همه شاکی  از حکمی که شکست

گروه ورزش: دیدار دو تیم پرسپولیس و ذوب‌آهن در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور، دیروز در شرایطی برگزار شد که تا فاصله ۲۴ ساعت به انجام این مسابقه، کسی نمی‌دانست تماشاگران قادر به تماشای آن خواهند بود یا نه؟ ماجرا از دربی۷۹ شروع شد؛ مسابقه‌ای که اگرچه سرخپوشان آن را به سود خود به پایان بردند، اما به‌خاطر تخلف تماشاگران‌شان به برگزاری یک دیدار بدون تماشاگر محکوم شدند. پس از آن کمیته انضباطی اعلام کرد این جریمه باید در بازی حذفی با ذوب‌آهن اعمال شود، اما پرسپولیسی‌ها به موضوع اعتراض کردند و مدعی شدند چون تخلف مربوطه در لیگ رخ داده، پس محرومیت مزبور هم باید در مسابقات لیگ اجرا شود. آنها برای به کرسی نشاندن حرف‌شان یک مثال هم داشتند؛ اینکه تراکتورسازی نیز به‌خاطر حوادث رخ داده در بازی با پیکان به یک جلسه محرومیت از حضور تماشاگرانش محکوم شد، اما در بازی حذفی با پدیده تماشاگران این تیم منعی برای حضور در استادیوم پیدا نکردند تا این محرومیت در بازی لیگی با ذوب‌آهن اعمال شود. حالا سوال این بود که چرا برای یک تخلف مشابه، دو مجازات کاملا متفاوت در نظر گرفته می‌شد؟ به هر حال اما کمیته استیناف بی‌اعتنا به این استدلال منطقی، رای کمیته انضباطی را تایید کرد تا رسما اعلام شود بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن بدون تماشاگر خواهد بود. این رویه ادامه داشت تا ظهر پنج‌شنبه که ناگهان خبرگزاری‌ها از لغو محرومیت پرسپولیس و موکول شدن آن به بازی پنج‌شنبه با فولاد خبر دادند؛ آنچه موجی از حیرت را به وجود آورد و باعث طرح این سوال شد که چه کسی در فدراسیون فوتبال تصمیمات زیرمجموعه‌ها را «وتو» می‌کند؟

ذوب‌آهن؛ طرف خشمگین!

به طور طبیعی نقض حکم محرومیت تماشاگران پرسپولیس، بیشتر از همه باعث عصبانیت مسوولان ذوب‌آهن شد. در همین راستا سعید آذری که میهمان حضوری برنامه ورزش و مردم بود، به این موضوع اعتراض کرد. مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن گفت: «در این سیستم هر لحظه امکان دارد تصمیمی گرفته شود. اکنون نیز رای کمیته استیناف وتو می‌شود. برای من سوال این است که چه فردی رای پرونده محرومیت پرسپولیس را وتو کرد؟ اگر قرار بود چنین اتفاقی بیفتد، چرا محرومیت یک جلسه‌ای یحیی گل‌محمدی که لیگ اخراج شده بود، در بازی با استقلال در جام حذفی لحاظ شد؟»

پرسپولیس؛ عفو شد، اما شاکی ماند!

در وصف شاهکار فدراسیون فوتبال، همین بس که هر دو طرف پرونده از دست دخالت لحظه آخر آقایان شاکی هستند. علاوه بر ذوب‌آهن، پرسپولیسی‌ها هم زیاد از این ماجرا خوش‌شان نیامده است. این درست که آنها همه سعی‌شان را کرده بودند تا محرومیت تماشاگران لغو شود، اما این شکسته شدن رای زمانی می‌توانست مطلوب باشد که حداقل ۴۸ ساعت قبل از بازی، موضوع به اطلاع هواداران می‌رسید. این همان نکته‌ای است که حمیدرضا سیاسی، مدیرعامل سرخپوشان هم در برنامه شفیع به آن اشاره کرد: «وقتی چهارشنبه این رای به ما اعلام شد ما آن را پذیرفتیم و دیگر به رای کمیته استیناف اعتراضی نکردیم، حالا نمی‌دانم چه کسی رای این کمیته را شکسته است. آیا آن کسی که این کار را انجام داده نمی‌توانست سه‌شنبه به این موضوع ورود کند؟ همین مساله باعث می‌شود تماشاگران به ورزشگاه نیایند. با توجه به اینکه یک روز قبل از بازی این رای اعلام شد مسلما آن سیل عظیم تماشاگر را از دست دادیم. در واقع با توجه به این رای، هم بازی با ذوب‌آهن را از دست دادیم و هم بازی آینده با فولاد خوزستان بدون تماشاگر است. »

پرسپولیس فینالیست نشد

سرانجام اما پرسپولیس در حضور حدود ۲۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی با نتیجه دو بر یک مغلوب ذوب‌آهن شد تا از راهیابی به بازی نهایی محروم شود. در این دیدار ابتدا محمد نوری روی حرکت خیره‌کننده مهدی طارمی در دقیقه ۶۱ دروازه حریف اصفهانی را باز کرد، اما خوشحالی سرخ‌ها چندان به درازا نکشید، چرا که مرتضی تبریزی در دقیقه ۶۹ روی پاس خلاقانه مهدی رجب‌زاده کار را به تساوی کشاند. در ادامه مایکل اومانیا که هفته گذشته یک اشتباه بد روی گل دوم نفت به پرسپولیس داشت، کارت زرد دومش را دریافت کرد و از زمین اخراج شد. دقایقی بعد، مصدومیت طارمی و خروج او از میدان هم بر مشکلات میزبان افزود. در شرایطی که بازی می‌رفت تا با نتیجه مساوی در وقت قانونی به پایان برسد، خطای بی‌مورد نوراللهی روی بازیکن حریف، یک ضربه کاشته به ذوب‌آهن بخشید. این توپ را رجب زاده کشید و کارلوس سانتوس با ضربه سر به گل دوم تیمش تبدیل کرد. به این ترتیب ذوب‌آهن به فینال رسید و امروز باید منتظر مشخص شدن رقیبش از بین دو تیم پدیده و نفت تهران باشد.