انتظارش را می‌کشیدند بالاخره رخ داد و لیونل مسی موفق شد عنوان بهترین گلزن تاریخ لالیگا را از آن خود کند. فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا قبل از ال‌کلاسیکو توانسته بود خودش را به رکورد 250 گل برساند. در آن زمان حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح شد در مورد اینکه اگر مسی بتواند در ورزشگاه برنابئو دو گل دیگر به ثمر برساند، دربی اسپانیا به افتخار رکوردشکنی او متوقف و از وی قدردانی می‌شود. با این وجود مسی و بقیه بازیکنان بارسا در برابر رئال هرگز نتوانستند کیفیت همیشگی‌شان را داشته باشند. در نهایت آن مسابقه با شکست سنگین کاتالان‌ها به پایان رسید تا رکوردشکنی مسی هم به تعویق بیفتد. در شوک روحی ناشی از آن باخت، لئو فرصت گلزنی و رکوردشکنی برابر سلتاویگو و آلمریا را هم از دست داد؛ اما انگار شنبه‌ شب و مصاف با سویا بهترین موقعیت ممکن برای آقای اعجوبه بود تا یک بار برای همیشه سلطه‌اش بر لالیگا را در دنیای آمار و ارقام نیز به تثبیت برساند. در این مسابقه مسی ابتدا در دقیقه 21 از روی یک ضربه آزاد بسیار دیدنی دروازه حریف را گشود و با رکورد 251 گل تلمو زارا برابری کرد. او سپس در ادامه بازی درخشانش در دقایق 72 و 78 نیز دو گل دیگر به ثمر رساند تا به‌طور کامل از رکورد زارا عبور کند و در قامت آقای گل مطلق فوتبال باشگاهی اسپانیا دربیاید. پس از این رکوردشکنی، اسکوربورد ورزشگاه نیوکمپ به مسی تبریک گفت و در پایان مسابقه نیز همبازی‌های لئو پس از بالا و پایین انداختن او، برایش تونل افتخار ساختند.

تلمو زارا کیست؟
خاصیت شکستن رکوردهای قدیمی این است که هواداران فوتبال در سراسر جهان بعد از سال‌ها یاد صاحبان قبلی این حدنصاب‌ها می‌افتند و یادی از آنها می‌کنند. همان‌طور که دو سال پیش عبور مسی از رکورد گرد مولر در زمینه تعداد گل در یک سال تقویمی باعث شد بحث‌ها در مورد ستاره آلمانی و کار بزرگش دوباره اوج بگیرد، این بار هم رقابت لئو با تلمو زارا یاد این گلزن قدیمی فوتبال اسپانیا را زنده کرد. تلمو زارا در سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد و در ۲۰۰۶ چشم از جهان فروبست. او اهل باسک بود و طبیعتا مثل بسیاری از ستارگان فوتبال آن منطقه به عضویت اتلتیک بیلبائو در آمد. زارا تا سال ۱۹۵۴ در لالیگا فوتبال بازی کرد و موفق شد با به ثمر رساندن ۲۵۱ گل برای شش دهه خودش را به‌عنوان برترین گلزن تاریخ لالیگا مطرح نگه‌دارد. بعد از نزدیک شدن مسی به رکورد زارا، دختر این گلزن فقید در مصاحبه‌ای گفته بود: «پدرم برای مسی خوشحال خواهد بود که این رکورد را می‌شکند. در خانه ما، همه عاشق اتلتیک هستند؛ اما من مطمئنم که پدرم مسی را نیز دوست دارد؛ چرا که او در داخل و خارج از زمین یک فرد اصیل به نظر می‌رسد. رفتار او قابل ستایش است. این اتفاق باعث عصبانی شدن ما نمی‌شود. رکوردها برای شکسته شدن هستند.»

مسی: باورم نمی‌شود
لئو آدم قدرشناسی است و این را همه می‌دانند. شاید به خاطر مجموعه این عوامل هم هست که او به محبوبیتی افسانه‌ای در جهان فوتبال دست یافته است. مسی دقایقی بعد از شکستن رکورد زارا، روی صفحه فیس‌بوکش فیلمی قدیمی را آپلود کرد؛ فیلمی مربوط به نخستین گل او برای بارسلونا که در فصل 5-2004 در مقابل آلباسته به ثمر رسید. ستاره آرژانتینی در توضیح این فیلم نوشته بود: «وقتی اولین گلم را در لالیگا زدم، تصور نمی‌کردم هیچ رکوردی را جابه‌جا کنم. اگر حالا این اتفاق رخ داده، تنها به خاطر حمایتی بوده که از سوی افرادی بی‌شمار درطول دوران حرفه‌ای‌ام دریافت کردم و دوست دارم این موفقیت را به همه آنها تقدیم کنم. از اینکه همیشه در کنارم هستید، تشکر می‌کنم. همچنین دوست دارم این موفقیت را به افرادی که دیگر در کنار ما نیستند، تقدیم کنم. هرگز شما را فراموش نمی‌کنم.»

او بهترین بازیکن تاریخ است
بعد از رکوردشکنی لیونل مسی، بسیاری از همبازیان او به وی تبریک گفتند و به‌طور جداگانه با ستاره آرژانتینی عکس گرفتند. همچنین ژاوی هرناندس نیز به ستایش از لئو پرداخت: «همه از رکوردشکنی مسی خوشحالیم. رکورد لئو یک رکورد استثنایی و تاریخی است. این بهترین بارسا و بهترین مسی فصل بود.» در شرایطی که این اواخر زمزمه‌هایی در مورد اختلافات انریکه با مسی به گوش می‌رسید، سرمربی بارسلونا هم از بازیکن شماره 10 تیمش تمجید کرد. انریکه در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی‌اش که توسط خبرگزاری تسنیم بازتاب داده شده است، می‌گوید: «می‌خواهم در لحظه حال زندگی کنم و در کنار لئو در بارسلونا. واقعا خارق‌العاده‌ است. به نظر من او بهترین بازیکن تاریخ دنیاست. من با گفته‌های او درباره سختکوشی و بردن جام‌ها موافقم. مسی گل‌های زیادی زده است که من عاشق آنها بوده‌ام. سال‌ها است که می‌گویم و حالا دوباره آن را تکرار می‌کنم که هیچ بازیکنی مانند مسی وجود ندارد و نخواهد داشت. به نفع‌مان است که از تماشای بازی او در حال حاضر لذت ببریم. من هرگز تصور نمی‌کردم که روزی کسی بتواند رکورد زارا را بشکند. نمی‌خواهم به جنجال‌ها دامن بزنم. مسی خوب می‌داند که اینجا چقدر محبوب است و از بازی در بارسا احساس رضایت می‌کند.»