وقتی ولاسکو کاپیتان تیمش را درست پیش از شروع لیگ جهانی ۲۰۱۳ خط زد، حتی خودش هم فکرش را نمی‌کرد که بدشانس‌ترین بازیکن تاریخ والیبال لقب خواهد گرفت. او حضور در دو لیگ جهانی و یک دوره مسابقات قهرمانی جهان به علاوه دو مدال طلای جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی را از دست داد تا از این لحاظ هیچ‌کس به گرد پایش هم نرسد. مصدومیت غیرمنتظره او در لیگ برتر و نرسیدن تیمش حتی به جمع چهار تیم نهایی نیز، لیست ناکامی‌های علی نادی را تکمیل کرد. نادی با حضور در خبرگزاری تسنیم در مورد همه این موارد صحبت کرد. گفت‌وگو با وی را بخوانید. بالاخره زانویت را جراحی کردی.

من زانویم را روز ۱۷ شهریور جراحی کردم، البته اشتباه کردم چون باید این کار را زودتر انجام می‌دادم. الان هم حدود پنج هفته از جراحی‌ام گذشته است. من در طول روز فقط یک وعده غذا می‌خورم، چون تمرین ندارم و نمی‌خواهم وزنم زیاد شود.

دو سال پیش از تیم ملی کنار گذاشته شدی. این دو سال برای تو چگونه گذشت؟

از همان ابتدا هم مشخص بود که ولاسکو برای چه کاری به ایران آمده است ولی از زمانی که او رفتنی شد و کواچ به ایران آمد، من خیلی بهتر بازی می‌کردم. متاسفانه آسیب‌دیدگی جلوی رسیدن به هدف مرا گرفت. الان هم دیر نشده و من انگیزه بازی دارم. در صحبتی هم که با کواچ قبل از سفر تیم ملی به لهستان داشتم، گفتم که بعد از جراحی به اردو بازمی‌گردم. او هم از این حرف من استقبال کرد و گفت؛ این، تیم خودت است و خیلی برای آن زحمت کشیده‌ای. دوست دارم که برگردم و با قدرت بازی کنم.

بازیکنان هم‌پست تو پس از حضور در دو لیگ جهانی، مسابقات قهرمانی جهان، مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی،‌ تبدیل به بازیکنان بزرگی شده‌اند. بازگشتت به تیم ملی کار ساده‌ای نیست.

اصلا این‌طور نیست. می‌توانید این را از بازیکنان تیم ملی هم بپرسید که هر لحظه من سرحال باشم و بتوانم بازی کنم، هم در تیم ملی بازی می‌کنم و هم شماره‌ام را پس می‌گیرم. مصدومیت من در ابتدا برایم قابل تحمل نبود ولی حالا با آن کنار آمده‌ام و امیدوارم روزی به تیم ملی برگردم و برمی‌گردم.

قطعا برای رسیدن به این هدف انگیزه زیادی داری.

از همان زمانی که از تیم ملی حذف شدم، نقطه تاریکی در ذهن من باقی مانده که باید آن را پاک کنم. من کم والیبال بازی نکرده‌ام، بنابراین می‌خواهم کاری کنم که اگر والیبال را کنار گذاشتم، نقطه تاریکی در ذهن و کارنامه‌ام نباشد. دیدگاه حال حاضر من نسبت به والیبال به نوعی تلافی‌جویانه است و باید حتما عقده ذهنی‌ام را خالی کنم. من به تیم ملی برمی‌گردم و با قدرت هم برمی‌گردم، خواهید دید.

بعد از عدم راهیابی ایران به المپیک ۲۰۰۸ پکن، گفتی آنقدر بازی می‌کنی تا به المپیک بروی.

دقیقا. یکی از آرزوهای من این است که در المپیک بازی کنم و احتمال حضور تیم ملی ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز زیاد است. خیلی دوست دارم که جزئی از این تیم باشم.

در این دو سالی که در تیم ملی نبودی، عملکرد این تیم را چطور ارزیابی می‌کنی؟

بازیکنان تیم ملی به اعتمادبه‌نفس بالایی رسیده‌اند و دوست دارند در هر مسابقه برنده باشند. در حال حاضر، حریف تیم ملی ایران برای بازیکنان این تیم چندان تفاوتی ندارد و قصد آنها فقط کسب پیروزی است. دلیل اصلی این اعتماد‌به‌نفس زیاد، بازی‌های تدارکاتی و دوستانه، اردوهای زیاد خارج از کشور و مسابقات فراوان است.

کارنامه کواچ چگونه است؟ فکر می‌کردی روند رو به رشد تیم ملی با این مربی هم ادامه پیدا کند؟

با شناختی که من از کواچ دارم، او همیشه دوست دارد برنده باشد و تیمش به مقام اول برسد. کواچ این حس غرور و سرسختی را به مربیگری خودش هم منتقل کرده است. او مربی پرانرژی و جوانی است که نخستین تجربه مربیگری ملی خود را با ایران پشت سر می‌گذارد. تیم ملی با کواچ، بهتر و روان‌تر از زمان ولاسکو بازی می‌کند. او جوی برادرانه و دوستانه بر تیم حاکم کرده است. کواچ با وجودی که سرمربی تیم است اما از نظر بازیکنانش هم استفاده می‌کند که این خیلی مهم است. او دیکتاتوری ولاسکو را ندارد.

صحبت خاصی هم با کواچ کردی؟

او گفت خیلی دوست دارد که من برگردم و در خط دفاعی به من نیاز دارد. من قبل از مسابقات قهرمانی جهان با تیم ملی تمرین کردم اما هر چه می‌گذشت، شرایط پایم بدتر می‌شد. با او در مورد جراحی زانویم حرف زدم که چون خودش هم یک بازیکن حرفه‌ای و در سطح بالا بوده از این تصمیم من استقبال کرد. فکر می‌کنم بهمن یا اسفند بتوانم بازی کنم و اگر تصمیم به ادامه بازی برای تیم ملی داشته باشم، می‌توانم در اردوی لیگ جهانی تمرین کنم.

می‌توانی با تیمی قرارداد ببندی؟

من می‌توانم در مرحله پلی‌آف لیگ بازی کنم ولی حمزه زرینی که ۶ ماه زودتر از من عمل کرده نیز این فصل بیرون است. من نمی‌خواهم و نمی‌توانم ریسک کنم و با تیمی قرارداد ببندم ولی از نیم‌فصل دوم به همراه یک تیم تمرین می‌کنم. آن موقع شاید بسته به شرایطم، تصمیم دیگری گرفتم.