فقط 250 میلیون به رقم حق پخش اضافه شده است

حمید رجبی: فوتبال ایران هنوزهم درگیر مسائل حق پخش و ارقام ضد و نقیضی است که از آخرین توافق فدراسیون فوتبال و صداوسیما اعلام شده است. پس از کش و قوس‌های زیادی که در این زمینه وجود داشت و حتی درهای استادیوم‌ها به روی دوربین‌های تلویزیونی بسته شدند بالاخره این صداوسیما بود که در این جنگ فرسایشی پیروز شد و بازهم مبلغ مورد نظر خود را به اهالی فوتبال دیکته کرد.اما درمورد رقم دقیق همین مبلغ هم روایت‌های متفاوتی وجود داردو گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفته است.

درحالی که منابع مختلف و نزدیک به سازمان لیگ از توافق ۳۰میلیاردی درقرار دادجدید حق پخش تلویزیونی خبر می‌دادند، همین رقم هم با انتقادات فراوانی همراه بود، در این میان بودند کسانی که این رقم را هم واقعی نمی‌دانستندواز توافق با مبلغی به مراتب پایین‌تر می‌گفتند.

طبق گفته مسوولان سازمان لیگ رقم حق پخش برای سال قبل ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که کفاشیان و دوستان برای افزایش این مبلغ با صداوسیما در جدال بوده‌اند. بر مبنای همین رقم ۲۲ میلیاردی مهدی تاج رئیس سازمان لیگ در گفت‌وگویی که با «ایسنا» در خصوص مذاکرات جدید برای افزایش این رقم داشته است عنوان کرده: «مبلغ قرارداد قبلی ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با افزایش ۳۰ درصدی در واقع عدد قابل ملاحظه‌ای به حق پخش فوتبال اضافه شده است.» بر اساس صحبت‌های تاج با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که مبلغ حق پخش به ۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. اما عزیزمحمدی رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران که خودش درزمان عقد قرار داد قبلی تلویزیون با فدراسیون فوتبال رئیس سازمان لیگ بوده و موثق‌ترین منبع دراین خصوص محسوب می‌شود در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این عدد مطرح شده را که به‌عنوان رقم جدید حق پخش اعلام شده است قبول ندارد. صحبت‌های وی از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که تناقض عجیبی بین اعداد مطرح شده اوبا مدیران فدراسیون فوتبال وجود دارد.

او می‌گوید: «رقمی را که آقای تاج برای توافق با صداوسیما برای حق پخش جدید اعلام کرده به هیچ وجه قبول ندارم. رقم واقعی این توافق چیز دیگری است که آن اعلام نشده است.» وی مدعی می‌شود رقم ۲۲ میلیاردو ۵۰۰ میلیونی که پیش تر برای رقم سال قبل اعلام کرده بودند واقعی نیست و همه تناقض‌ها از همین جا شروع می‌شود: «طبق صحبت‌های سیدنقی سهرابی(مدیرکل روابط عمومی صداوسیما) آخرین رقم حق پخش ۱۷.۵ میلیارد تومان بوده است که با احتساب رشد ۳۰ درصدی که تاج برای حق پخش جدید عنوان کرده با یک حساب ساده می‌شود فهمید که رقم واقعی فعلی ۲۲میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است. پس با توجه به این شرایط رقمی که به حق پخش فعلی اضافه شده است رقم ناچیز ۲۵۰ میلیون تومان بوده است. چرا که خود صداوسیما حاضر شده بود رقم ۲۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را بابت حق پخش پرداخت کند. سوالی که من دارم این است که آیا این همه جنگ و دعوا و کشمکش فقط برای ۲۵۰ میلیون تومان ارزش داشت؟» عزیز محمدی در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که این ارقام در سال گذشته نیزدر سایت شخصی وی به‌عنوان تحلیل حق پخش وجود داشته است.

عزیزمحمدی در انتها می‌گوید در چند روز اخیر خیلی‌ها به این رقم اعلام شده شک داشته‌اند و اگر ادعای او و دیگران درست نیست چرا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اسناد این توافق را منتشر نمی‌کنند.: «چرا آنها پیگیر انتشار ریز رقم قراردادها هستند اما اسناد این توافق را منتشر نمی‌کنند؟»