گروه ورزش: رفته رفته به حساس‌ترین نبرد نیم‌فصل اول یعنی تقابل پرسپولیس و استقلال نزدیک می‌شویم و طبیعتا بحث‌ها در مورد این بازی بالا می‌گیرد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین علامت سوال‌های این دیدار، نام قاضی آن است؛ جایی که هنوز کسی نمی‌داند سوت آغاز هفتادونهمین دربی تهران را کدام داور ایرانی به صدا درخواهد آورد. نکته جالب توجه اما این است که این بار گمانه‌زنی‌ها، اعتراضات و پیش‌داوری‌ها پیرامون قاضی این مسابقه به شکل بی‌سابقه‌ای اوج گرفته است؛ طوری که سرخابی‌ها سعی می‌کنند با اعمال فشار در سطح رسانه‌ها، گزینه‌هایی را که از نظر خودشان نامطلوب هستند از روی میز حذف کنند. آنچه مسلم است اینکه این همه فشار، کار را برای کمیته داوران و نیز داوری که در نهایت برگزیده خواهد شد سخت‌تر می‌کند. فغان استقلالی‌ها و حذف فغانی!

شاید اگر ابتدای فصل در مورد داور دربی بحث می‌کردیم، خیلی‌ها اسم فغانی را مطرح می‌کردند؛ معتبرترین قاضی حال حاضر فوتبال ایران که به تازگی از جام جهانی برزیل برگشته بود. با این حال اما در خلال نیم‌فصل اول اتفاقاتی رخ داد که فغانی به تدریج از سوت دربی دور شد. او در بازی سپاهان و استقلال یک پنالتی به سود تیم اصفهانی گرفت که این مساله با اعتراض وحشتناک آبی‌ها مواجه شد. استقلالی‌ها که هنوز فراموش نکرده‌اند داور دربی۷۴ یا بازی معروف به «ایمون زاید» هم همین علیرضا فغانی بود، نسبت به وی آلرژی شدید پیدا کرده‌اند که این حساسیت، بار دیگر در بازی این تیم برابر تراکتورسازی در تبریز اوج گرفت؛ آنجا که فغانی به دلیل اعتراضات مکرر کرار جاسم، به وی کارت زرد داد و مهم‌ترین بازیکن آبی‌پوشان را از دربی محروم کرد. بعد از این داستان، مسوولان استقلال به کمیته داوران نامه زدند و از آنها خواستند فغانی را از گزینه‌های قضاوت دربی حذف کنند؛ آنچه در عمل اتفاق افتاد و فدراسیون فوتبال اعلام کرد شهرآورد شماره ۷۹ را این داور سوت نخواهد زد. اگرچه رفتار استقلالی‌ها از سوی برخی منتقدان غیرحرفه‌ای قلمداد شده، اما خودشان فکر می‌کنند حق داشته‌اند چنین کاری انجام بدهند. همین دیروز میرشاد ماجدی، سرپرست آبی‌ها به خبرگزاری فارس گفت: «ما این حق را داشتیم که نامه بزنیم و بگوییم فلان داور حضور نداشته باشد چون باعث تحریک هواداران می‌شود. انجام این کار هم به صورت خواهش بوده، نه با جنجال!»

فشار پرسپولیسی‌ها روی گزینه اصلی

از مدت‌ها پیش این شایعه به شکل بسیار جدی در محافل ورزشی منتشر شده بود که دربی۷۹ را یدالله جهانبازی سوت خواهد زد. حتی چیدمان داوران در هفته ماقبل دربی هم همین مساله را تایید می‌کرد و عجیب اینکه خود جهانبازی نیز در مصاحبه‌ای رسما اعلام کرد این بار نوبت او شده که دربی را قضاوت کند! در همین راستا روز گذشته مسعود مرادی هم که در کمیته داوران عضویت دارد، در گفت‌وگو با سایت «کاپ» این مساله را تایید کرد: «نظرات قبلی اعضا روی یدالله جهانبازی بود و به احتمال فراوان او داور دربی ۷۹ خواهد بود. مسوولان کمیته داوران به زودی درباره انتخاب داور دربی به جمع‌بندی نهایی می‌رسند.» به این ترتیب اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، ظرف امروز و فردا نام جهانبازی به عنوان داور دربی اعلام خواهد شد. این اما در حالی است که این بار برخی از پرسپولیسی‌ها نسبت به گزینه انتخابی کمیته داوران اعتراض دارند. در همین راستا ابتدای هفته جاری روزنامه هوادار سرخپوشان با انتشار تصویر این داور، به مهم‌ترین اشتباهات او علیه پرسپولیس ظرف یکی، دو فصل اخیر اشاره کرده بود: «گل هند آرش افشین در اهواز را تایید کرد، پنالتی پرسپولیس مقابل نفت تهران را نگرفت، دو پنالتی پرسپولیس مقابل تراکتور را در تبریز نگرفت.» در این شرایط به نظر می‌رسد با اعلام رسمی اسم جهانبازی، موج انتقادات قرمزها از او دوباره شکل خواهد گرفت.

خدا به داد داور دربی برسد

در شرایطی که فوتبال ایران با خروج بسیاری از داوران سرشناس از چرخه قضاوت روبه‌رو شده، به نظر می‌رسد قاضی دربی۷۹ را باید یکی از گمنام‌ترین داوران تاریخ این مسابقه به شمار آورد. همین مساله، حالا به نگرانی‌ها در مورد قضاوت بازی یکشنبه دامن زده است. سیدرضا غیاثی، رئیس اسبق کمیته داوران در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «ای کاش در زمان دربی علیرضا فغانی در تهران بود یا محسن ترکی آمادگی لازم برای قضاوت در این مسابقه را داشت. به عقیده من داور با تجربه که آماده باشد می‌تواند این بازی را خوب سوت بزند. با گزینه‌های داوری که مطرح شده خدا آخر و عاقبت قضاوت دربی ۷۹ را به خیر کند. البته من برای هر داوری که انتخاب شود آرزوی موفقیت می‌کنم اما واقعیت آن است که گزینه‌هایی که مطرح می‌شوند همگی اشتباهات تاثیرگذاری داشته‌اند. حتی شنیده‌ام که بین عسگری و اصفهانیان اختلاف‌نظر در مورد انتخاب داور وجود دارد. به حرف من که گوش نمی‌کنند. من مسوولیتی ندارم، اما ‌ای کاش داوری را انتخاب کنند که از عهده قضاوت این مسابقه بر بیاید. قضاوت در دربی بار روانی شدیدی را روی شانه‌های داور می‌گذارد و اگر اشتباهی رخ بدهد و داور به نفع یک تیم اشتباه کند به طرفداری از آن تیم متهم خواهد شد و ضرر این مساله به داوری این مملکت خواهد خورد.»