کرار؛ تکرار یک تراژدی!

گروه ورزش: با گذشت سه روز از دیدار دو تیم تراکتورسازی و استقلال، همچنان حرف و حدیث‌ها در مورد این بازی ادامه دارد. در این میان آنچه باعث شده تصاویر این دیدار کماکان در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست شود، اخطاری بود که کرار جاسم در اوایل نیمه دوم از داور گرفت و به واسطه آن از حضور در دربی ۷۹ محروم شد. بسیاری از هواداران استقلال در موج اول واکنش‌ها به این کارت زرد سراغ علیرضا فغانی رفتند و از این داور گله کردند؛ به‌ویژه که اخیرا قضاوت‌های فغانی برای آبی‌پوشان بحث‌برانگیز بوده و حساسیت آنها را تحریک کرده است. کمی بعد اما، موج دوم عکس‌العمل‌ها از راه رسید و این بار انگشت اتهام را به سمت بازیکن شماره ۱۳ استقلال نشانه رفت؛ کسی که کادر فنی این تیم در طول هفته گذشته بارها به‌وی تذکر داده بود مراقب دریافت کارت زرد باشد، اما در کمال بی‌احتیاطی به خاطر یک اعتراض عجیب و دنباله‌دار داور را مجبور کرد دست به جیب شود. آنچه بدگمانی استقلالی‌ها را در مورد این اتفاق به اوج رساند، رفتارهای بعدی کرار بود؛ آنجا که او پس از دریافت اخطار در زمین مشغول خوش و بش با بازیکنان حریف شد و البته در پایان مسابقه از سفر فوری به عراق سخن گفت! حالا قرار شده کرار جاسم به کمیته انضباطی باشگاه استقلال برود و در مورد رفتارش توضیح بدهد؛ اتفاقی که طی سالیان اخیر ده‌ها بار برای بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران رخ داده، اما منتج به نتیجه‌ای پایدار و قابل قبول نشده است. یاغی در زمین، سرگردان در تبریز!

انتشار برخی زمزمه‌ها در مورد احتمال شیطنت‌آمیز بودن اخطاری که کرار گرفت و نیز دعوت او به کمیته انضباطی باشگاه باعث شد این بازیکن عراقی در گفت‌وگویی مدعی شود اصلا دلش نمی‌خواسته دربی را از دست بدهد و از برخورد مسوولان تیم متعجب شده است. حالا اما سرپرست استقلال در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به این موضوع واکنش نشان داده است: «این بازیکن این همه تخلف کرده و از مسوولان باشگاه و کادر فنی تمکین نکرده است. آیا تعجب هم می‌کند؟ حالا به کمیته انضباطی می‌رود و آنجا متوجه می‌شود که تعجب یعنی چه.» برای اینکه روشن‌تر متوجه شوید منظور میرشاد ماجدی از تخلف چیست، باید به بخش‌های دیگری از این مصاحبه رجوع کنید. سرپرست آبی‌ها اگرچه تاکید می‌کند کرار عمدا کارت نگرفته، اما می‌گوید: «این بازیکن از دستورات کادر فنی سرپیچی کرده و به‌رغم صحبت‌هایی که پیش از دربی داشتیم و به او گفته بودیم که هفته آینده بازی مهمی داریم ولی یک کارت زرد غیرفنی از داور دریافت کرد. قلعه‌نویی از این موضوع می‌ترسید که کرار با ادامه اعتراضاتش اخراج شود و به همین دلیل او را از زمین بیرون کشید.» و این هم رفتارهای بازیکن عراقی استقلال، بعد از پایان بازی: «هنگامی که به هتل برگشتیم کرار مدعی شد که به تیم ملی عراق دعوت شده و باید به این کشور سفر کند، ما هم گفتیم همه چیز سلسله مراتب دارد و اگر نامه‌ای به دست ما برسد در این مورد اقدام خواهیم کرد. هنگامی که در هتل بودیم کرار گفت اگر به من اجازه ندهید همین حالا به تهران بروم، خودم از هتل خارج می‌شوم که ما هم با قاطعیت به او گفتیم شما حق چنین کاری را نداری. کرار ناراحت شد و چند دقیقه بعد ساکش را برداشت و از هتل بیرون رفت و ما هم بلافاصله این موضوع را به باشگاه گزارش کردیم. البته این بازیکن یک ساعت بعد مجددا به هتل بازگشت و در اتاق خود مستقر شد. از این موضوع تعجب می‌کنیم که چرا یک بازیکن قرارداد حرفه‌ای می‌بندد و به اصول حرفه‌ای پایبند نیست. بازیکنی که قرارداد امضا می‌کند ۲۴ ساعته باید در اختیار باشگاه باشد. ما الان چند بازی است که به خواسته‌های کرار گوش کردیم و با او راه آمدیم. چند هفته است که می‌گوید می‌خواهم به نجف بروم، یک بار گفت می‌خواهم نذرم را ادا کنم، یک بار گفت باید بروم و فرزندانم را ثبت‌نام کنم و مدام در حال مرخصی گرفتن است.»

