پرسپولیس و طلاق از اسپانسر

گروه ورزش: همین چند ماه پیش بود که امیررضا خادم حکم نمایندگی از وزیر ورزش گرفت تا به مسائل مدیریتی پیچیده پرسپولیس و استقلال ورود کند و به‌زعم این وزارت آنها را سروسامان دهد. این‌گونه بود که رویانیان به بهانه ریخت و پاش بسیار کنار گذاشته شد و پرسپولیس در اختیار یک تیم مدیریتی که آمده بودند برای آن هزینه کنند و مشکلات را از سر راه بردارند قرار گرفت؛ اما ماه عسل این تغییرات دیری نپایید. ابتدا مدیرعامل باشگاه به‌شدت با رئیس هیات مدیره و شخص وزیر دچار اختلاف شد و سر آخر کنار رفت و بعد از آن ناهماهنگی‌ها و مشکلات در دخل و خرج باشگاه هم خود را نشان داد. سرانجام اسپانسری که به گفته خادم با وسواس انتخاب شده بود تا بار مالی باشگاه را بر دوش بکشد هم با این تیم قطع ارتباط کرد. جدایی عجیبی که به سبک و سیاق اتفاقات دیگر این باشگاه با جنجال همراه بود. ابتدا «در» اتاق اسپانسر در باشگاه را شکستند و وسایل داخل آن را به هم ریختند و بعد از آن بنر تبلیغاتی آنها را از محل تمرین تیم جمع کردند. دیروز صبح هم خبررسمی روی خبرگزاری‌ها آمد که صیغه طلاق بین این دو جاری شده است.

جنگ بیانیه‌ها

مشکلات پرسپولیس و اسپانسر باشگاه از همان ابتدای کار و زمان مدیریت علیرضا رحیمی مدیرعامل پیشین سرخپوشان آغاز شد. با جدایی رحیمی از باشگاه و در حالی‌که انتظار می‌رفت این مشکلات کاهش یافته و اوضاع مالی پرسپولیس بهبود یابد، شرایط بد و بدتر شد.

موضوع تا جایی پیش رفت که باشگاه پرسپولیس با حذف معاونت اقتصادی که همان نماینده اسپانسر در باشگاه محسوب می‌شد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تخلیه اتاق با این توجیه انجام شده است: «آنچه به عنوان تخلیه اتاق اسپانسر عنوان شده است، درواقع تغییر کاربری معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی باشگاه بوده است.» پس از آن جنگ بیانیه‌ها ادامه پیدا کرد.

اسپانسر باشگاه هم در بیانیه‌ای نسبت به تصمیمات باشگاه پرسپولیس اعتراض کرد: «شاید لازم است مسوولان باشگاه قرارداد را دوباره بخوانند و تعهداتشان را مرور کنند. با این کارها دیگر کدام بخش خصوصی‌ جرات می‌کند وارد فوتبال شود؟ آقایان قطعا قرارداد را نخوانده‌اند که مدعی می‌شوند می‌خواهند مستقلا کمیسیون اقتصادی تشکیل دهند که به روشنی با مفاد قرارداد در تعارض است.»

با این تفاسیر همکاری باشگاه پرسپولیس و شرکت انحصاری بهره‌برداری باشگاه را باید تمام‌شده دانست و پرسپولیس هم از حالا به دنبال جایگزین کردن یک اسپانسر دیگر است. موضوعی که البته سخنگوی باشگاه پرسپولیس آن را تکذیب و تایید نمی‌کند.

مهدی خواجه‌وند در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «اسپانسر در یک دوره‌ای با ما همکاری داشت و مبالغی را هم به باشگاه آورد. ما با این فکر که اسپانسر متضرر نشود به موضوع نگاه می‌کنیم. ما هر نوع تعامل که لازم بود با تاکید وزارت ورزش مبنی‌بر حمایت از بخش خصوصی انجام دادیم و رعایت حال آنها را کردیم. با توجه به شرایط به‌وجود آمده، امکان تداوم این همکاری وجود ندارد. بنابراین با اعلام قطع همکاری با اسپانسر، هیات‌‌مدیره جهت کسب درآمد و اداره امور باشگاه تصمیم مناسبی اتخاذ خواهد کرد.»

خواجه وند درخصوص دلیل جمع کردن بنرهای اسپانسر هم آن را هشداری به آنها اعلام کرد: « وقت‌هایی لازم است که هشدارهایی داده شود!» سخنگوی باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه اسپانسر تاکنون حدود ۱۰ میلیارد در این باشگاه هزینه کرده است، در پاسخ به این سوال که اسپانسر بعدی پرسپولیس انتخاب وزارت ورزش خواهد بود یا هیات‌مدیره باشگاه، گفت: قطعا اعضای هیات مدیره اسپانسر را انتخاب خواهند کرد.

سیاسی یک تنه می‌تازد

این مساله یک بار دیگر نشان داد که در پرسپولیس همه موارد قائم به فرد است و این سیاسی است که یک تنه درباره همه موارد تصمیم‌گیری می‌کند و نظر می‌دهد.

در حالی که در ظاهر عنوان شده بود وزارت ورزش خواستار همکاری پرسپولیس با این برند تجاری است؛ اما در عمل دیدیم که زور سیاسی به این تصمیم وزارت ورزش هم چربید و حالا او که هفته گذشته در نشست خبری‌اش اعلام کرد که اگر لازم باشد تا پایان فصل خودش هزینه‌های پرسپولیس را می‌دهد به این خواسته‌اش رسید و باید خودش تقبل‌کننده هزینه‌های مالی این باشگاه در راستای خصوصی‌شدن باشد. البته با این شرایط به نظر نمی‌رسد پرسپولیس باز هم برای خصوصی‌شدن آماده باشد؛ چرا که کوهی از مشکلات مالی به بدهی‌های این باشگاه اضافه شده است. به طوری‌که اسپانسر بالغ بر ۱۲میلیارد تومان برای پرسپولیس هزینه کرده که این مبلغ هم به بدهی‌های سرسام‌آور سرخ‌پوشان به گفته رحیمی مدیرعامل سابق این تیم بالغ بر

۱۰۰ میلیارد تومان است، اضافه خواهد شد.