مهم‌تر از او، باید به محمدرضا خلعتبری اشاره کرد؛ بازیکنی که بعد از خط خوردن از فهرست تیم ملی برای جام جهانی چند مصاحبه تند علیه کادر فنی انجام داد و حالا دارد تقاصش را پس می‌دهد. خلعتبری قطعا یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران در ماه‌های اخیر بوده که در همین بازی آخر تیمش مقابل گسترش فولاد علاوه بر هت‌تریک، دومین گل سریع تاریخ لیگ برتر را هم به ثمر رساند، اما گویا هیچ‌کدام از این مسائل برای کی‌روش جای «انضباط» را نمی‌گیرد.

دورگه‌هایی که محو شدند

هرچقدر اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد برای تیم ملی کشورمان موثر بوده‌اند، برخی دیگر از بازیکنان مهاجرزاده که در فوتبال ایران به «دورگه» مشهور شده‌اند، راه به جایی نبردند و محو شدند. دانیال داوری، دروازه‌بانی بود که خیلی‌ها او را جانشین مهدی رحمتی حتی در جام جهانی می‌دانستند، اما او در برزیل نیمکت‌نشین شد و حالا در استرالیا حتی برای تماشای مسابقات از نزدیک هم شانسی ندارد. مهرداد بیت آشور هم که یک مدافع کناری بود، در اردوهای قبلی توجه کی‌روش را جلب نکرد تا جای خودش را به بازیکنی مثل وریا غفوری بدهد. همچنین امید نظری هم از دیگر بازیکنانی بود که به کلی از برنامه‌های فنی کی‌روش حذف شدند.

دفاع، دفاع، دفاع

در شرایطی که خیلی‌ها معتقد بودند تیم ملی کشورمان در مسابقات جام جهانی بیش از حد تدافعی ظاهر شد، کی‌روش وعده داد سبک بازی شاگردانش را در جام ملت‌های آسیا تغییر بدهد. با این حال اما، لیست ۲۱ نفره‌ای که تا کنون اعلام شده، نشانه‌هایی از تکرار همان استراتژی قبلی را در دل دارد. خط خوردن بازیکنان توپ نگه‌دار و خلاقی مثل محمد نوری و ایمان مبعلی، شاید نشان می‌دهد کی‌روش از نوع بازی تیمش در جام جهانی راضی است و سودای تکرار آن را در سر دارد؛ سیستمی محافظه‌کارانه که تیم ملی به کمک آن حتی نزدیک بود آرژانتین را هم شکست بدهد! ممکن است کی‌روش با این سبک بازی بتواند بعد از ۴۰ سال قهرمانی آسیا را به کشورمان برگرداند، اما ریسک این سیاست آن است که اگر به فینال نرسیم، موجی از انتقادها علیه کادر فنی تیم ملی راه خواهد افتاد.