فلاش بک؛ ماجرای ابراهیم توره

این اما اولین باری نیست که یک بازیکن مهم خارجی به خاطر دریافت کارت زردی عجیب در آستانه دربی تهران، هواداران را شوکه می‌کند؛ چه اینکه شش فصل پیش در پرسپولیس نیز ماجرایی رخ داد که دست‌کم از حیث «فرم» شباهت زیادی به حکایت امروز کرار جاسم داشت. داستان از این قرار بود که پیش از دربی لیگ هشتم حرفه‌ای، سرخپوشان در حالی در رشت به مصاف داماش رفتند که ابراهیم توره در آستانه محرومیت از شهرآورد قرار داشت. آن روزها مدام کادر فنی پرسپولیس به این بازیکن تاکید می‌کرد حواسش به عدم دریافت اخطار باشد، اما ستاره سنگالی سرخ‌ها در همان نیمه اول در اعتراض به یکی از تصمیمات سطحی و نه چندان مهم داور توپ را به شکلی عجیب به سمت تماشاگران شلیک کرد تا اخطار بگیرد و دربی را از دست بدهد. در آن زمان بحث‌های بسیار زیادی در مورد چرایی این اتفاق باورنکردنی رخ داد، اما در نهایت توره پولش را گرفت و برای فصل بعد، راهی سپاهان شد تا کار زیر نظر امیر قلعه‌نویی را تجربه کند!

از ماست که بر ماست

حقیقت آن است که از زمان حرفه‌ای شدن فوتبال ایران، به ندرت پیش آمده یک بازیکن خارجی باکیفیت و کم‌حاشیه‌ با قیمتی مناسب سر از کشورمان دربیاورد. در واقع وفور پول دولتی در این حوزه و نقش‌آفرینی گسترده دلال‌ها موجب شده اغلب بازیکنان سطح پایین به ایران بیایند، قراردادهای شل ببندند و فستیوالی از ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌ها را به نمایش بگذارند. تنها کافی است روی رفتارهای بازیکنان عراقی راه‌یافته به لیگ کشورمان مروری کوتاه داشته باشیم تا عمق فاجعه را درک کنیم. بی‌انضباطی‌های این گروه از بازیکنان در مقطعی چنان اهالی فوتبال را به ستوه آورد که حتی شایعه جدی وضع قوانینی در مورد ممنوعیت جذب بازیکن عراقی توسط تیم‌های ایرانی مطرح شد. این وسط البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد؛ اینکه بیشتر مدیران ایرانی هنگام استخدام بازیکن تنها به قابلیت‌های فنی او فکر می‌کنند و اصلا دل‌شان نمی‌خواهد مسائل اخلاقی را در نظر بگیرند. همین حالا هر ستاره‌ای که به واسطه مسائل انضباطی از یک باشگاه کنار گذاشته شود، به سرعت چند مشتری دست به نقدتر پیدا می‌کند. به تصویر توجه کنید لطفا؛ در یک بخش کرار جاسم را در لباس تراکتورسازی هنگام برخورد زننده با کمک داور می‌بینید و در بخشی دیگر همین فوتبالیست را با پیراهن استقلال هنگام پرخاش به بازیکن رقیب. حالا سوال این است که با وضعیت فعلی فوتبال ایران، کرار جاسم عکس مشابه بعدی را در لباس چه تیمی به یادگار خواهد گذاشت؟!